Rozhovor k testu zimních pneumatik

Martin Hájek, 29. října 2007, 13:55 Google+

Autoklub ČR v letošním roce připravil srovnávací testy zimních pneumatik rozměru 195/65 R15 T.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 12.10. 11:20) Napište svůj názor
GoodYear

GoodYear | foto: GoodYear Dunlop Europe

Sdílejte článek

Testování pneumatik probíhalo stejně jako v uplynulých letech ve dvou lokalitách a ve dvou etapách – na sněhu na zkušebních drahách ve švýcarském Ulrichenu a na mokrém povrchu na zkušebním polygonu poblíž v německého Hannoveru.

O testech, jejich podstatě a výhodách použití zimních pneumatik s námi hovořil Ing. Václav Špička z Autoklubu ČR.


Proč jste se rozhodli testovat zimní pneumatiky?

Autoklub České republiky měl vždycky zájem poskytovat motoristům potřebné informace, včetně těch, které se týkají používání správných pneumatik. Mimo jiné přesvědčujeme motoristy o nutnosti používat v období s nižšími teplotami zimní pneumatiky. Současně je chceme orientovat na pneumatiky vhodné pro naše povětrnostní podmínky. Samozřejmě, máme k dispozici zahraniční testy, ale ty se mnohdy týkají pneumatik co do rozměrů či značek, které třeba na našem trhu nejsou běžné. Proto jsme se zaměřili na nejvíce používané pneumatiky a nejvíc používané rozměry. V loňském roce jsme testovali pneumatiky o velikosti 14“ a letos o rozměru 15“. Vybírali jsme pneumatiky z našeho trhu a byly to typy, které jsou běžně k dostání v obchodech.


Které pneumatiky byly k testu použity?

„K dispozici bylo pět sad zimních pneumatik, jedna sada celoročních pneumatik, jedna sada protektorovaných plášťů a jedna sada letních pneumatik. Rozdíl mezi zahraničími a našimi testy je ten, že my připravujeme testy zaměřené na naše podmínky.“


Jak testy probíhaly v jednotlivých etapách?

„V Ulrichenu je k dispozici několik tras vedoucích horským terénem, se zatáčkami, s různým stoupáním a klesáním, a dále k testování sloužila i plocha vojenského letiště. Aby byly zajištěny konstantní teplotní podmínky, zkoušky na sněhu probíhají převážně v noci. Na zkušebním polygonu u Hannoveru jsou testovacími disciplinami zejména akvaplaning, brzdění na suchu, brzdění na mokru, handling na suchu, handling na mokru, hlučnost a komfort.“

je třeba pneumatiky tzv. zajet, aby se z povrchu odstranil mastný film z výroby. Jeden typ pneumatiky je referenční a postupně se otestují všechny zkoušené vzorky. Výsledky se pak vztáhnou k referenční pneumatice. Nakonec se ještě zopakuje test referenční pneumatiky, čímž se vyloučí případné odchylky. V tomto případě byla referenční pneumatikou Continental ContiWinterContact TS 810.“ 


Shledali jste nějaké zásadnější rozdíly mezi testovanými pneumatikami?

„Z testů vyplývá, že pneumatiky, vyráběné většinou renomovaných firem jsou poměrně slušné kvality. U protektorovaných pneumatik však hrozí nebezpečí, že se zákazník nedozví, jaký osud má ta pneumatika za sebou, případně může zakoupit pneumatiky různé hmotnosti nebo jiného druhu. Na protektorech „od patky k patce“ se to nedá poznat.

Srovnávacími testy se potvrdilo, že letní pneumatiky jsou v zimě naprosto nepoužitelné. Rovněž je velmi nebezpečné osazovat na vozidlo jeden pár zimních a jeden pár letních pneumatik. A proč ty pneumatiky vůbec testovat a lámat si s tím hlavu? Z výsledků testů si každý může zjistit, která pneumatika v jakém prostředí vyhovuje. Např. motoristé z horských oblastí by si měli opatřit pneumatiky, které měly dobré výsledky testování na sněhu, zatímco pražští řidiči by měli jezdit spíše na pneumatikách s dobrými výsledky na mokrém povrchu.

