Smyk, skok, plný plyn – Volkswagen je připraven na Rallye Finsko

ar5, 29. července 2014, 04:29 Google+

Rallye Finsko je pro mnohé esencí automobilového soutěžního sportu. Posádky továrního týmu Volkswagen vstoupí do osmého podniku mistrovství světa FIA WRC (World Rally Championship), který se koná ve dnech 31. července až 3. srpna, na prvním, druhém a třetím místě průběžného pořadí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) a Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) čelí jedné z největších výzev letošního kalendáře MS v rallye v podobě soutěže, jíž se často přezdívá „Formule 1 v lese“. Trasa finské rallye vede přes četné skoky, po dlouhých lesních rovinkách a po březích příslovečných 1000 jezer. Šestadvacet rychlostních zkoušek v okolí města Jyväskylä v jižním Finsku měří celkem 360,94 kilometru.

Posádky Ogier/Julien Ingrassia a Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila mají pro legendární rychlostní zkoušky, jako jsou „Mökkiperä“, „Ruuhimäki“ nebo „Myhinpää“, jasné cíle. První z nich by ráda upevnila své vedení v mistrovství světa jezdců a spolujezdců, zatímco druhá usiluje o stažení ztráty na vedoucí dvojici, nejlépe domácím vítězstvím. Posádka Ogier/Ingrassia vede průběžné hodnocení mistrovství světa s 50bodovým náskokem před druhou posádkou Latvala/Anttila. Na tuto dvojici ztrácí dalších 33 bodů Andreas Mikkelsen, který je se svým spolujezdcem Olem Fløenem a soutěžním vozem Polo R WRC na celkovém třetím místě.

„První věc, která mnoho fanoušků napadne, když se začne mluvit o rallye, je soutěž WRC ve Finsku,“ říká Jost Capito, ředitel oddělení Volkswagen Motorsport. „Vysoké rychlosti a velké skoky v hustých finských lesích vyžadují od jezdců maximální preciznost a vozy WRC se v nich dostávají na limit svých možností jako v žádné jiné soutěži. Proto má Rallye Finsko již po desetiletí skutečně kultovní pověst. Má všechno, co definuje esenci automobilového soutěžního sportu. Loňské vítězství s tehdy zcela novým vozem Polo R WRC bylo pro Volkswagen mimořádnou událostí. Nyní se vracíme jako obhájci vítězství s ještě větším odhodláním v Rallye Finsko zvítězit. Máme tři skvělé posádky s velkým sebevědomím, s nímž bojují proti silné konkurenci. Jakákoli z těchto tří posádek je schopna zvítězit a k dispozici k tomu mají Polo R WRC, ‚Das Rally Auto‘.“

Statistiky favorizují Seveřany, mezi něž patří Jari-Matti Latvala a Miikka Anttila

Domácí výhoda je v Rallye Finsko větší než v ostatních soutěžích. Tuto rallye, která původně nesla název „Rallye 1000 jezer“, vyhráli od roku 1950 jen čtyři jezdci, kteří nepocházejí ze Švédska nebo Finska: Sébastien Ogier s Polem R WRC loni, Sébastien Loeb, Didier Auriol a Carlos Sainz. Naopak v 56 případech pocházel vítěz z jedné ze dvou výše uvedených severských zemí. Z historického hlediska jsou šance na finský úspěch 5:1 – nebo jinými slovy 82,5 procent. Poslední Fin, který vyhrál svou domácí soutěž, touží opět po vítězství v barvách Volkswagenu: Jari-Matti Latvala a jeho spolujezdec Miikka Anttila zvítězili v roce 2010 – s Fordem. Tehdy měli po těžkém souboji navrch nad jistým Sébastienem Ogierem, který tehdy závodil pro Citroën, ale nyní je Latvalovým týmovým kolegou.

Finskými lesy s pedálem plynu na podlaze

S nejvyššími rychlostmi až 200 km/h patří Rallye Finsko mezi výjimečné šotolinové soutěže. Osmý podnik v letošním kalendáři WRC je výzvou pro jezdce, spolujezdce i inženýry. Jezdec musí prokázat nejvyšší preciznost, když se řítí kolem stromů podél cesty, spolujezdec musí mít dokonalé poznámky o tempu a sdělovat je řidiči ve správnou dobu. Dlouhé úseky projížděné na plný plyn představují navíc velkou výzvu pro inženýry.

Pravidla mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship) určují, že přeplňované motory 1,6 litru nesmí přesáhnout 8500 min-1. Pouze ten, kdo se na dlouhých úsecích, projížděných na plný plyn, nejvíc přiblíží k této maximální hodnotě, ale nepřekročí ji, dostane maximum ze svého vozu. Jádro věci spočívá v tom, že při letu vzduchem během četných skoků dochází u vozů WRC v důsledku nepřítomnosti jízdních odporů k překročení maxima otáček a následnému automatickému vypnutí vstřikování paliva. Motor se však musí vrátit do požadovaných otáček, jakmile se kola opět dotknou povrchu, aby vůz neztratil jezdce a zároveň ani rychlost, a tím cenný čas.

Dosud nevídané létání – 60metrové skoky s vozy WRC

Další atrakcí Rallye Finsko jsou až 60metrové skoky. Nikde jinde se vozy WRC nedostávají do vzduchu tak často jako v lesích kolem města Jyväskylä. I toto „bláznovství“ má svůj systém. Jezdci mohou ovlivňovat směr jízdy vozidla pouze v situaci, kdy mají kola kontakt s povrchem – jakmile jsou kola ve vzduchu, jsou jezdci degradováni na pouhé cestující. Vyplatí se proto najíždět na horizont ve správném úhlu, aby bylo zajištěno přistání na správném místě. Zadní spoiler vozu WRC zaručuje při tomto krátkém letu stabilitu. Inženýři pomáhají zvládnout velký počet skoků také ideálním rozložením hmotnosti.

Volkswagen útočí na tucet: výhled na dvanácté vítězství v řadě

Od loňské Rallye Austrálie až do minulého letošního podniku, Rallye Polsko, nasbíral Volkswagen ve WRC dosud nevídaných jedenáct vítězství v řadě. Další úspěch některé z továrních posádek wolfsburské automobilky v Rallye Finsko by znamenal prodloužení této série na dvanáct vítězství. Z 365 rychlostních zkoušek, které Polo R WRC absolvovalo, dosáhlo nejrychlejšího času v 244 případech. To znamená, že v Rallye Finsko by mohla být případně prolomena hranice 250 vítězství v rychlostních zkouškách. Pokud všechny tři vozy Polo R WRC dojedou ve Finsku do cíle bez vážné nehody, bude mít Volkswagen za sebou více než 20 000 kilometrů od vstupu do mistrovství světa v rallye v roce 2013 – to je přibližně půlka cesty kolem světa v závodním tempu.

Postřehy před Rallye Finsko

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

„Vyhrát Rallye Finsko je vždycky těžké, pokud nepocházíte ze severní Evropy – prokazuje to pohled do historie této soutěže. Proto jsem mimořádně hrdý na své vítězství v loňské sezóně. Byl to skvělý okamžik v mé kariéře. Miluji jízdu ve Finsku – zejména s Polem R WRC. Nespokojím se však jen s jedním vítězstvím na finské půdě – chci další! Zároveň si však uvědomuji, že bude těžké tam vyhrát, protože ‚létající Finové‘ ve startovním poli budou chtít ve své domácí rallye dostát svému jménu. Fanoušci podél cest nás budou opět fantasticky podporovat a vytvoří úžasnou atmosféru. Rallye Finsko je velmi rychlá soutěž, proslulá svými velkými skoky. Musíte mít hodně velkou důvěru v sebe a vůz, abyste byli rychlí a úspěšní. Pokud tuto důvěru máte, je jízda ve Finsku absolutním potěšením.“

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

„Těším se na domácí soutěž ve Finsku. Rychlostní zkoušky jsou velmi rychlé, což mi vyhovuje. Největší výzvou jsou asi početné skoky a horizonty. Je to velmi obtížné nalézt správnou linii pro povedený skok a přistání na správném místě. To samé platí pro mnoho rychlých zatáček bez horizontů. Mojí nejoblíbenější rychlostní zkouškou bude nedělní ‚Mökkiperä‘. Už jsou to čtyři roky, co jsme tuto rychlostní zkoušku jeli naposledy. Jedete nahoru a dolů na plný plyn rychlostí až 195 km/h. Někdy při tom máte trochu divný pocit v žaludku. Po několika loňských dílčích neúspěších ve Finsku chci letos jednoznačně opět zaútočit a v ideálním případě porazit svého týmového kolegu Sébastiena Ogiera. Nicméně ve Finsku nemůžete nikoho předem odepisovat – zejména ne jezdce ze severských zemí. Myslím si, že po svých výkonech v nedávných soutěžích bude vážným soupeřem i můj druhý týmový kolega Andreas Mikkelsen.“

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

„Očekávám, že Finsko bude pro mě obtížnější rallye než Rallye Polsko, která byla novým teritoriem pro téměř každého. Většina jezdců ze startovního pole ve Finsku má již s tímto podnikem hodně zkušeností. Zkušenosti a důvěra jsou tam pro rychlost velmi důležité. Čeká nás hodně skoků a nepřehledných zatáček. Tempo je rychlé. Musíte mít důvěru ve vlastní schopnosti a nastavení vozu. Poznámky o tempu a komunikace se spolujezdcem musí být dokonalé, protože Rallye Finsko nepromíjí žádné chyby. Pokud nejedete perfektní stopu, ocitnete se brzy na kraji cesty. Po mém druhém místě v Rallye Polsko mi sebevědomí určitě nechybí. A spolupráce s mým spolujezdcem Olem Fløenem je perfektní. Poprvé vedle mě seděl v Polu R WRC v Rallye Itálie na Sardinii, přesto však naše spolupráce probíhala v dokonalé harmonii. Těším se proto na Rallye Finsko a na její start se postavím s plným sebevědomím. Bylo by skvělé stát na konci soutěže opět na stupních vítězů.“

Novinky z týmu Volkswagen

+++ Autokrosový závod: Julien Ingrassia nadchl divokými drifty fanoušky podniku mistrovství Francie v autokrosu v St. Laurentu (F). „Byla to skvělá akce. Udělali jsme ve smyku strašně moc otoček a myslím, že fanoušci můj styl řízení hned poznali,“ říká Ingrassia, který se v tomto seriálu závodů několikrát objevil před dvěma roky. Neobvyklé bylo to, že se ve Francii potkal s Mikkou Hirvonenem, jezdcem týmu M-Sport Ford, proti němuž bude bojovat v Rallye Finsko. +++

+++ Volkswagen završil v sobotu přípravy na Rallye Finsko testováním nedaleko města Jämsä, jihozápadně od města Jyväskylä. Všechny tři posádky vylaďovaly nastavení soutěžního vozu Polo R WRC a rozcvičovaly se na specifické podmínky jízdy na plný plyn, které na ně čekají v osmé soutěži letošní sezóny. +++

Číslo pro Rallye Finsko: 77

Senzory na soutěžním vozu Volkswagen Polo R WRC zaznamenaly v roce 2013 v rychlostní zkoušce „Ouninpohja“ neuvěřitelných 77 skoků se všemi čtyřmi koly ve vzduchu a celkovou dobu letu 30,4 sekundy. Tato legendární rychlostní zkouška, která se může pochlubit průměrnou rychlostí více než 130 km/h, není součástí Rallye Finsko 2014. I přesto si letošní ročník více než zaslouží svou přezdívku „Formule 1 v lese“. Diváci se mohou těšit na vysoké rychlosti a mnoho velkých skoků i v roce 2014, kdy se pojede jen na posledních 15,05 kilometru rychlostní zkoušky „Ouninpohja“, jejíž původní délka je 33,01 kilometru. Tento úsek bude součástí rychlostní zkoušky „Kakaristo“, dlouhé 20,51 kilometru.

Průběžné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship)

Mistrovství světa jezdců

1. Sébastien Ogier, 166 bodů; 2. Jari-Matti Latvala, 116; 3. Andreas Mikkelsen, 83; 4. Mads Østberg, 66; 5. Mikko Hirvonen, 52; 6. Thierry Neuville, 46; 7. Kris Meeke, 38; 8. Elfyn Evans, 36; 9. Martin Prokop, 31; 10. Henning Solberg, 24; 11. Bryan Bouffier, 18; 12. Juho Hänninen, 12; 13. Robert Kubica, 12; 14. Ott Tänak, 10; 15. Benito Guerra, 8; 16. Chris Atkinson, 6; 17. Pontus Tidemand, 4; 18. Hayden Paddon, 4; 19. Jaroslav Melichárek, 4; 20. Nasser Al-Attiyah, 3; 21. Lorenzo Bertelli, 2; 22. Matteo Gamba, 2; 23. Craig Breen, 2; 24. Jurij Protasov, 2; 25. Jari Ketomaa, 1; 26. Khalid Al-Qassimi, 1; 27. Dani Sordo, 0.

Mistrovství světa konstruktérů

1. Volkswagen Motorsport; 262 bodů; 2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 115; 3. M-Sport, 90; 4. Volkswagen Motorsport II, 82; 5. Hyundai Motorsport, 80; 6. Jipocar Czech National Team, 34; 7. RK M-Sport WRT, 19; 8. Hyundai Motorsport N, 8.

zdroj: Volkswagen


Vytisknout

Diskuze: Smyk, skok, plný plyn – Volkswagen je připraven na Rallye Finsko

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Ojeté BMW M3 (E36) za cenu 164 500 Eur? No proč ne.. - anotační foto

Ojeté BMW M3 (E36) za cenu 164 500 Eur? No proč ne..

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud