Proč je Autopilot Tesly roky napřed? Stačilo jedno odvážné rozhodnutí

Tesla a její systém autonomního řízení AutoPilot
Tesla a její systém autonomního řízení AutoPilot, foto: Tesla Motors
Antonín Marek , AutoRoad.cz 15. listopadu 2017 10:47 | akt. 15. listopadu 2017 11:46
Sdílej:

Systémy autonomního řízení se společně s elektromobilitou staly jedním z hlavních vývojových směrů automobilového průmyslu během posledních let. Takřka všechny automobilky na těchto systémech pracují, ovšem pouze jedna se dostala do stádia, kdy může tuto funkci alespoň v omezené míře nabídnout svým zákazníkům. Co však stojí za několikaletým náskokem Tesly?

Pokud se podíváme na vývoj systémů autonomního řízení u takřka všech světových automobilek, najdeme vždy minimálně jednu technologii, kterou využívají všichni - systém LIDAR. Tato zkratka z "Light Detection and Ranging" označuje speciální typ radaru, který pracuje s krátkými laserovými impulsy.

Tyto impulsy jsou z radaru vysílány do okolí, kde se odráží a vrací se zpět do LIDARu. Ten změří čas potřebný k návratu pulsů a počítač poté vypočítá vzdálenost objektu od radaru. Díky tomu jsou pak senzory schopny zmapovat celé okolí vozu.

Tesla se však vydala cestou bez LIDARu a její automobily spoléhají pouze na kamery, klasický radar a ultrasonické senzory. Někdo by to mohl zrovna u Tesly považovat za nepochopitelné zpátečnictví, ovšem Elon Musk svůj postoj několikrát zdůvodňoval a nyní mu za pravdu dávají i některé výzkumy, podle kterých je LIDAR zkrátka až zbytečně kvalitní pro účely systémů autonomního řízení.

Obrovským benefitem LIDARu je totiž jeho přesnost, která se pohybuje okolo 1.5 centimetru, což odpovídá zhruba tloušťce malíčku. Otázkou však je, zda autonomní systémy skutečně potřebují takovou přesnost? Tutéž otázku si položili i vědci z USA, Rakouska, Švýcarska a Singapuru a nakonec zjistili, že vlastně nepotřebují. Systémy pracující s kamerami totiž dokáží nabídnout přesnost zhruba 10 centimetrů, což je sice šestkrát méně než v případě LIDARu, ale stále více, než kolik zvládne řidič za volantem.

Řekněme si upřímně, kolik z nás se v provozu dostane se svým autem na vzdálenost do 10 centimetrů od okolí? Zřejmě málokdo, takže proč by to měly muset umět i systémy autonomního řízení? Je sice pravdou, že vědci zatím srovnávali systémy pouze v nižších rychlostech, ovšem podle jejich odhadů by se na výsledcích nemělo nic výrazného měnit ani se stoupající rychlostí - alespoň v závislosti na použitém software.

Proč je tedy Tesla o tolik let napřed? Protože její systémy autonomního řízení jsou jednodušší, levnější a navíc už dokázaly najet miliony kilometrů, což Tesla přijde vhod při vývoji pokročilejšího autonomního systému. Tesla tak zkrátka dokázala, že méně je někdy více a že není nutné se hned vrhat po té nejmodernější technologii, když ani nejsme schopni naplno využít její potenciál.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.