Druhá generace Peugeotu 308 přišla na trh v roce 2013, patří tedy k tomu nejstaršímu v nabídce Peugeotu. Modely 208 a 2008 již ukázaly své nástupce, kterých se v brzké době dočkáme i na našem trhu, další na řadě by tedy měl být právě 308. Jak v současnosti obstojí postarší model jsme zjišťovali v testu varianty Peugeot 308 SW GT Line 1,5 BlueHDi 130 S&S EAT8.
Základní 308 ve verzi kombi začíná na 395 tisících ve verzi Active, námi testované GT Line pak od 505 tisíc Kč. Výběr motorů je docela jednoduchý, ve výbavě GT Line máte k dispozici benzínový tříválec o objemu 1,2 litru a výkonu 130 koní, nebo dieselový čtyřválec o objemu 1,5 litru a stejném výkonu. Obě motorizace si pak můžete zkombinovat s šestistupňovým manuálem nebo s osmistupňovým automatem. Testovaná verze ve výbavě GT Line, vybavená dieselem a samočinnou převodovkou, dostala navíc také Black Pack, který zahrnuje 18“ Hliníková kola v černé barvě a nahrazuje chromované prvky na karosérii matně černými. Spolu s další příplatkovou výbavou, včetně bezklíčového odemykání a startování, panoramatického střešního okna či sedaček s masážní funkcí, se cena vyšplhala na 705 tisíc Kč.
Bílý testovaný kousek s černými prvky a velkými 18“ disky působí i v roce 2019 svěže. Na pohled je zřejmý přesun od staršího designového jazyku značky, který se vyznačoval protáhlými světlomety a velkou maskou, k modernějšímu stylu, který Peugeot pořádně rozehrál až s novou 508. Vertikální maska s matně černými křidélky na mě působí lépe než její chromovaná verze, to je však věc vkusu. Záď kombi verze je spíše nevýrazná, ale to se dá říci o celém voze. Zvláštně po stranách vykrojené zadní svítilny se snaží o trochu originality, jinak je ale SW zezadu zaměnitelná za mnoho dalších podobných kombíků a hatchbacků, což se nepochybně změní s příchodem další generace. Nepříliš výrazný design je ale kvalita, která může naopak mnoho řidičů zaujmout.
Zato interiér může rozdíl od konzervativního zevnějšku některé lidi zatím neseznámené s moderními Peugeoty šokovat. Už první generace i-Cockpitu, kterou 308 disponuje, je totiž velmi specifická. Velmi malý volant a vysoko nad ním posazený přístrojový štít působí jako něco z kokpitu sporťáku. Většinu tlačítek navíc převzal dotekový displej infotainmentu na palubní desce, což sice vizuálně uklidilo kabinu a nepochybně potěšilo všechny minimalisty, na druhou stranu ale ovládání klimatizace přes displej je spíše otravné. Místo otočných spínačů jako ve starých Peugeotech musíte kliknout na malou ikonku klimatizace vedle displeje a poté na displeji nastavit požadovanou teplotu. Jednoduchý úkon, ale přeci jen vyžaduje poněkud více soustředění, než by bylo třeba, obzvláště pokud musíte poté ještě přepnout zpět na obrazovku navigace. První generace i-Cockpitu má ještě pár menších nedostatků, které se s novějšími vozy vytratily. Především automatické zapínání rádia při každém nastartování je zbytečné, příliš citlivé ovládání audia pomocí koleček na volantu je pak spíše o zvyku.
O zvyku je také pozice za volantem, nejčastější kritikou moderních Peugeotů je právě volant zakrývající pohled na kapličku přístrojů. Osobně s tím se 186 cm nemám problém, i když právě tady u první generace interiéru to je na hraně. 308 totiž stále má na horní straně normálně zakulacený volant, na rozdíl od modernějších modelů s volantem plochým na horní i spodní straně. Ani s nabídkou odkládacích míst to v 308 není ideální, což už ale Peugeot v novějších modelech napravil. K dispozici je pouze jeden držák nápojů v loketní opěrce, odkládací skříňka před spolujezdcem je také velmi podprůměrná. Také by se hodilo lepši odkládací místo pro mobil, vzhledem k umístění USB potřebného pro propojení s Android Auto. Volně visící kabel, případně natažený až k loketní opěrce není zrovna ideální řešení.
S nabídkou místa pro posádku je to lepší, vepředu ani vyšší středový tunel neomezuje v pohybu. Vzadu je dostatek místa jak pro nohy tak pro hlavu, problém nebudou mít ani vyšší postavy. Sedačky jsou navíc pohodlné dostatečně i pro delší cesty, škoda je chybějících výdechů klimatizace pro pasažéry vzadu. V testované verzi je docela příjemným prvkem panoramatická střecha, díky které je celý interiér hezky prosvětlený, ale jen pokud nesvítí slunce. Pak je totiž lepší zatáhnout roletu a předstírat že panoramatické okno neexistuje. SW verze 308 nabízí 610 litrů prostoru pro zavazadla, což je v této třídě nadprůměrná hodnota, mimochodem stejná jako u současné Octavie Combi. Přístup je samozřejmě skvělý, díky nízko položenému prahu. Při sklopení sedaček ve druhé řadě vznikne jeskyně o objemu 1660 litrů, s téměř rovnou podlahou. Dosti užitečné jsou i malé odkládací prostory po stranách zavazadelníku a příplatkové kolejnice.
Pod kapotou bílého kombíku pracuje dieselový čtyřválec BlueHDi o objemu 1499 ccm, v nejsilnější verzi vyladěné na 130 koní. Moderní diesel PSA si sice zachovává typický drnčivý zvuk nafťáku, uvnitř kabiny však díky skvělému odhlučnění o tuto zvukovou kulisu přijdete. Verze s výkonem 130 koní je pro 1290 kg těžké vozidlo více než dostatečná, motor plynule táhne už od nízkých otáček a vždy poskytne dostatek výkonu i pro předjíždění ve vyšších rychlostech. Reakce na plyn je také docela bryskní, i když žádného sportovního zrychlení se od kombíku nedočkáte. Ideální mi přijde spojení s automatickou osmistupňovou převodovkou, která s motorem spolupracuje naprosto bezproblémově, navíc si můžete tlačítkem nastavit reakci ve třech režimech. Ve vozech se stejným motorem ale manuální převodovkou kvůli nízkému rozsahu pracovních otáček řadící páku ani nepustíte.
Jako každý Peugeot s automatem i 308 SW disponuje tlačítkem s popiskem ECO/SPORT. ECO výrazně utlumí projev vozu, tak aby jízda vyhovovala nárokům na co nejnižší spotřebu. Zrychlení i odezva plynového pedálu jsou rázem mnohem horší, ale ne až tak utlumené jako třeba u tříválce. Úplný opak nabídne tlačítko SPORT, které zlepší odezvu plynu oproti standardnímu režimu, takže je pocitově mnohem bezprostřednější a nechá převodovku vytáčet motor do mnohem vyšších otáček. Také ztuhne posilovač řízení, naštěstí se ale SW vyhnulo trapnému umělému zvuku osmiválce z repráků.
Ve srovnání s dříve testovanou kratší verzí s benzínovým tříválcem mi přišlo horší naladění podvozku. Při rychlejší jízdě do zatáček se auto nechovalo zrovna sebevědomě, má trochu problém s nedotáčivostí a zadní náprava občas nepříjemně odskočí. Nejde o nijak závažnou kritiku, jen to znamená, že se s 308 SW asi nebudete moci prohánět po okreskách jako s jeho kratším sourozencem. Podvozek je naladěn spíše do komfortu, do vozu se přenáší minimum rázů, a po nekvalitních cestách české země se snaží jen tak proplouvat. Osobně bych ale volil spíše menší disky s normálními pneu, nízkoprofilové gumy na testovaném kuse sice vypadají skvěle, ale samozřejmě ubírají na komfortu.
Výhodou malých dieselů od PSA je nízká reálná spotřeba a 1,5 BlueHDi v 308 SW není žádnou výjimkou. Peugeot oficiálně udává spotřebu jako 4,3/3,7/3,9 litru, reálně si musíte přidat dle schopnosti úsporné jízdy půl litru až litr navíc. I při běžné jízdě, bez nějakých pokusů o šetření a držení se v pravém pruhu na dálnici se ale udržíte se spotřebou někde v rozmezí 5-6 litrů.
Peugeot 308 SW GT Line 1,5 BlueHDi 130 S&S EAT8 je prostorné kombi pro ty řidiče, kteří stále odolávají pokušení SUV. Vůz sice již začíná ukazovat svůj věk, stále ale jde o naprosto konkurenceschopný model, s nadprůměrnou nabídkou místa. Konzervativní řidiče potěší designem karosérie a pokud je nevyděsí pohled do interiéru, budou odměněni úspornou a komfortní jízdou.
Technická data Pohonné ústrojí: Typ motoru čtyřválec Palivo nafta Zdvihový objem 1 499 ccm Max. výkon v kW (koní) @ ot./min. 96 (130) / 2 750 Max. točivý moment v Nm @ ot./min. 300 / 1 750 Typ pohonu přední kola Převodovka manuální Jízdní výkony: Zrychlení z 0 na 100 km/h 9,4 s Maximální rychlost 202 km/h Spotřeba paliva l/100 km Město 4,3 Mimo město 3,7 Kombinovaná 3,9 Rozměry: Délka 4 585 mm Výška 1 446 mm Šířka 1 863 - 2 043 mm Hmotnost 1 290 kg Zavazadlový prostor: Základní objem po kryt 610 l Objem při sklopených sedadlech 1 660 lPeugeot ČR
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.