U nás je velký problém v tom, že si motoristé zvykli na tzv. černé silnice, a to i v zimě, což svádí k tomu, že  někteří z nich váhají, zda si mají zimní pneumatiky vůbec koupit, když sníh na silnicích se vyskytuje minimálně. Neuvědomují si, že nejde jen o zasněžený či namrzlý povrch vozovky, ale hlavně o nízké teploty, při nichž materiál běhounu pneumatik tvrdne.“


To je tedy hlavní důvod, proč by měli řidiči používat zimní pneumatiky.

„My jsme přesvědčeni o tom, že neexistují univerzální pneumatiky, které by byly vhodné pro celoroční provoz. Buď mají dobré jízdní vlastnosti při vyšších teplotách nebo jsou vhodné při teplotách nižších. Za hranici použití zimních pneumatik považujeme průměrnou denní teplotu + 10 stupňů.

Rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami je hlavně v materiálu běhounové směsi a v uspořádání dezénu a dezénových drážek. Zimní pneumatiky mají běhounovou směs podstatně měkčí a mají dobré jízdní vlastnosti i při nízkých teplotách. Jsou bezpečnější v zatáčkách, při brzdění atd. Jejich výhodou jsou rovněž lepší záběrové vlastnosti a samočisticí schopnost. Zimní pneumatiky, které vypadaly jako traktorové již na trhu nenajdete. Komfort jízdy na dnešních zimních pneumatikách je vyloženě srovnatelný s letními pneumatikami. Je jedno, jestli motorista koupí pneumatiky v servisu nebo přes internet, ale v každém případě  by měl vědět, co od pneumatik požaduje, jaké pneumatiky chce koupit. Například při nákupu přes internet hrozí, že si vybere nejlevnější pneumatiku a nemusí to být právě pneumatika vhodná do podmínek, ve kterých jezdí, anebo vůbec nemusí být dobrá, například z důvodu vysokého stáří nebo neodborného servisu.

Podbízejí se zde hlavně protektorované pneumatiky. Šetřit na pneumatikách a koupit si gumu za šest stovek někde v hypermarketu je vhodné tak pro někoho, kdo má auto, jehož cena se po natankování zdvojnásobí a používá je jednou týdně k jízdě na nákup do vedlejší vesnice. U většiny aut je však cena nových gum v poměru k ceně automobilu zanedbatelná a když si člověk představí, že kvůli tomu, že si neopatřil správné pneumatiky, by mohl zaplatit třeba statisíce za opravu havarovaného auta, není už o čem diskutovat. Nemluvě o lidském zdraví a životech, které mohou být při takovéto nehodě ohroženy.“

V souvislosti s používáním zimních pneumatik se doporučuje kvůli tvrdnutí směsi dodržovat hranici čtyř let od data výroby. Myslíte si, že je vhodné tuto pneumatiku používat i déle?

„Všechny pneumatiky stárnou a v souvislosti s tím tvrdne běhounová směs a ztrácí tím své dobré vlastnosti. Tvar uspořádání drážek a lamel je u zimních pneumatik jiný než u letních, takže i starší zimní pneumatiky jsou v chladnějším období bezpečnější než letní. Lepší však je opatřit si zimní pneumatiky nové, a ty staré „dojezdit“v létě. Skutečností je, že při vyšších teplotách je opotřebení zimních gum o hodně vyšší  než u letních, žádné nebezpečí při jejich použití ale nehrozí. Kdyby někdo chtěl jezdit celoročně na zimních pneumatikách, tak dělá menší chybu než kdyby jezdil celý rok na letních.
Je tady ještě jeden aspekt, a sice ten, že používáním zimních pneumatik se ušetří pneumatiky letní, takže výdaje za zimní pneumatiky se zčásti vrátí.“

Jakou minimální výšku vzorku doporučujete při použití zimních pneumatik? 

„Minimem jsou 4 – 5 mm. Pod tuto hodnotu by rozhodně neměl vzorek poklesnout. Pak už je možné tu pneumatiku „dojezdit“ v létě.“


Myslíte si, že by mělo být povinně zavedené užívání zimních pneumatik?

„Byli bychom první v Evropě, tedy krom Německa, kde je to stanoveno takovým podivným způsobem. Zavedení povinného používání zimních pneumatik naráží na několik problémů, především že zimní pneumatika jako taková není definována v zákoně a těžko tedy předepisovat něco, co není přesně popsáno. To, jestli má na sobě vločku nebo jestli má označení zimní guma, není z hlediska zákona rozhodující. Zatím je především třeba dál motoristy přesvědčovat o nutnosti používat správný druh pneumatik a pomáhat jim při výběru těch nejvhodnějších, tak, jak to dělá například Autoklub ČR. Také by určitě bylo prospěšné, kdyby se o druh a stav pneumatik zajímala policie při vyšetřování nehod, a z těchto zjištění by mohly vycházet pojišťovny při likvidaci škod.

AMK ČR

Vytisknout

Diskuze: Rozhovor k testu zimních pneumatik

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 12.10.2012 11:20 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Tatra Force 8x8

Tatry nejsou jen T 815 pro stavby a hasiče, ale i armádní speciály do nesjízdného terénu a bojů

Volkswagen slibuje, že ID.4 se snadno řídí ve městě, na okresních silnicích i na dálnici

Jak chce Volkswagen zařídit, aby těžké a vysoké ID.4 skvěle jezdilo? Kdekoliv...

Peugeot 2008 GT Line

Test Peugeot 2008 GT-line 1,5 BlueHDi 130 EAT8, naftový lvíček boduje vzhledem jak zvenčí, tak zevnitř

Sbarro Super Eight

Nejšílenější Hot Hatch osmdesátek? Zřejmě Sbarro Super Eight s motorem V8 od Ferrari

Peugeot 4008 a 5008

S čím se Peugeot pochlubí na autosalonu v Číně? My už to vime

Ford u nás nabídne špičkový Mustang Mach 1 s osmiválcem 5,0 l a manuální převodovkou za 1 649 900 Kč

Ford Mustang Mach 1 s V8 a 460 koňmi bude i v Česku. A za atraktivní peníz

Výroba modelu ŠKODA OCTAVIA v Mladé Boleslavi

VIDEO: Montáž Škody Octavia v Mladé Boleslavi. Tohle zůstává kupujícímu skryté

Škoda zahajuje dopravně-bezpečnostní kampaň "Stay On The Safe Side" pro cyklisty i motoristy

Může nám být na silnici mnohem příjemněji?

Toyota 2000 GT

Toyota 2000GT se prodala za pořádný balík. Proč by verze pro Bonda Coneryho změnila historii?

Přepracované Subaru BRZ dostalo opět atmosférický boxer s větším objemem a nižší těžiště

Světová premiéra dlouho očekávaného Subaru BRZ

Hyundai Tucson ADVENTURE

Test Hyundai Tucson ADVENTURE 1,6 CRDI DTC7, pro výlety jako stvořený

Honda e

Německým autem roku nečekaně cizinec. Čím přesvědčil porotu proti domácím premiantům?

Škoda Slavia v emocionální karosářské verzi spider je sedmým plně funkčním žákovským vozem automobilky

Škoda Slavia nečekaně v Británii. Za volant usedli novináři. A výsledek?

Největší hybridní SUV Toyota Highlander přichází na český trh

V sedmimístném SUV Toyota Highlander králem. Navíc se terénu nebojí a spotřebou nešokuje

Škoda Enyaq iV se osvědčila jako ředitelský vůz při cyklistickém závodě La Vuelta kolem Španělska

Škoda Enyaq iV se osvědčila jako ředitelský vůz

reklama

Doporučujeme

UltraGrip 7

Výsledky testu zimních pneumatik AMKČR

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ford Mustang Mach 1 s V8 a 460 koňmi bude i v Česku. A za atraktivní peníz

  2. VIDEO: Montáž Škody Octavia v Mladé Boleslavi. Tohle zůstává kupujícímu skryté

  3. Test Peugeot 2008 GT-line 1,5 BlueHDi 130 EAT8, naftový lvíček boduje vzhledem jak zvenčí, tak zevnitř

  4. Nejšílenější Hot Hatch osmdesátek? Zřejmě Sbarro Super Eight s motorem V8 od Ferrari

  5. Toyota 2000GT se prodala za pořádný balík. Proč by verze pro Bonda Coneryho změnila historii?

  6. Světová premiéra dlouho očekávaného Subaru BRZ

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud