Ačkoliv elektromobily nejsou v Evropě ani zdaleka nejpopulárnějším alternativou k běžným spalovacím vozům, pořád se nachází nové a nové značky, které do této části trhu vstupují. Například Opel už se jednou s Amperou spálil, zkouší to však podruhé. A lépe, tedy alespoň papírově.
Původní Opel Ampera byl dvojčetem Chevroletu Volt, což znamenalo poměrně zavalitou karosérii liftback a také pohonné ústrojí, které ale vedle čisté elektřiny umělo jezdit i jako hybrid. Nová Ampera-e, ono dodatečné písmeno má zřejmě zdůraznit opravdu čistě elektrický pohon, na to jde stejně a přece jinak. Opět se jedná o dvojče zámořského Chevroletu, místo druhého Voltu si ale v Rüsselsheimu vybrali hatchback Bolt. To znamená konvenční pětidveřovou karosérii typu hatchback, pět míst k sezení a elektromotor o výkonu 150 kW (204 k) s točivým momentem 360 Nm.
Opel slibuje dynamiku srovnatelnou s modely divize OPC, samozřejmě jde jen o reklamní trik. Tedy vlastně ne tak docela, jen místo klasické akcelerace z 0 na 100 km/h je porovnáváno zrychlení z 0 na 50 km/h. To zvládne Ampera-e za 3,2 sekundy, pružné zrychlení za 80 na 120 km/h pak vozu zabere 4,5 sekundy. Ve své podstatě mají tyto hodnoty svůj význam, v městském provozu totiž více než padesátkou jezdit nebudete a doba, za níž tuto rychlost dosáhnete, bude tedy středem zájmu. Maximální rychlost je mimochodem 150 km/h, dojezd Němci zatím neuvádí. Bolt má však k dispozici pod podlahou umístěné lithium-iontové akumulátory o kapacitě 60 kWh, stačící na 322 kilometrů. To se dost blíží slovům Opelu o dojezdu větším než u většiny elektromobilů.
Vnější vzhled jsme si měli možnost poprvé prohlédnout už v únoru, od té doby se auto nezměnilo. Opět to tak znamená křivky Chevroletu, doplněné novou maskou chladiče a jiným nasávacím otvorem v předním nárazníku. LED diodová světla vpředu i vzadu nebo stylové propojení boční linie oken s tím zadním zůstaly. Kabina nabídne díky pod podlahou umístěným akumulátorům dostatek místa pro pět cestujících, chybět nebude ani nejmodernější multimediální výbava. To znamená poslední generaci systému IntelliLink s rozhraním Apple CarPlay a Android Auto, WiFi připojením k internetu nebo telematický systém OnStar. Přístrojová deska bude pravděpodobně digitální. Premiéru si Ampera-e odbude za pár týdnů v Paříži, ceny by podle Auto Bildu mohly startovat na úrovni 33 000 eur (cca 891 000 korun). Na elektromobil pro masy, jak sliboval Chevrolet Bolt, to tedy zatím nevypadá.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.