připomínky ze strany zákazníků. Zároveň dostal nejsilnější turbodiesel ve své kategorii.
Poslední přírůstek do rodiny terénních nissanů – X-Trail – je na trhu teprve dva roky. Během této doby se v Evropě prodalo 30 000 X-Trailů(u nás 394 – do září 2003) a tento vůz se stal po Toyotě RAV4 a Land Roveru Freelander třetím nejprodávanějším SUV své kategorie, což je vzhledem k jeho vyšší ceně poměrně solidní úspěch. Také proto bylo docela překvapení, když japonská automobilka prezentovala ve Frankfurtu jeho novou podobu.
Nový X-Trail nerozeznáte na první pohled od jeho předchůdce. Pokud se však podíváte podrobněji, zjistíte, že zakulacené nárazníky mu dodávají přece jen trochu jiný, subtilnější výraz. Zároveň je třeba poznamenat, že se tím X-Trailu také zkrátily přední i zadní převis a o 1° se zlepšily nájezdové úhly. Zároveň dostal X-Trail nová kola z lehkých slitin, takže původní vůz lze od vozu nového docela dobře identifikovat. Také atraktivní střešní panel s integrovanými dálkovými světly nyní nebude pouze součástí limitovaných sérií, ale stane se jedním z prvků příplatkové výbavy.
Více změn se odehrálo v interiéru. Jestliže vůči přístrojům umístěným v kapličce uprostřed nebylo výhrad, nebyl středový panel ve své původní podobě právě nejpraktičtější. Navíc bylo potřeba vyřešit problém s umístěním navigačního systému na DVD disky, takže došlo k radikální inovaci celé přístrojové desky. Přibyl nový nasávací otvor klimatizace před volantem, změnilo se ovládání systému All Mode 4x4 i samočinné klimatizace (což ovšem způsobilo, že X-Trail nyní nemá ukazatel vnější teploty), novinkou je také dvojitá odkládací skříňka před spolujezdcem, jejíž součástí může být DVD přehrávač pro navigační systém.
Zásadní novinku ovšem najdete u dieselové verze pod přední kapotou. Jestliže původní turbodiesel 2,2 l (84 kW) patřil mezi nejlepší ve své třídě, dostává se jeho upravená verze o výkonu 100 kW rázem na úplnou špičku. Kromě výkonu se výrazně zvýšil i točivý moment (z 270 na 314 N.m), což vedlo samozřejmě k výrazně lepším hodnotám zrychlení a nejvyšší rychlosti (ze 12,7 s na 11,5 s, respektive ze 172 km/h na 180 km/h), přičemž spotřeba se v podstatě nezměnila. K lepším parametrům pohonné jednotky přispělo implantování poslední generace vstřikování common-rail s vyšším tlakem (ze 135 na 160 MPa), větší chladič stlačeného vzduchu a změněný kompresní poměr (ze 16:1 na 16,7 :1). Ostatní motorové varianty zůstaly stejné, z nabídky zmizela pouze dvoulitrová verze se samočinnou převodovkou. Nissan bude nyní u zážehových motorů preferovat hlavně 2,5litrové provedení s variabilním časováním ventilů (CVTC) o výkonu 121 kW, které oproti základnímu dvoulitru nabízí výrazně lepší dynamické parametry, náklady na provoz se nijak výrazně nezměnily. Beze změny zůstal také systém pohonu všech kol All Mode 4x4, jedinou novinkou je rozšíření systému regulace prokluzu kol ESP+ na všechny verze bez výjimky.
Inovovaný X-Trail se již začal v Japonsku vyrábět a zatím si to namířil na některé vybrané trhy v západní Evropě – k nám dorazí až začátkem roku 2004.
Text: Jiří Kaloč
Foto: Nissan