Tento vůz je skokem v čase: I.D. BUGGY. Jedno lusknutí prsty – a najednou máte pocit, jako by někdo do budoucnosti katapultoval koncept kalifornských plážových bugin ze 60. let a s nimi související životní styl. „Puristický design I.D. BUGGY je moderní, nesentimentální ztvárnění ikony. Je to nezaměnitelně bugina. A přesto je zcela přepracovaná,“ nastiňuje hlavní designér Volkswagenu Klaus Bischoff. Supermoderní vůz s nulovými emisemi pro léto, pláž, město – po vizuální a technické stránce nový aspekt modulární platformy pro elektromobily (MEB). Volkswagen poprvé představí koncept I.D. BUGGY na 89. mezinárodním autosalonu v Ženevě.
Od boxeru k elektromotoru: Paralely mezi plážovými buginami minulosti a novým konceptem I.D. BUGGY zkracují období pěti dekád na pouhé mrknutí oka: všechny buginy ze 60. let se vyznačovaly vysokým stupněm modulární variability – jejich základy tvořil podvozek legendárního Brouka a vzadu posazený čtyřválcový boxer. Malosérioví výrobci překryli podvozek a motor Brouka krytem vyrobeným z plastu vyztuženého skelným vláknem (GFRP), čímž se zapsaly do historie automobilového průmyslu. I.D. BUGGY navazuje na tento kultovní koncept technickými možnostmi moderní doby.
Základ v tomto případě tvoří progresivní platforma MEB. V podlaze vozu je integrována vysokonapěťová baterie. V případě I.D. BUGGY má tato lithium-iontová baterie kapacitu 62 kWh. Napájí vzadu umístěný elektromotor o výkonu 150 kW / 204 k a poskytuje dojezd kolem 250 km (WLTP). Charakter sportovní I.D. BUGGY je diktován elektromotorem, který dává maximální točivý moment 310 N.m ihned z nulových otáček. To znamená, že elektromobil vždy posílá na zadní nápravu dostatečný výkon, a to i v terénu. Při plné akceleraci na zpevněném povrchu dosáhne koncept rychlosti 100 km/h za pouhých 7,2 sekundy. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 160 km/h. Jako alternativu k pohonu zadních kol lze případně přidat další elektromotor pro přední nápravu a vznikne tak pohon všech kol.
Nabíjení kdekoli na světě. Volkswagen Group v Ženevě ukazuje, jak způsobit převrat v nabíjení a jak jej v budoucnosti realizovat kdekoli – ať už na pláži, festivalech, ve městě nebo kdekoli jinde: na autosalonu poprvé představí flexibilní rychlonabíjecí stanici. Tu lze postavit dočasně nebo instalovat natrvalo. Díky DC technologii rychlého dobíjení s maximálním výkonem 100 kW lze baterie v modelech Volkswagenu s platformou MEB dobít na 80 % kapacity za pouhou půlhodinu – a získat novou energii pro další radost z jízdy.
Žádná střecha, žádné dveře. Platforma MEB nabízí skvělou příležitost pro kombinování nejostřejších proporcí s novou DNA designu e-mobility. Například: I.D. BUGGY: čistý, elegantní designerský jazyk vyjadřuje jedinečný pocit svobody při jízdě buginou. Abyste cítili vítr ve vlasech, byly záměrně odstraněny dveře a pevná střecha. Proto odolný a minimalistický design interiéru charakterizují nepromokavé materiály. Koncept je tradiční dvoumístný vůz, nicméně I.D. BUGGY lze také přestavět na vůz s uspořádáním sedadel 2+2.
Poháněná Volkswagenem, vyrobená X. Karoserie z kompozitních materiálů, tvořená konstrukcí složenou z hliníku/oceli/plastu, je samonosná. Díky modulární konstrukci lze horní část karoserie oddělit od platformy MEB. Jasný signál pro malosériové výrobce a start-upy: stejně jako v minulosti nabízí Volkswagen s konceptem I.D. BUGGY příležitost pro externí výrobce. Nabídka: na tomto základě můžete postavit plážovou buginu s nulovými emisemi pro novou éru – ať už pro Santa Barbaru v Kalifornii, Yalong Bay v Číně nebo St. Peter-Ording v Německu. Obecně lze říci, že platforma MEB má rovněž potenciál stát se novým technickým základem pro e-mobilitu pro mnoho automobilek. Pozadí: Volkswagen na začátku roku 2019 poprvé oznámil, že má v plánu MEB zpřístupnit konkurenci jako platformu pro elektromobily.
Předzvěst modelu I.D.? Zároveň I.D. BUGGY demonstruje široké spektrum bezemisní mobility, kterého lze dosáhnout díky modulární platformě pro elektromobily od společnosti Volkswagen. Koncept I.D. BUGGY je ukázkový příklad, že existuje také prostor pro bezemisní vozy s omezenou výbavou – jakéhokoli typu – v budoucí produktové řadě rodiny I.D. O rodině mluvíme záměrně. Po modelu I.D. (kompaktní třída), I.D. BUZZ (dodávka), I.D. CROZZ (SUV) a I.D. VIZZION (sedan) je nová I.D. BUGGY pátým konceptem založeným na platformě MEB, který Volkswagen použil, aby potvrdil rozmanitý charakter rodiny I.D.
Design karoserie v detailu – ryzí bugina, ryzí I.D.
