Britské hlavní město je od nepaměti spojeno se symboly, mezi které patří kromě památek i červené telefonní budky, dvoupatrové autobusy nebo charakteristické černé taxíky. Právě poslední ze symbolů Londýna však prošel zásadním omlazením a jeho podoba i technika prošly výraznou proměnou.
Že dostanou klasické taxíky novou tvář není žádná novinka, vždyť jejich veřejná premiéra se uskutečnila již začátkem léta tohoto roku. Od té doby však procházely taxíky náročnými zatěžkávacími zkouškami, během kterých byla prověřována jak jejich praktičnost, tak hlavně spolehlivost. Zkouškami ale nový vůz úspěšně prošel, takže mohl být oficiálně certifikován pro přepravu cestujících v Londýně.
Společnost London EV Company, která za taxíky stojí, je údajně podrobila nejnáročnějším testům ve své historii. Vozy se tak podívaly za polární kruh a pár měsíců si pobyly i v horké a prašné Arizoně. Nechyběly však ani tisíce kilometrů najetých v ulicích samotného Londýna.
Pohonná soustava taxíků TX se skládá z 1.5 litrového tříválcového motoru Volvo a dvou vzadu umístěných elektromotorů. Díky tomu dokáže taxík nabídnout celkový dojezd až 644 kilometrů a čistě na elektrickou energii by měl být schopen ujet 129 kilometrů.
Kromě úprav exteriéru a pohonného systému však došlo i na zlepšení komfortu pro cestující. Ti se tak nyní mohou těšit na mnohem tišší a komfortnější jízdu, během které si mohou užívat i drobností jako jsou nabíjecí USB porty nebo zabudovaná Wi-Fi.
Ceny nových elektrifikovaných taxíků začínají na 55 599 librách (1,6 milionu korun), nebo lze volit financování prostřednictvím splátek cca 5 000 korun týdně po dobu pěti let. Co se baterií týče, na ty poskytuje výrobce pětiletou záruční lhůtu, která není omezena nájezdem.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.