Goodyear s unikátní technologií pro zimní pneu

Petr Horák, 2. října 2003, 18:43 Google+

Vývojoví pracovníci pneumatikářských společností jsou před zimou pokaždé postaveni před těžký úkol, jak zlepšit...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

chování zimních pneumatik za ztížených podmínek:

na sněhu, ledu a sněhové břečce. Řešení existuje, ale neobejde se bez kompromisů. Pokud se totiž zvýší počet lamel a drážek na běhounu, výrazně se tím zlepší záběrové a brzdné vlastnosti, současně však klesá tuhost jednotlivých bloků běhounu.

Čím poddajnější je pneumatika s velkým podílem lamel, tím méně přesně reaguje na povely volantu. Za sucha nebo ve vysoké rychlosti se více namáhá a v zatáčce je odolnost proti smyku menší. Konstruktéři se proto musí rozhodnout: Buď bude mít zimní pneumatika dobré záběrové vlastnosti na sněhu, nebo řidiči nabídne čitelné jízdní vlastnosti na suché a mokré silnici. Všechno mezi těmito dvěma možnostmi je kompromis. Přesněji řečeno byl to kompromis až dosud. Technici společnosti Goodyear totiž přišli s konstrukčním řešením, který tento problém řeší.

Patentovaná a dosud nepřekonaná technologie se jmenuje Goodyear 3D-BIS (3 Dimensional Block Interlocking System neboli Trojrozměrný systém vzájemného uzamykání bloků dezénu). Umožňuje razantně zlepšit jízdní vlastnosti ve srovnání s pneumatikami, které mají běhoun řešený tradičním způsobem. Jejich rovné kanálky mohou vést k nepřesnému řízení a ztížené ovladatelnosti kvůli značné ohebnosti bloků v běhounu. Technologie 3D-BIS používá mezi bloky speciální „zámky“, které do sebe přesně zapadají a zvětšují tak tuhost běhounu, respektive umožňují při stávající tuhosti zvětšit počet drážek.

Jak se zvětšuje síla působící na jednotlivé bloky během akcelerace, brzdění nebo v zatáčce, technologie 3D-BIS zajišťuje, že půlkulové prvky do sebe zapadnou a sousedící bloky se tím „zamknou“. Výsledkem je, že se běhoun zpevní, a nabídne tak vynikající reakci při řízení a snadnou ovladatelnost.

U nové rychlostní pneumatiky Eagle Ultra Grip GW-3, která technologii 3D-BIS využívá, se ve srovnání s předchůdcem GW-2 zvětšil počet lamel o neuvěřitelných 50 procent. Výsledkem jsou lepší záběrové vlastnosti i kratší brzdná dráha na sněhu a mokru, přičemž bylo zachováno optimální chování na suchém povrchu.

Technologii 3D-BIS použil Goodyear také na populární a hojně rozšířené zimní pneumatice Ultra Grip 6, která se od té doby stala vítězem mnoha srovnávacích testů uspořádaných motoristickými a spotřebitelskými časopisy.

Goodyear využívá na svých zimních pneumatikách i další vylepšení, která zajišťují špičkové jízdní vlastnosti. Jedná se o unikátní směs běhounu s vysokým obsahem siliky, která zvyšuje přilnavost na mokru, sněhu a ledu, a dále speciální tvarování odvodných kanálků pro snadnější odvod vody a sněhové břečky ze stopy pneumatiky do stran.

Na pneumatikách Goodyear jsou také speciální indikátory, které řidiče upozorňují na opotřebení pneumatiky pod hranici 4 mm, což je doporučované minimum pro bezpečnou jízdu v zimě. I laik si tak může pouhým pohledem na pneumatiku ověřit, zda je vzorek ještě dostatečně hluboký.


Goodyear CR
Vytisknout

Diskuze: Goodyear s unikátní technologií pro zimní pneu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Legenda pokračuje – Hummer H2 - anotační foto

Legenda pokračuje – Hummer H2

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud