výbušnost a image Subaru z vás rázem dělá soutěžního jezdce. Jaká je realita jsme s chutí otestovali!
První dojmy z interiéru vozu by se daly shrnout do výrazů solidnost a praktičnost. I když použité materiály nejsou právě výkřikem posledních módních trendů, jejich zpracování je špičkové a obložení interiéru nevyluzuje při jízdě žádné pazvuky, což je vzhledem k výrazně tuhému sportovnímu podvozku obdivuhodné. Dominantou jsou samozřejmě sportovní sedadla s příkladným bočním vedením, sportovní volant a prvky imitující kov.
K Subaru Imprezza WRX je třeba přistupovat s respektem, protože vyžaduje zkušeného krotitele koní pod kapotou. Mnoho řidičů se nechá ukolébat mýty o schopnostech permanentního pohonu všech kol, ale fyzikální zákony platí i pro „čtyřkolky“. Čtyřválcový boxer disponuje výkonem 165 kW a točivým momentem 300 N.m, což řečeno samo o sobě ještě nic moc neříká. Mnohem důležitější je nástup této síly okolo 4000 otáček za minutu. V nízkých otáčkách nedává Impreza WRX příliš najevo svůj potenciál, ale po přiblížení se již zmiňované hranici dojde na tolik opěvovanou výbušnost a agresivitu motoru, která je doprovázen typickým zvukem motoru.
Tuhý sportovní podvozek a sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin obutá do nízkoprofilových pneumatik drží propůjčují Impreze vysoce nadprůměrné jízdní vlastnosti. Přesto bych měl k podvozku malou výtku nebo spíše upozornění před tím, co může méně zkušené řidiče překvapit. Vůz je od základu naladěn jako nedotáčivý, čímž vás v rychle projížděných zatáčkách varuje před blížící se hranicí ovladatelnosti. Pokud se ale příliš leknete a razantně uberete plyn, záď vozu vás bez varování předběhne dříve než na to vůbec stihnete zareagovat. V tomto směru je na tom hlavní konkurent Evo VII asi lépe, ale nezapomeňme, že ryzí sportovní nářadí je u Subaru Impreza WRX STi!
Karosérie modelu pro rok 2003 doznala jen nepatrných změn, které automobilka odhalila již loni v září na autosalonu v Paříži, především pak v oblasti předních světlometů a zadních sdružených svítilen. Subaru Impreza WRX je autem především pro radost z jízdy, přesto dokáže poskytnou solidní prostor i pro cestující vzadu a 401 litrů zavazadel, což odpovídá vozu nižší střední třídy. Trochu mne zarazila absence krytu i jakéhokoli madla na vnitřní straně víka zavazadlového prostoru, přece jen by to člověk u takového vozu čekal. Ani otevírání zavazadlového prostoru není vyřešeno nejlépe…
Vše je ale vykoupeno pocity za volantem, které vám dokáže nabídnout jen opravdu málokterý vůz. Za vše můžu uvést jen to, že 30 minut po převzetí vozu k týdennímu testu jsem platil pokutu za překročení povolené rychlosti. Svodům tohoto vozu se odolává jen velmi těžko! Nakonec, už bylo řečeno, že v nízkých otáčkách s ním není žádná zábava a když motor vytáčíte, aby Impreza „trochu“ jela, pak už se neubráníte. Pihou na kráse tak může být jen spotřeba, která je i při klidné jízdě kolem 10 litrů, při razantní dvojnásobná…
Fotografie Subaru Impreza WRX