Proč je Autopilot Tesly roky napřed? Stačilo jedno odvážné rozhodnutí

Tesla a její systém autonomního řízení AutoPilot
Tesla a její systém autonomního řízení AutoPilot, foto: Tesla Motors
Antonín Marek , AutoRoad.cz 15. listopadu 2017 10:47 15. listopadu 2017 11:46
Sdílej:

Systémy autonomního řízení se společně s elektromobilitou staly jedním z hlavních vývojových směrů automobilového průmyslu během posledních let. Takřka všechny automobilky na těchto systémech pracují, ovšem pouze jedna se dostala do stádia, kdy může tuto funkci alespoň v omezené míře nabídnout svým zákazníkům. Co však stojí za několikaletým náskokem Tesly?

Pokud se podíváme na vývoj systémů autonomního řízení u takřka všech světových automobilek, najdeme vždy minimálně jednu technologii, kterou využívají všichni - systém LIDAR. Tato zkratka z "Light Detection and Ranging" označuje speciální typ radaru, který pracuje s krátkými laserovými impulsy.

Tyto impulsy jsou z radaru vysílány do okolí, kde se odráží a vrací se zpět do LIDARu. Ten změří čas potřebný k návratu pulsů a počítač poté vypočítá vzdálenost objektu od radaru. Díky tomu jsou pak senzory schopny zmapovat celé okolí vozu.

Tesla se však vydala cestou bez LIDARu a její automobily spoléhají pouze na kamery, klasický radar a ultrasonické senzory. Někdo by to mohl zrovna u Tesly považovat za nepochopitelné zpátečnictví, ovšem Elon Musk svůj postoj několikrát zdůvodňoval a nyní mu za pravdu dávají i některé výzkumy, podle kterých je LIDAR zkrátka až zbytečně kvalitní pro účely systémů autonomního řízení.

Obrovským benefitem LIDARu je totiž jeho přesnost, která se pohybuje okolo 1.5 centimetru, což odpovídá zhruba tloušťce malíčku. Otázkou však je, zda autonomní systémy skutečně potřebují takovou přesnost? Tutéž otázku si položili i vědci z USA, Rakouska, Švýcarska a Singapuru a nakonec zjistili, že vlastně nepotřebují. Systémy pracující s kamerami totiž dokáží nabídnout přesnost zhruba 10 centimetrů, což je sice šestkrát méně než v případě LIDARu, ale stále více, než kolik zvládne řidič za volantem.

Řekněme si upřímně, kolik z nás se v provozu dostane se svým autem na vzdálenost do 10 centimetrů od okolí? Zřejmě málokdo, takže proč by to měly muset umět i systémy autonomního řízení? Je sice pravdou, že vědci zatím srovnávali systémy pouze v nižších rychlostech, ovšem podle jejich odhadů by se na výsledcích nemělo nic výrazného měnit ani se stoupající rychlostí - alespoň v závislosti na použitém software.

Proč je tedy Tesla o tolik let napřed? Protože její systémy autonomního řízení jsou jednodušší, levnější a navíc už dokázaly najet miliony kilometrů, což Tesla přijde vhod při vývoji pokročilejšího autonomního systému. Tesla tak zkrátka dokázala, že méně je někdy více a že není nutné se hned vrhat po té nejmodernější technologii, když ani nejsme schopni naplno využít její potenciál.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.