Japonští vědci dosáhli průlomu, který by mohl usnadnit používání a skladování vodíkového paliva. Tým z Japonského institutu fyzikálního a chemického výzkumu vytvořil elektrodu, která umožňuje účinný transport vodíkových iontů za pokojových podmínek.
Výzkumníci zdůrazňují, že se jedná o průlomový objev, který má potenciál umožnit výrobu bezpečných, kapacitních a účinných baterií a palivových článků.
Vodík je obecně považován za ideální palivo, protože při jeho spalování vzniká pouze voda. Bezpečné skladování vodíku a získávání energie z něj však představuje značnou výzvu.
Například vodíkové palivové články, které vyrábějí elektřinu a používají se v některých vozidlech, fungují tak, že protony, tedy atomy vodíku zbavené elektronů, či kladné vodíkové ionty, proudí přes speciální membránu z jedné části článku do druhé, kde probíhá reakce. Tato technologie je složitá, protože mimo jiné vyžaduje neustálou hydrataci systému.
Toyota v USA začala vyrábět elektřinu a vodík z bioplynu
Na výrobu vodíku cílí už mnohé světové technologické firmy včetně automobilek. Americká divize automobilky Toyota Motor spolu s firmou FuelCell Energy dokončily na Long Beach první "Tri-gen" systém, který z bioplynu vyrábí ekologickou elektřinu, vodík a vodu. Společnost FuelCell Energy uzavřela s Toyotou dodavatelský kontrakt na 20 let.
Společnost Toyota Logistic Services (TLS) Long Beach se stane prvním přístavním provozem, který bude kompletně poháněný přímo na místě generovanou energií z obnovitelných zdrojů.
„Využíváním pouze obnovitelné výroby vodíku a elektřiny bude TLS Long Beach razit cestu i pro další naše provozy v různých částech světa," uvedl administrativní ředitel Toyoty Chris Reynolds.
Vodík se bude vyrábět i z hnoje a odpadu
Toyota s partnery v Thajsku představila také zařízení na výrobu vodíku na bázi bioplynu. Vyrábět budou vodík z kuřecího hnoje a potravinového odpadu.
Toyota je na poli vodíkové mobility a energetiky velmi aktivní. Vedle prvního sériového vodíkového vozu Mirai se účastní projektů na vývoj vodíkových nákladních aut, vlaků či lodí. Podílí se také na projektech výroby a distribuce vodíku a testuje jeho využití v rámci experimentálního města Wowen City.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?