Koncem letošního roku mám náladu na již téměř historická závodní auta naší mladoboleslavské automobilky. Včera jste si mohli přečíst o Favoritu 1600 H, který triumfoval na "Ringu", dnes bych vám rád představil jeho předchůdce.
Škoda Rapid 130 R/H vznikla pro okruhové závody skupiny H. Jako její základ posloužil rallyeový speciál Škoda 130 LR, který vycházel ze standardní 4 dveřové Škody. Rapid, jak jistě víte, byl dvoudveřové kupé. Tím ale odlišnosti od 130 LR nekončí. Rapid R/H, určen pro okruhové ježdění, byl výrazně rozšířen a podvozek se podíval blíže k zemi. Karosérie též doznala značných aerodynamických vylepšení. Přední části dominuje integrovaný nárazník se spoilerem, zadní část dostala přítlačné křídlo připomínající "kachní ocas" Porsche 911 RS 2,7.
Pod zadní kapotou s "kachním ocasem" našel své místo motor ze soutěžní 130 LR, který doznal dalších úprav. Zážehový atmosférický čtyřválec o objemu 1,3 litru dostal pětkrát uloženou klikovou hřídel. Díky dvěma dvojitým karburátorům Weber 45 a kompresnímu poměru 11,9:1 dokázal tento malý motor ze sebe vymáčknout 101 kW (138 koní) při 8000 ot./min a točivý moment vrcholil 138,4 N.m. při 5500 ot./min. O zkrocení stáda koní se staraly kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech, ukryté za hliníkovými disky BBS, obuté do slicku značky Goodyear.
Díky malé váze 675 kg dokázala atmosférická třináctistovka s autem slušně "zacvičit". Akcelerace z 0 na 100 km/h byla otázkou necelých 7 s a závodní Rapid se dokázal rozjet až na těžko uvěřitelných 260 km/h.
Velký úspěch zaznamenal Rapid R/H podobně jako již zmíněný Favorit 1600 H během 24h Nürburgring. V roce 1987 jezdil ve své třídě dlouhou dobu na prvním místě, až těsně před koncem se údajně kvůli poruše na zavěšení zadního kola propadl na i tak úžasné druhé místo. V celkovém pořadí skončil na 27. místě.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?