Konec závislosti na Rusku? EU plánuje vsadit na vodík

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 31. března 2022, 07:22 Google+

Evropská komise oznámila zcela nový plán, jehož cílem je postupně eliminovat závislost na ruském plynu a fosilních palivech. Jednu z klíčových rolí v tomto plánu by měl sehrát vodík.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu | foto: Toyota

Sdílejte článek

Komise na adresu nového programu nazvaného REPowerEU uvedla, že závislost EU na Rusku, zejména v kontextu invaze na Ukrajinu, by mohla urychlit plány na větší prosazování vodíku a urychlené využívání této technologie v co nejširším měřítku. K realizaci by mohlo dojít mnohem dříve než v roce 2030, uvedla Komise.

Klíčovým aspektem těchto plánů je výroba a dovoz většího objemu obnovitelného vodíku při současném ukončování spotřeby fosilních paliv napříč odvětvími. 

Tento vodíkový akcelerátor se podle Hydrogen Europe musí zaměřit na několik klíčových pilířů na podporu ekonomiky.

Snížit emise a podpořit evropský průmysl

Nahrazování by se mělo týkat zastaralých technologií s cílem snižovat emise a podporovat evropská průmyslová řešení. Hydrogen Europe uvádí, že v EU sídlí šest z deseti největších výrobců elektrolyzérů na světě, a nastal tedy čas, aby se průkopníkům čisté energie dostalo odpovídající podpory. 

Změny se budou týkat aktiv v odvětví zemního plynu a budování vodíkové infrastruktury včetně skladování, terminálů a zařízení potřebných k zajištění dovozu.

Hydrogen Europe uvádí, že musí vzniknout srozumitelná a progresivní strategie. Ta musí identifikovat, která plynová vedení je nutno zpřístupnit k přepracování a změně účelu pro přepravu čistého vodíku.

Soukromé firmy to samy nepokryjí

Další oblastí, na kterou je nutné se zaměřit, jsou reinvestice v rámci systému EU pro obchodování s emisemi prostřednictvím Modernizačního a Inovačního fondu, jakož i využívání smluv o rozdílu v emisích uhlíku a státní podpory. Vodíkový akcelerátor si vyžádá enormní prostředky, které soukromý sektor nemůže sám pokrýt. 

„Musíme se zbavit závislosti na ruské ropě, uhlí a plynu. Jednoduše se nemůžeme spoléhat na dodavatele, který nám nepokrytě vyhrožuje. Musíme ihned začít jednat, abychom zmírnili dopady rostoucích cen energií, diverzifikovali dodávky plynu ještě před příští zimou a urychlili přechod na čisté energie,“ uvedla předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.

„Čím rychleji přejdeme na obnovitelné zdroje a vodík v kombinaci s vyšší energetickou účinností, tím rychleji budeme skutečně nezávislí a budeme mít vlastní energetický systém pod kontrolou. Tento týden ve Versailles projednám návrhy Komise s evropskými leadery a poté se svým týmem rychle přikročíme k jejich uvedení do praxe,“ dodala von der Leyenová.

img-responsive

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu | foto: Toyota

Na vodík vsadila i Toyota

Na vodík vsadily už také mnohé automobilky. Jednou z nich je například Toyota, která už na trhu nabízí první sériově vyráběné osobní auto na vodík, Toyotu Mirai. Nedávno představila vodíkový kamion nebo nákladní auto zvané Project Portal Alpha, které od spuštění provozu v dubnu 2017 ujelo už několik desítek tisíc kilometrů a s výjimkou vodní páry neprodukovalo žádné emise.  

Kromě Mirai a kamiónů postavila Toyota například také vodíkovou loď. Nedávno také založila investiční fond Toyota Ventures Climate Fund na podporu inovativních nápadů zaměřených na boj s globálním oteplováním. 

Vytisknout

Diskuze: Konec závislosti na Rusku? EU plánuje vsadit na vodík

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

Toyota GR Supra

TEST Toyota GR Supra - naštvaný kříženec s manuální převodovkou

on-line prodej

Zdarma ověření najetých kilometrů ojetých aut v Česku

Volkswagen představil zcela nový Tiguan

Volkswagen představil zcela nový Tiguan. TDI ano, na manuál zapomeňte

Suzuki Vitara Mild Hybrid

Bonusovka od Suzuki, slevy až 270 000 Kč

peugeot 408

Stellantis již otestoval použití syntetických paliv

MG HS

TEST: MG HS 1.5 TGI Emotion – nové SUV za 600 tisíc, má to háček?

Nejběžnější problémy brzdového systému a jejich možné řešení

Nejběžnější problémy brzdového systému a jejich možné řešení

ceny pohonných hmot

Pět zásadních změn pro české řidiče

Ilustrační foto

Novela zákona o povinném ručení - nejdůležitější změny

Volkswagen ID. GTI Concept

Volkswagen představuje ID. GTI Concept

Lexus LC 500 Convertible

TEST Lexus LC 500 CV Hokkaido Edition - japonský samuraj nahoře bez

MINI Cooper SE Countryman ALL4 v edici Untamed

Tvrdá rána elektromobilitě možná už za 2 roky? Optimismus přesto vládne dál...

Škoda Superb Sportline

Výrazná změna čekacích lhůt na nová auta

Nová Toyota Prius, z ošklivky kráskou s křivkami

Krátká video-prezentace nové Toyoty Prius, která je plná inovací

reklama

Doporučujeme

Jaguar Land Rover - závod ve slovenské Nitře

Slovensko, opatrně! Vláda tvrdí, že ví. Ale nemá co nabídnout

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Volkswagen představil zcela nový Tiguan. TDI ano, na manuál zapomeňte

  2. TEST Toyota GR Supra - naštvaný kříženec s manuální převodovkou

  3. Extrémní testy nových modelů Kodiaq a Superb úspěšné

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud