Rok 2003 nebyl v této ojedinělé posloupnosti výjimkou, když Citroën během tohoto období prodal po celém světě 1 372 000 nových vozů, což představuje nárůst 4,6% proti bilanci obchodních výsledků roku 2002.
V zemích evropské „sedmnáctky“ společného trhu dosáhly prodeje značky Citroën v kategoriích osobních i lehkých užitkových vozidel hranice 1 104 000 vozů. To při celkovém poklesu evropského trhu o 1,6% i tak pro Citroën představuje meziroční posun o 6,6 resp. 6,9%. V této části Evropy, ovšem bez Francie, vzrostla značka o 6% v obou kategoriích, což v praxi čísel vyjadřuje 760 500 prodaných vozů. A to i přes celkový pokles trhu o 1%. Podíl Citroënu se zvýšil z 5,25 na 5,61%.
Ve Francii, kde je trh v silné recesi (-6,2%), se podařilo Citroënu zvýšit podíl na trhu ze 14 na 14,3%. Ve zbytku světa prodal Citroën 256 000 aut, což je zlepšení proti roku 2002 o 18%. S úspěšnými prodeji korespondují také pozoruhodné sportovní výsledky této značky po celém světě.
Tři kompaktní vozy přinesly úspěch
V segmentu malých kompaktních vozů, které vládnou zákaznickému vkusu a představují 36% podíl na evropském trhu, ukrojil Citroën plných 8% za 11 měsíců roku 2003. V tomto segmentu totiž disponuje Citroën silnou a ucelenou řadou modelů, díky nimž je schopen splnit spektrum odlišných představ a přání zákazníků. V uplynulých 18 měsících se podařilo na trh uvést 3 modely – C3, C3 Pluriel a C2. Modelu C3, který je na evropském trhu od druhého čtvrtletí 2002, se už prodalo na 342 000 kusů. Od září 2003 je na trhu C2 a také zatím plní předpokládané prodejní cíle. Skladbou modelů v této řadě reaguje Citroën na individuální přání a požadavky stylu, designu, ale i bezpečnosti. C3 Pluriel, C2 a C3 obsadily v tomto pořadí ve své kategorii čelní místa v nárazových testech bezpečnosti EuroNCAP, resp. obdržely po čtyřech hvězdičkách (31, 29 a 28 bodů).
Všechny tyto kompaktní vozy jsou pozoruhodné a žádané také díky využití nejmodernějších technologií a technických novinek. Velký úspěch přinesl výsledek robotizace v podobě převodovek SensoDrive, resp. jejich spojení s motory 1.4i a 1.6i 16V, od prosince 2003 také s agregáty 1,4 HDi 8V a 1.4i 16V.
Prodejní úspěchy zaznamenal také model Berlingo, a to díky faceliftu, který proběhl na začátku roku 2003. Číselným vyjádřením tohoto pokroku je 179 000 prodaných modelů Berlingo, resp. osmiprocentní nárůst prodejů. V roce 2003 bylo na trhy uvedeno Berlingo s označením XTR, které disponuje posíleným arzenálem bezpečnostních prvků.
K úspěchu modelu Xsara přispěl v roce 2003 především nový motor HDi (70 k), stejně jako modernizace interiéru a exteriéru. Velkou událostí roku 2003 bylo uvedení Xsary na čínský trh. Tradičním „tahounem“ většiny oblastí po celém světě zůstal model Xsara Picasso. Oživení nastalo s příchodem motoru 2.0i 16V (137 k) a spojením s automatickou adaptivní převodovkou se sekvenčním řazením.
Model C5 se během roku 2003 představil s novou šestistupňovou mechanickou převodovkou ve spojení s motorem 2,2 HDi (136 k) a filtrem FAP. Svou klientelu si našel akční model C5 by Carlsson, o který je největší zájem v Německu a ve Francii. Monospace C8 měl vyrovnané výsledky během celého roku, oživení přinesl nový motor V6 (150 kW – 208 k) a automatická převodovka se sekvenčním řazením. Řada C8 je také kombinována s motory 2.0i 16V a HDi 109 FAP.
Technika službou zákazníkovi
Rok 2003 byl plně ve znamení zavádění dalších technických a technologických novinek, které představují u značky Citroën službu zákazníkovi. O převodovce SensoDrive už řeč byla. Dalším příkladem může být i systém NaviDrive. Převodovka SensoDrive byla zpočátku doménou modelu C3, a to od léta 2002. Stejná technologie je nabízena rovněž o vozů C3 Pluriel a C2, ať už benzínových nebo dieselových verzí. Rok 2003 byl u značky Citroën obecně ve znamení ještě výraznějšího zapojení elektroniky do výbavy vozů. Tento fakt také významně přispěl k úspornějšímu provozu jednotlivých modelů.
Systém NaviDrive ve výbavě se stal velice žádaným u modelu C8, C5 a C3, a to s důrazem na komplexní propojení všech hlasových funkcí, tedy s audio soustavami i mobilním telefonem.
Jumper oživil trhy
V Evropě celkově je Citroën dvojkou na trhu užitkových vozů s 11% podílem (za 11 měsíců roku 2003). Tento stav je dílem důsledné inovace a modernizace modelové řady užitkových vozů. Tu zahájil už v únoru 2002 model Jumper, následovalo nové Berlingo, navíc v ekologických a hospodárných verzích GPL a GNV. Na svou premiéru v lednu na autosalonu v Bruselu čeká model Jumpy. Svou klientelu má stále model C15, který byl na trh uveden již před 20 lety.
V kategorii „enterprise“ figuruje u značky Citroën model C3, a nově také model C2.
Citroën Sport – továrna na úspěchy
Vyhrát tři rallye a uspět v jedné kategorii celkově, buď v mistrovství světa jezdců nebo v Poháru konstruktérů. Takové bylo přání sportovního ředitele stáje Citroën Guy Fréquelina před sezonou 2003. Výsledek předčil jeho i všeobecná očekávání. Vozy Citroën Xsara WRC vyhrály 4 soutěže (Rallye Monte Carlo, Turecko, Německo a SanRemo), celkem třináctkrát stáli piloti stáje Citroën na stupních vítězů, aby nakonec získali korunu nejlepších v Poháru konstruktérů a titul vicemistra světa pilotů (Sébastien Loeb). Tyto výsledky však jsou dílem celého kolektivu stáje, který prokázal, že umí vítězit na všech druzích povrchů. Podařilo se skloubit zkušenost v osobách pilotů Colina McRae a Carlose Sainze s dravostí mládí Sébastiena Loeba. Podle nových pravidel však v dalším ročníku seriálu WRC mohou startovat za jednu značku pouze dvě posádky, což pro Citroën znamená nominaci Loeba a Sainze.
Rok 2004 ovšem bude rokem nástupu nového modelu C2 na sportovní pole, resp. střídání osvědčeného modelu Saxo. Po 7 letech úspěchů tak Saxo končí. Pro značku Citroën získalo dva tituly mistra světa, 5 národních primátů. Model C2 je homologován pro třídy Super 1600 a C2 Challenge a první starty ho čekají od března 2004. Vozy C2 jsou přihlášeny i v národních šampionátech řady zemí.
Nezanedbatelný pokrok v Evropě
V zemích Evropského společenství klesal automobilový trh za rok 2003 o 1,6%, nicméně značka Citroën posílila celkově o 2,7% a její podíl na trhu mírně vzrostl proti roku 2002 (z 6,6 na 6,9%). V roce 2003 se na společném trhu prodalo celkem 15 953 000 nových aut, z toho bylo 1 104 000 vozů značky Citroën. Pro značku to představuje podíl 6,9% a zlepšení o 2,7%. Osobních vozů se celkově prodalo v tomto období 14 184 000 kusů, Citroën pak 909 000 vozů a podíl 6,4%. Užitkových vozů se prodalo 1 769 000, citroënů z toho 195 000 (podíl 11%).
Ve Francii je podíl značky Citroën dlouhodobě stabilizovaný už pět let, v roce 2003 se posunul na 14,3%, u osobních aut činí 13,5%. Výraznější je u užitkových vozů, kde dosáhl hranice 18,7% (loni 16,8%).
Ve Španělsku je Citroën číslem 2 s podílem na trhu 11,9%. Úspěch mají zejména modely Xsara, Berlingo, Xsara Picasso (jasná jednička trhu monospaců), své zákazníky měly také kompaktní modely. C3 se stal autem roku 2003 ve Španělsku, C2 má velké šance na stejný titul za rok 2004. Jasnou jedničkou je Citroën v kategorii lehkých užitkových vozů s tržním podílem 15,2%.
V Itálii dosáhl Citroën rekordního podílu na trhu 5,7% zvýšením prodejů o 37%! Představuje to kolem 40 000 nových aut navíc proti roku 2002. Dvojkou trhu je model C3, nicméně úspěch je vyrovnaným dílem i ostatních modelů (C8, Berlingo a C2).
Ve Velké Británii se tržní podíl ustálil na 9,9% a Citroën si tak polepšil o 1,8% proti roku 2002. Skórovaly především modely C3 a Berlingo, nejlépe prodávaným citroënem však byla Xsara Picasso. Na trhu užitkových vozů jsou citroëny na 3. pozici. (podíl 8%).
V Německu má Citroën za sebou relativně stabilní období, podíl na trhu se pohybuje nad 2%. Prodalo se například 2 800 vozů C2, 2 900 vozů C3 Pluriel, 15 000 C3. V užitkových vozech je Citroën v podílu na trhu těsně pod 4%.
V Belgii a Lucembursku je automobilový trh v lehké recesi, nicméně Citroën dokázal posilovat své pozice. Podíl na trhu vzrostl z 10,5 v roce 2002 na 11,2%, mezi osobními vozy jsou citroëny na 3. pozici (podíl 10,7%), mezi užitkovými jsou dokonce leadery trhu (podíl 15,8%). Prodeje v této části světa vzrostly meziročně o 12%.
V Nizozemsku zaznamenala značka při velkém propadu trhu pozoruhodných úspěchů. Citroën si polepšil o 7% a jeho tržní podíl už dosahuje 5,9%, a to vyrovnanou zásluhou všech modelů.
Ve Švýcarsku Citroën „narostl“ o 24% v osobních i užitkových vozech. Při celkovém propadu trhu o 9% posílil Citroën svůj podíl na trhu na 4,6%. Nejvíce „táhne“ Xsara Picasso, ale i C8 a C3 Pluriel. Prodeje užitkových verzí vzrostly o 26%.
V Rakousku vylepšilo bilanci druhé pololetí, kdy šly prodeje o 30% nahoru a podíl na rakouském trhu se proti loňsku přehoupl přes 3% (3,5).
V Portugalsku automobilový trh poklesl o 15%, nicméně Citroën si připsal téměř devítiprocentní nárůst. Novinka, C2 už je dokonce v Portugalsku jedničkou v segmentu B.
Ve Skandinávii má Citroën největší podíl na trhu v Dánsku (10,5%) a je třetí mezi prodejci. Největší skok ale zažilo Švédsko, kde se prodalo o 30% více citroënů než ve stejném období 2002. Solidní podíl 4% zaujímá značka také v Norsku.
Ve střední a východní Evropě se prodalo 256 000 nových citroënů, což značí nárůst 18%.
Největšího skoku ale dosáhli prodejci v Číně, kde se prodalo 104 000 nových vozů Citroën (+22%). Největší úspěch měla pětidveřová Xsara a dvě nové verze místního modelu Elysée (VIP a VTS), stejně jako model ZX.
Nárůst prodejů byl zaznamenán ve většině zemí střední Evropy, v Polsku o 19%, v Maďarsku o 14%, v Chorvatsku dokonce o 20% s tržním podílem 9,5%.
Skromnější výsledky byly zaznamenány v Jižní Americe. I přes značné hospodářské problémy této části světa se podařilo Citroënu posílit své pozice na trhu o 1,5% oproti roku 2002.
Citroen CR