Systémy autonomního řízení se společně s elektromobilitou staly jedním z hlavních vývojových směrů automobilového průmyslu během posledních let. Takřka všechny automobilky na těchto systémech pracují, ovšem pouze jedna se dostala do stádia, kdy může tuto funkci alespoň v omezené míře nabídnout svým zákazníkům. Co však stojí za několikaletým náskokem Tesly?
Pokud se podíváme na vývoj systémů autonomního řízení u takřka všech světových automobilek, najdeme vždy minimálně jednu technologii, kterou využívají všichni - systém LIDAR. Tato zkratka z "Light Detection and Ranging" označuje speciální typ radaru, který pracuje s krátkými laserovými impulsy.
Tyto impulsy jsou z radaru vysílány do okolí, kde se odráží a vrací se zpět do LIDARu. Ten změří čas potřebný k návratu pulsů a počítač poté vypočítá vzdálenost objektu od radaru. Díky tomu jsou pak senzory schopny zmapovat celé okolí vozu.
Tesla se však vydala cestou bez LIDARu a její automobily spoléhají pouze na kamery, klasický radar a ultrasonické senzory. Někdo by to mohl zrovna u Tesly považovat za nepochopitelné zpátečnictví, ovšem Elon Musk svůj postoj několikrát zdůvodňoval a nyní mu za pravdu dávají i některé výzkumy, podle kterých je LIDAR zkrátka až zbytečně kvalitní pro účely systémů autonomního řízení.
Obrovským benefitem LIDARu je totiž jeho přesnost, která se pohybuje okolo 1.5 centimetru, což odpovídá zhruba tloušťce malíčku. Otázkou však je, zda autonomní systémy skutečně potřebují takovou přesnost? Tutéž otázku si položili i vědci z USA, Rakouska, Švýcarska a Singapuru a nakonec zjistili, že vlastně nepotřebují. Systémy pracující s kamerami totiž dokáží nabídnout přesnost zhruba 10 centimetrů, což je sice šestkrát méně než v případě LIDARu, ale stále více, než kolik zvládne řidič za volantem.
Řekněme si upřímně, kolik z nás se v provozu dostane se svým autem na vzdálenost do 10 centimetrů od okolí? Zřejmě málokdo, takže proč by to měly muset umět i systémy autonomního řízení? Je sice pravdou, že vědci zatím srovnávali systémy pouze v nižších rychlostech, ovšem podle jejich odhadů by se na výsledcích nemělo nic výrazného měnit ani se stoupající rychlostí - alespoň v závislosti na použitém software.
Proč je tedy Tesla o tolik let napřed? Protože její systémy autonomního řízení jsou jednodušší, levnější a navíc už dokázaly najet miliony kilometrů, což Tesla přijde vhod při vývoji pokročilejšího autonomního systému. Tesla tak zkrátka dokázala, že méně je někdy více a že není nutné se hned vrhat po té nejmodernější technologii, když ani nejsme schopni naplno využít její potenciál.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).