Štíhlé proporce. I.D. BUGGY byla navržena pro jízdu po nezpevněných cestách, v písečných dunách a na plážích. Je to patrné na každém milimetru a z každého úhlu pohledu. Ale tento Volkswagen je samozřejmě také předurčený k teplým večerům ve městě. „Summer in the City“ – naživo a přes Bluetooth reproduktor. Řidič a spolujezdec mají výhled na výrazné klenuté blatníky; na ně navazují otvory na bocích uprostřed vozu; ve zpětných zrcátkách se zvedají ramena zadní části. Celý vůz obepíná linie volně blatníků, otvory v bocích, zvednutá přední kapota a ještě vyšší zadní část vozu – lakovaná matným, ale zářivým odstínem Fern Green. Dolní část – rovněž obepínající celé vozidlo – je ozdobena lakem v odstínu Grey Tech Blue se zdrsněným povrchem. Efekt těchto dvou barev je působivý: zelená část se vizuálně vznáší nad tmavomodrou částí. Je to nové a elegantní. Ale stále je to ryzí bugina, ryzí I.D. Otevřený koncept s nulovými emisemi je 4063 mm dlouhý, 1890 mm široký a 1463 mm vysoký. Rozvor náprav činí 2650 mm.
Přívětivý předek. Volkswagen je jednou z mála automobilek, jejíž vozy si okamžitě přiřadíte ke správné značce i bez klasické masky chladiče. Kořeny designu totiž sahají k modelům Brouk a Transporter. K vozům bez masky chladiče. Díky vzduchem chlazeným motorům umístěným vzadu ji nepotřebovaly. To stejné platí pro vozy rodiny I.D. Jejich elektromotory totiž nepotřebují proud chladícího vzduchu. Tato skutečnost rovněž charakterizuje předek konceptu I.D. BUGGY. Přestože je to úplně nový vůz, ihned poznáte, že se jedná o Volkswagen. Tým vedený Klausem Bischoffem tímto konceptem vymyslel zcela nový přístup k vozu pro letní projížďky: okrajová linie kapoty vypadá, jako by se vznášela nad masivním nárazníkem. To stejné platí pro trojrozměrné LED světlomety s oválnými světly pro denní svícení a zornice připomínající potkávací a dálková světla. Logo VW na kapotě je také navrženo jako LED prvek. V neposlední řadě masivní hliníkový kryt podvozku zaručuje, aby při jízdě v terénu nedošlo k poškození přední nápravy a dalších komponentů.
Plovoucí se silueta. Horní část karoserie se jakoby vznáší, stejně jako kapota. Má výraznou charakteristickou linku a sedí na 18" kolech a terénních pneumatikách (BF Goodrich All Terrain T/A o rozměru 255/55 vpředu a 285/60 vzadu). V oblasti prahů tato linie klesá, poté se znovu zvedá v zadní části vozu. Boční panely jsou souběžné s touto linií. Plní také funkci dodatečné ochrany spodku vozu. Světlá výška pod nápravami je 240 mm. Všechno je čisté a přesto působivě navržené. Vyztužený rám čelního okna společně s pevným obloukem, který je po stranách také otevřený, poskytuje ochranu při převrácení vozidla. Není zde žádná střecha v klasickém smyslu slova. Nicméně mezi rámem čelního okna a pevným obloukem lze roztáhnout černou nepromokavou plachtu jako sluneční clonu nebo lehkou ochranu před povětrnostními podmínkami.
Působivá záď. Zadní část vozu je hodně vysoká a široká, což je pro buginu typické. Vypadá čistě a atraktivně, lehce a přesto robustně. Také tam pokračuje okrajová charakteristická linka. Horní část zádě lakovaná v odstínu Fern Green, jako by se vznášela nad tmavomodrou spodní sekcí. Trojrozměrné LED koncové svítilny vzadu mají oválný tvar, stejně jako LED světlomety vpředu. Vnější rámeček je integrován do oblasti lakované v barvě horní části karoserie – výsledkem je efekt, že spodních 60 % se vizuálně vznáší nad úrovní černé části karoserie. Rozhraní pro nabíjení baterie se nachází pod osvětleným logem VW v zadní části vozidla. Pod ním je pevný příčník nárazníku. A ještě o něco níže uzavírá záď další hliníkový kryt podvozku.
Koncept interiéru v detailu – minimalistický, odolný
Odolný otevřený prostor. Minimalistický interiér I.D. BUGGY je charakterizován snadným ovládáním a nepromokavými materiály. Povrchy s čistým designem jsou stejně jako karoserie odolné. Všechny prvky obepínající interiér jsou pokračováním karoserie lakované v odstínu Fern Green. Sladěné barvy: horní části opěradel jsou vyvedeny v odstínu Fern Green Accent. Většina obložení interiéru je ozdobena odolným lakem v odstínu Grey Tech Blue. Bez újmy tak zvládne jízdu na pláži stejně jako letní dešťovou přeháňku ve městě. Řidič i spolujezdec sedí na sedadlech s vodítky bezpečnostních pásů a opěrkami hlavy integrovanými do opěradel.Digitalizovaný kokpit. Řidič používá multifunkční volant s ovládacími prvky na jeho paprscích.
Ovládací prvky reagují na dotyk (kapacitní), ale zároveň je vyžadován lehký tlak, aby nedocházelo k nechtěné aktivaci funkcí. Funkce telefonu a médií jsou ovládány prostřednictvím osvětlených ploch. Designéři a inženýři Volkswagenu zajistili, aby celá provozní logika byla intuitivní a srozumitelná. Pokud řidič například změní režim převodovky (D, N nebo R) cvaknutím malým kolečkem na pravé straně sloupku řízení směrem dopředu nebo dozadu, tato změna se zobrazí jako otáčivý pohyb přímo na přístrojovém štítu Digital Cockpit – pohyb cvaknutí a vizualizace jsou sladěné.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?