Nové modely Forester Sports se od svých příbuzných liší agresivnějším stylingem, novým předním nárazníkem a speciální čelní maskou.
Aby bylo dosaženo uhlazenějšího profilu, byly odstraněny standardní střešní lyžiny a staly se volitelným příslušenstvím. Forester Sports 2.5 XT navíc dostal standardně 17palcová litá kola.
V interiéru modelů Forester Sports nalezneme exkluzivní antracitově černé čalounění. Automatická klimatizace nahradila manuální systém, ketrý je standardní výbavou modelu Forester 2.5 X. Audiosoustava modelu Sports je vybavena AM/FM stereo rádiem o výkonu 120 wattů s integrovaným changerem na 6 CD disků. Přístroj je schopen přehrávat také soubory ve formátu MP3 a WMA. Dalším vylepšením oproti standardnímu modelu 2.5 X je možnost dovybavit audio systém o satelitní rádio SIRIUS a nový aux audio vstup, schopný audiozdířkou připojit iPod nebo podobná zařízení.
Všechny modelu Subaru jsou standardně vybaveny stálým systémem pohonu všech kol, což jim dává konkurenční výhodu lepší trakce za jakýchkoliv podmínek v porovnání s vozy s pohonem předních kol. Nezávislé zavěšení všech kol a řízení s proměnným účinkem posilovače a proměnným převodem řízení pomáhá modelům Forester s nadhledem snášet jízdu po všech typech komunikací, včetně rozbitých polních nebo lesních cest.
Všechny modely Forester jsou standardně vybaveny předními a bočními airbagy, systémem ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly EBD, filtrací a ventilací vzduchu v kabině, elektricky ovládanými okny a zrcátky a centrálním zamykáním s bezklíčovým otevíráním. Všestrannost je podpořena zavazadlovým prostorem o objemu 869 litrů, který lze po sklopení zadních sedaček zvětšit až na 1940 litrů.
Výkonové parametry Klasický čtyřválec boxer o objemu 2,5 litru, který pohání Forester Sports 2.5 X, je jedním z nejvýkonnějších ve své kategorii a dává výkon 173 koní při 6000 ot/min. Točivý moment pak vrcholí na hodnotě 230 Nm při 4400 ot/min. Systém proměnného zdvihu ventilů i-Active Valve Lift pomáhá dále zlepšit odezvu a výkon motoru ve všech otáčkách.
V modelu Forester Sports 2.5 XT je použit motor o stejném objemu, ale dopovaný turbodmychadlem s mezichladičem stlačeného vzduchu. Motor dává výkon 224 koní při 5600 ot/min a točivý moment 312 Nm při 3600 ot/min. Na přední kapotě najdeme, podobně jako u všech vozů Subaru s přeplňovaným motorem, vzduchový vstup, který přivádí proud čerstvého vzduchu přímo k mezichladiči stlačeného vzduchu. Systém aktivního proměnného časování ventilů i v tomto případě optimalizuje účinnost a výkon motoru v širokém spektru využitelných otáček. Ve spojení se standardně dodávaným pětistupňovým manuálem zrychlí Forester Sports 2.5 XT z klidu na 100 km/h za 6 sekund. tento motor navíc splňuje normu nízkým emisí LEV II.
Tři rozdílné typy stálého pohonu všech kolVe všech modelech Forester vybavených pětistupňovým manuálem je použit středový diferenciál s viskózní spojkou, který rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50. Prokluz kol jedné z náprav způsobí automatické převedení větší části točivého momentu na nápravu s lepší adhezí a zajistí tak nejlepší možnou trakci.
V modelu Forester Sports 2.5 X, vybaveném čtyřstupňovou automatickou převodovkou, je použit elektronicky řízený aktivní diferenciál s plynule měnitelným přenosem síly mezi nápravami, který na základě údajů z řídící jednotky motoru a převodovky (akcelerace, brzdění atd.) rozděluje točivý moment mezi nápravami tak, aby bylo dosaženo co nejlepší trakce.
Model Forester Sports 2.5 XT s volitelnou čtyřrychlostní automatickou převodovkou s přímým řízením je prvním modelem Forester, který používá pokročilý systém proměnné distribuce točivého momentu VTD. Systém VTD je použit již v limitované edici Impreza WRX ve spojení s volitelnou automatickou převodovkou. Systém VTD používá středový diferenciál s planetárním převodem, který rozděluje točivý moment v poměru 45:55. Díky převedení větší části točivého momentu na zadní kola se zlepšuje stabilita a je dosaženo lepších pocitů při dynamické jízdě. Samozřejmostí je pak elektronicky řízený systém oplynule proměnného převodu točivého momentu mezi přední a zadní nápravu v závislosti na pokunech řidiče a jízdních podmínkách.Forester Sports 2.5 XT s automatickou převodovkou je také prvním modelem Forester vybaveným systémem dynamické kontroly VDC, což je vylepšený systém kontroly stability pro vůz s pohonem všech kol, který integruje také funkce VTD a TCS. Zadní diferenciál s omezenou svorností pak dává vozu ještě lepší trakci.
Foto: Subaru
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.