Evropská komise oznámila zcela nový plán, jehož cílem je postupně eliminovat závislost na ruském plynu a fosilních palivech. Jednu z klíčových rolí v tomto plánu by měl sehrát vodík.
Komise na adresu nového programu nazvaného REPowerEU uvedla, že závislost EU na Rusku, zejména v kontextu invaze na Ukrajinu, by mohla urychlit plány na větší prosazování vodíku a urychlené využívání této technologie v co nejširším měřítku. K realizaci by mohlo dojít mnohem dříve než v roce 2030, uvedla Komise.
Klíčovým aspektem těchto plánů je výroba a dovoz většího objemu obnovitelného vodíku při současném ukončování spotřeby fosilních paliv napříč odvětvími.
Tento vodíkový akcelerátor se podle Hydrogen Europe musí zaměřit na několik klíčových pilířů na podporu ekonomiky.
Snížit emise a podpořit evropský průmysl
Nahrazování by se mělo týkat zastaralých technologií s cílem snižovat emise a podporovat evropská průmyslová řešení. Hydrogen Europe uvádí, že v EU sídlí šest z deseti největších výrobců elektrolyzérů na světě, a nastal tedy čas, aby se průkopníkům čisté energie dostalo odpovídající podpory.
Změny se budou týkat aktiv v odvětví zemního plynu a budování vodíkové infrastruktury včetně skladování, terminálů a zařízení potřebných k zajištění dovozu.
Hydrogen Europe uvádí, že musí vzniknout srozumitelná a progresivní strategie. Ta musí identifikovat, která plynová vedení je nutno zpřístupnit k přepracování a změně účelu pro přepravu čistého vodíku.
Soukromé firmy to samy nepokryjí
Další oblastí, na kterou je nutné se zaměřit, jsou reinvestice v rámci systému EU pro obchodování s emisemi prostřednictvím Modernizačního a Inovačního fondu, jakož i využívání smluv o rozdílu v emisích uhlíku a státní podpory. Vodíkový akcelerátor si vyžádá enormní prostředky, které soukromý sektor nemůže sám pokrýt.
„Musíme se zbavit závislosti na ruské ropě, uhlí a plynu. Jednoduše se nemůžeme spoléhat na dodavatele, který nám nepokrytě vyhrožuje. Musíme ihned začít jednat, abychom zmírnili dopady rostoucích cen energií, diverzifikovali dodávky plynu ještě před příští zimou a urychlili přechod na čisté energie,“ uvedla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.
„Čím rychleji přejdeme na obnovitelné zdroje a vodík v kombinaci s vyšší energetickou účinností, tím rychleji budeme skutečně nezávislí a budeme mít vlastní energetický systém pod kontrolou. Tento týden ve Versailles projednám návrhy Komise s evropskými leadery a poté se svým týmem rychle přikročíme k jejich uvedení do praxe,“ dodala von der Leyenová.
Na vodík vsadila i Toyota
Na vodík vsadily už také mnohé automobilky. Jednou z nich je například Toyota, která už na trhu nabízí první sériově vyráběné osobní auto na vodík, Toyotu Mirai. Nedávno představila vodíkový kamion nebo nákladní auto zvané Project Portal Alpha, které od spuštění provozu v dubnu 2017 ujelo už několik desítek tisíc kilometrů a s výjimkou vodní páry neprodukovalo žádné emise.
Kromě Mirai a kamiónů postavila Toyota například také vodíkovou loď. Nedávno také založila investiční fond Toyota Ventures Climate Fund na podporu inovativních nápadů zaměřených na boj s globálním oteplováním.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.