Opel a General Motors: 75 let partnerství

Michal Bartoň, 22. března 2004, 21:24 Google+

V březnu roku 1929 získal koncern General Motors kontrolní podíl v automobilce Adam Opel AG.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Právě před 75 roky, přesně 17. března 1929, oznámila společnost Adam Opel AG na tiskové konferenci v Berlíně, že koncern General Motors Corporation (GM) získal rozhodující vliv v rüsselsheimské automobilce Opel. Tento krok se stal základem velmi úspěšného partnerství. Dnes je Opel jedním z nejsilnějších automobilových producentů v Evropě a je nedílnou částí struktury koncernu General Motors, největšího výrobce automobilů na světě.

"Fůze z roku 1929 byl výsledkem pečlivé analýzy aktuální situace i výhledu do budoucnosti. Historie ukázala, že pouze automobilka, začleněná do silné nadnárodní skupiny, může hrát vůdčí roli ve svém oboru," říká Carl-Peter Forster, šéf automobilky Opel.

V Opelu našel koncern GM dlouho hledaného evropského partnera

Úspěšné začlenění společnosti Adam Opel AG do struktury koncernu General Motors umožnil příznivý souběh okolností na obou stranách. Koncem dvacátých let minulého století potřebovala automobilka Opel kapitálovou investici, aby se dokázala přerodit z podoby rodinné firmy do pozice moderního velkovýrobce automobilů. Taková proměna však vyžadovala nákup nových technologií, což byla záležitost zcela mimořádných finančních částek.

Ve stejné době americký koncern General Motors už několikátým rokem hledal v Německu silného partnera, s jehož pomocí by obešel tvrdé ochranářské celní bariéry a zároveň by se výrazněji prosadil na německém trhu. Během své cesty do Evropy v roce 1928 navštívil Alfred P. Sloan, šéf koncernu GM, továrnu automobilky Opel v Rüsselsheimu a byl příjemně překvapený - viděl dobře fungující provozy, imponovala mu flexibilita firmy a poznal, že zaměstnává zkušené specialisty. Velkým trumfem Opelu byla také rozvětvená obchodní síť, která jenom v Německu zahrnovala celkem 736 dealerů. Alfred P. Sloan rychle usoudil, že Opel by byl pro GM tím nejlepším partnerem pro společné podnikání v Evropě!

Ještě v tomtéž roce byla uzavřena smlouva o smlouvě budoucí, vlastní kapitálové převzetí automobilky Opel koncernem GM si totiž vyžadovalo pečlivou legislativní přípravu, protože firma se nejprve musela přeměnit ze společnosti s ručeným omezeným na akciovou společnost. Akciová společnost Adam Opel AG byla zaregistrována u obchodního soudu v Gross-Gerau dne 3. prosince 1928. Následovala další intenzivní jednání, jejichž výsledkem bylo dne 17. března 1929 oznámení o převzetí 80-procentního podílu akciové společnosti Adam Opel AG koncernem General Motors za 26 milionů dolarů. Na jaře roku 1931 pak koncern GM využil svého předkupního práva a za dalších 7,4 milionu dolarů získal i zbývajících 20 procent akcií.

Organizační koncepce koncernu GM, stavící na decentralizovaném řízení s výraznou zodpovědností jednotlivých značek a zachování značky, byla pro bratry Wilhelma a Frizte Opelovy velmi důležitá. Tehdejší oficiální tisková zpráva o převzetí automobilky Opel koncernem GM, uvádí: "Po generace rozvíjená tradice značky Opel v kombinaci s finanční a technickou podporou největšího výrobce automobilů Spojených států Amerických, umožní automobilce Adam Opel AG nabídnout německým zákazníkům výborné vozy a přispějí i k růstu německého hospodářství."

Rychlý růst díky kapitálovému a technologickému transferu

Během sedmi let po převzetí automobilky Opel koncernem GM se Opel vyvinul z pozice největšího německého výrobce automobilů do pozice nejsilnějšího a nejprogresivnějšího výrobce osobních a užitkových automobilů v Evropě. V roce 1936 Opel zaměstnával asi 19 000 lidí. Vliv americké mateřské firmy byl dobře patrný i na rychlém rozvoji firmy a zavádění nových obchodních služeb: V roce 1929 se Opel stal první německou automobilkou, která založila vlastní pojišťovací společnost. Ustavení vlastní banky Opel-Bank v roce 1930 přiblížilo vozy Opel spoustě nových zákazníků a umožnilo dealerům značky rozběhnout další obchody.

V roce 1924 zavedl Opel jako první německý výrobce automobilů linkovou montáž - stalo se tak při náběhu legendárního modelu "Laubfrosch" (Rosnička). Kapitál z USA a těsný kontakt s technology koncernu GM umožnily další výrazný zápis značky Opel do historie automobilového průmyslu: V roce 1935 uvedený model Olympia se stal nejenom nejpopulárnějším vozem své doby, ale stal se prvním sériově vyráběným německým automobilem se samonosnou ocelovou karoserií.

Ve stejné době Opel zavedl další unikátní a do té doby nevídanou novinku, to přímo do výroby - šlo o tzv. "svatbu", během které se v jednom místě výrobní linky setkávají a spojují strojový spodek vozu s karoserií. Tento postup posléze zavedly do výroby všechny další automobilky.

Zdroj: Tisková zpráva Opel ČR

Vytisknout

Diskuze: Opel a General Motors: 75 let partnerství

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

Škoda Design centrum získalo cenu - anotační foto

Škoda Design centrum získalo cenu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud