Opel na palivové články vystartoval na maraton

Michal Bartoň, 4. května 2004, 11:30 Google+

General Motors a Opel se už řadu let systematicky věnují vývoji alternativních pohonů, přičemž..

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

..za nejslibnější alternativu považují systémy s vodíkovými palivovými články. V zájmu demonstrace spolehlivosti a praktické využitelnosti vodíkovými palivovými články poháněného prototypu HydroGen3, který je postavený na bázi velkoprostorového modelu Zafira, chystá GM a Opel velkou vytrvalostní jízdu, během které experimentální vůz HydroGen3 ujede asi 10 000 km čtrnácti evropskými státy.

Náročný maraton bude rozdělen do 20 etap, jejichž průměrná délka bude činit asi 500 km. "Opel Fuel Cell Marathon - powered by GM" odstartuje v pondělí 3. května z finského Hammerfestu, nejseverněji položeného města Evropy, cíl je v portugalské metropoli Lisabonu, resp. na nedalekém mysu Cabo da Roca, což je nejzápadnější cíp kontinentální Evropy, kam by měl HydroGen3 dorazit v pátek 11. června.

HydroGen3 je poháněný elektromotorem o výkonu 60 kW/82 k, který je napájený elektrickým proudem ze sady palivových článků, zásobovaných zkapalněným vodíkem, jež je uložený přímo ve voze ve speciální nádrži.

Během cesty ze severu na jihozápad Evropy se HydroGen3 zastaví ve 14 evropských metropolích, kde se budou moci všichni zájemci seznámit s dosavadním průběhem maratonu. Zájemci z měst, ve kterých má HydroGen3 naplánované zastávky, budou moci díky putovní výstavě také blížeji poznat technologii vodíkových palivových článků a možnosti využití vodíku jako média pro pohon dopravních prostředků. Experti z vývojových center koncernu General Motors, která se zabývají výzkumem a vývojem palivových článků, povedou zároveň na místních univerzitách semináře o dosaženém stupni vývoje technologie vodíkových palivových článků a perspektivách jejich dalšího rozšiřování.

Během 10 000 km dlouhého putování se za volantem prototypu HydroGen3 budou střídat motorističtí novináři a nejrůznější celebrity. "Novináři a významné osobnosti v roli testovacích jezdů zvýrazňují fakt, náš projekt se uskuteční v podmínkách naprosto běžného reálného provozu," říká Byron McCormick, šéf centra, které se v rámci koncernu GM věnuje aktivitám spojeným s vývojem palivových článků. "Zkušenosti z každodenního využívání prototypu HydroGen3 ve standardním automobilovém provozu budou velmi cenným vodítkem při dalším vývoji technologie vodíkových palivových článků."

Prototyp HydroGen3 až dosud absolvoval učiněné testovací martyrium: Prodělal na 132 nejrůznějších zkoušek a testů po celém světě a ve všech klimatických podmínkách. I přesto ale specialisté koncernu GM přiznávají, že výsledek 10 000 km dlouhé vytrvalostní jízdy napříč Evropou lze jen těžko předvídat. Na HydroGen3 čekají nejrůznější druhy silnic a různě hustý provoz, především se však bude muset vypořádat s teplotním rozpětím přes 40 oC, projet vysoko položenými alpskými sedly a bezpečně sjet krkolomná klesání ke Středozemnímu moři.

Vytrvalostní jízdu "Opel Fuel Cell Marathon - powered by GM" podporují společnosti Linde AG a Shell Hydrogen B.V.

Na programu výzkumu a vývoje palivových článků pracuje pro GM po celém světe na 600 špičkových specialistů, jejichž hlavním cílem je zavést v dohledné době technologii vodíkových palivových článků do sériové automobilové produkce.

Zdroj: Tisková zpráva Opel ČR

Vytisknout

Diskuze: Opel na palivové články vystartoval na maraton

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Land Rover představí dvě novinky - anotační foto

Land Rover představí dvě novinky

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud