Start-Stop systémy, jsou vůbec k něčemu dobré nebo jen škodí?

-jka / AutoRoad.cz, 15. dubna 2018, 14:27 Google+

Systémy start-stop nejsou žádnou novinkou a i když je to těžce představitelné, první verze se objevily v automobilech již před třiceti lety. S použitím inteligentních systémů, které dokáží uspořit palivo začal v roce 1985 Fiat, o deset let později podobný systém použila i automobilka Volkswagen. Od těchto výjimečných případů již uteklo spousty let, během kterých se jednotlivé systémy staly standardem. Na základě zkušeností z uplynulých let navíc známe konkrétní fakta a můžeme si tak říci, co nám tento ekologický pomocník vlastně přinesl.

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 19.04. 12:17) Napište svůj názor
tlačítko vypnutí start-stop systému

tlačítko vypnutí start-stop systému | foto: Jan Káňa, Autoroad.cz

Sdílejte článek

Účel start-stop systémů

I když se některé automobilky pokusily prorazit s informací, že tento systém zavádějí zejména na přání zákazníků, pravda vždy byla jiná. To dokazuje i nezájem ostatních kontinentů, například USA, kde je postupná implementace systémů start-stopu podstatně vlažnější. Trh amerických řidičů si u automobilek navíc vymohl možnost stálého vypnutí systému, což je stav v Evropě nemyslitelný.

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.

Důvod je jednoduchý – měřící cyklus spotřeby paliva a emisí oxidů uhlíku zvaný NEDC, používaný v Evropě již od roku 1996. Ano, tímto měřícím cyklem musí projít každý model a všechny dostupné motorizace. Měření probíhá na válcové zkušebně a jeho součástí je také stání vozidla po dobu 45 vteřin, které má v těchto laboratorních podmínkách připomínat městské popojíždění. Pokud tedy bude motor v tuto chvíli vypnut, dosáhne testování lepších hodnot spotřeby a emisí CO2. (Pro zajímavost, v USA se tento model měření nepoužívá, proto zde start-stop systémy nemají vůbec žádný význam).

Výhody vs. zátěž jednotlivých komponent

Výhody jsme si již řekli – teoretická úspora pohonných hmot a menší hodnoty emisí CO2. Jenže laboratorní testy se jen zřídkakdy podobají reálnému provozu. Zjednodušeně řečeno, při dlouhých dálničních cestách nám tento ekologický pomocník neušetří ani deci paliva. Na druhou stranu, při každodenním popojíždění ucpanou Prahou nám nesčetněkrát opakovaně nastartuje a zhasne motor. Mnoho řidičů si tak dokáže představit, jakou zátěž na samotný motor i další komponenty (startér, baterie) tento režim způsobuje.

Další nepříjemností může být prodleva mezi sešlápnutím spojky (dáváme automobilu impuls) a samotným nastartováním vozidla, díky které nemusíme stihnout například nájezd na frekventovanou komunikaci. Pro řidiče a ostatní cestující může být nepříjemná i logika některých systémů, když v zimě motor zhasne, aniž by byl interiér automobilu vyhřátý a naopak v létě nechává posádku uvnitř vozu doslova péct. Celé to tak působí dojmem, ve kterém se řidič i ostatní cestující stávají otroky moderního vozidla. Ano, start-stop je naštěstí vypínatelný, ne však trvale. Vypnutí tohoto systému by se tedy mělo stát pro řidiče stejně automatické, jako je poutání bezpečnostním pásem. Trpělivost však dochází ve chvíli, kdy se pro vypnutí systému musíte proklikávat systémem infotainmentu, namísto jednoduchého stisknutí dobře umístěného tlačítka.

Nevýhody potvrzené praxí

Největšími problémy jsou suché starty. V okamžiku roztáčení motoru se spolu s ním roztáčí také olejové čerpadlo, které je poháněné mechanicky od klikové hřídele. I když je motorový olej ohřátý na provozní teplotu, stále určitou dobu trvá, než se dostane do všech míst mazací soustavy a vytvoří zde ochranný film. A právě tato doba (suchého, polosuchého provozu) znamená zvýšené tření, které bychom měli minimalizovat. Tomu se naštěstí snaží pomoci výrobci motorových olejů (kvalitnější oleje, trvanlivější ochranný film), i technická řešení uvnitř motorů, a to použitím nových materiálů se samo-mazacími schopnostmi či přidáním různých drážek pro zabránění stékání oleje při poklesu tlaku v mazací soustavě (zhasnutí motoru).

Reálné zkušenosti autorizovaných servisů však ukazují, že startéry i motory jako takové zvládají cyklické startování překvapivě dobře. Kromě sníženého komfortu posádky mají tak start-stop systémy negativní vliv pouze na jednu komponentu vašeho automobilu – autobaterii. Ty mají kratší životnost a je jedno, zda používáte speciální akumulátory typu EFB nebo AGM, které jsou pro vozy se systémy start-stop určeny.

img-responsive

Co dělat v zimě s vybitou autobaterií? | foto: Pexels.com

I když jsou tyto typy baterií mnohem spolehlivějším zdroje energie a zvládnou uvést vozidlo do provozu i při napětí 12,1 V, cyklicky opakující se stav nabíjení a vybíjení bateriím prostě neprospívá. Problémem je i fakt, že se u moderních vozů s inteligentním nabíjením neodehrává dobíjení baterie okamžitě (jelikož by zvýšilo spotřebu paliva), ale až ve chvíli, kdy napětí spadne pod stanovenou mez. Ta však není přesně stavena a závisí na okolní teplotě i dalších faktorech.

„Například při teplotě 20°C je to 70%. Alternátor tedy začne dobíjet ve chvíli, kdy v 70Ah baterii zbývá 49Ah. Průměrný vůz Škoda dnes za běžných provozních podmínek spotřebovává 50 ampérů. S originální autobaterií tedy ujede i 25 km, než musí začít dobíjet a zvyšovat spotřebu paliva,“ vysvětlil chování inteligentního dobíjení Kamil Starý, vedoucí servisních služeb Škody Auto.

Pozor si dejte i na výměnu autobaterie v případě, kdy původní selže. Pokud byl váš vůz vybaven baterií typu AGM či EFB, nahraďte jej stejným typem baterie. Této chyby se nedopouštějí jen řidiči, kteří chtějí ušetřit, ale běžně i autobazary, které potřebují uvést do provozu déle stojící vozy. „Pokud si do moderního auta koupíte obyčejnou zaplavenou baterii, budete tady s ní za půl roku zpět a reklamaci vám neuznáme – uvnitř totiž obvykle objevíme důkazy o nedostatečném nabíjení či přílišném namáhání,“ vysvětluje Vít Vondráček z firmy Battery.cz.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Start-Stop systémy, jsou vůbec k něčemu dobré nebo jen škodí?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 19.04.2018 12:17 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Po náročných testech si v BMW vybrali Hankook do prvomontáže vozů řady 7 a X3

Proč je zimní pneumatika Hankook Winter i*cept RS2 dobrá volba

Nová tematická výstava názorně přiblíží život běžných motoristů i VIP majitelů vozů L&K/Škoda v Československu let 1918-1938

Jak se jezdilo v Československu před 100 lety? Tohle je Masarykovské Československo

Dvojice zlodějů překonala zabezpečení Tesly Model S pomocí zařízení za 450 Kč

Zloději vyzráli na zaparkovanou Teslu, k její krádeži stačilo zařízení za 450 Kč

Výroba Tesly Model 3

Odborníci připravili zprávu, jak vylepšit Teslu Model 3. Celkem našli 227 možností

Žebříček spolehlivosti ovládla Suzuki

Nejspolehlivější auta podle britských motoristů? První místa obsadily vozy z Japonska

Toyota se stala prvním výrobcem na světě, jehož roční produkce překročila 10 milionů aut. Za úspěchem Toyoty stojí systém, který se dnes označuje jako lean manufacturing.

Nejefektivnější výroba aut na světě? Inspirace supermarkety přinesla Toyotě další prvenství

reklama
reklama

Doporučujeme

Návrh nové generace Fordu Focus RS

Nová generace Fordu Focus RS - přinese svěží vítr ve světě hot-hatchů?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Říká vám něco Ivan Willys? Sovětský Jeep vznikl za pouhých 51 dní

  2. Italští karosáři opět předvedli své umění, z nového Ferrari vykouzlili moderní skvost 90. let

  3. Majitel se rozhodl přestavět náklaďák z 2. světové války na netradiční obytný vůz

  4. Čtyři roky stará auta: Jaká jsou nejspolehlivější?

  5. Rusové vyměnili motor BMW e30 za turbínu ze stíhačky. Výsledek je naprosto šílený

  6. Škoda představila offroadově laděnou Fabii Scoutline, nejlépe jí však bude na silnici

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud