Britské hlavní město je od nepaměti spojeno se symboly, mezi které patří kromě památek i červené telefonní budky, dvoupatrové autobusy nebo charakteristické černé taxíky. Právě poslední ze symbolů Londýna však prošel zásadním omlazením a jeho podoba i technika prošly výraznou proměnou.
Že dostanou klasické taxíky novou tvář není žádná novinka, vždyť jejich veřejná premiéra se uskutečnila již začátkem léta tohoto roku. Od té doby však procházely taxíky náročnými zatěžkávacími zkouškami, během kterých byla prověřována jak jejich praktičnost, tak hlavně spolehlivost. Zkouškami ale nový vůz úspěšně prošel, takže mohl být oficiálně certifikován pro přepravu cestujících v Londýně.
Společnost London EV Company, která za taxíky stojí, je údajně podrobila nejnáročnějším testům ve své historii. Vozy se tak podívaly za polární kruh a pár měsíců si pobyly i v horké a prašné Arizoně. Nechyběly však ani tisíce kilometrů najetých v ulicích samotného Londýna.
Pohonná soustava taxíků TX se skládá z 1.5 litrového tříválcového motoru Volvo a dvou vzadu umístěných elektromotorů. Díky tomu dokáže taxík nabídnout celkový dojezd až 644 kilometrů a čistě na elektrickou energii by měl být schopen ujet 129 kilometrů.
Kromě úprav exteriéru a pohonného systému však došlo i na zlepšení komfortu pro cestující. Ti se tak nyní mohou těšit na mnohem tišší a komfortnější jízdu, během které si mohou užívat i drobností jako jsou nabíjecí USB porty nebo zabudovaná Wi-Fi.
Ceny nových elektrifikovaných taxíků začínají na 55 599 librách (1,6 milionu korun), nebo lze volit financování prostřednictvím splátek cca 5 000 korun týdně po dobu pěti let. Co se baterií týče, na ty poskytuje výrobce pětiletou záruční lhůtu, která není omezena nájezdem.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?