Jedním jediným převodem lze zvládnout všechny jízdní situace u elektromobilu, přitom si zabudovaný mechanismus vystačí s malým počtem ozubených kol.
Takto se hnací síla dostane na kolaHnací síla, tedy síla, která umožňuje pohyb vozidla a rychlost motorového vozidla, je určována otáčkami pohonu. S rostoucím počtem otáček se však může síla přenášená na kola – tedy točivý moment – měnit. U vozidla se spalovacím motorem se točivý moment s rostoucími otáčkami nejprve zvyšuje, ale od určité hranice znovu klesá. U elektrického pohonu je naopak maximální točivý moment k dispozici okamžitě a zůstává konstantní v širokém rozsahu využitelných otáček. Díky tomu není nutné používat vícestupňové převodovky, aby vůz dosáhl požadované rychlosti jízdy, resp. potřebného točivého momentu závislého na otáčkách.
Jeden stupeň pro všechny případyElektromobil proto používá jednostupňovou převodovku se dvěma ozubenými soukolími. Pro zpětný chod se jednoduše změní směr otáčení elektromotoru. Tuto funkci a též výkonovou charakteristikou pohonu má kromě dalších komponentů na starosti výkonová elektronika. Pro dosažení vysokého výkonu jsou u elektrického pohonu nezbytné vysoké otáčky. Aby bylo možné poskytnout vysoký kroutící moment, je využito skoro desetinásobného převodového poměru. Z prostorových důvodů je požadovaného převodu dosaženo dvěma menšími soukolími místo jednoho soukolí s velkým ozubeným kolem. Díky tomu poskytuje elektromotor maximální točivý moment v širokém rozsahu otáček. Nejvyšší rychlosti 160 km/h je u Volkswagenu ID.3 dosaženo při maximálních otáčkách 16 000 ot/min. Při optimalizaci pro co nejdelší dojezd, je použití pouze jednoho převodového stupně naprosto dostačující ve všech jízdních situacích.
Elektromobil je mimořádně tichý díky precizní výroběVzhledem k velmi tichému provozu elektrického pohonu hraje akustický komfort u elektromobilů důležitou roli. Dokonce i nepatrné rušivé zvuky jsou náhle slyšitelné. Díly jednostupňové převodovky proto musejí být vyrobeny s takovou precizností, aby akusticky nepřitahovaly pozornost. Na konci montážní linky jsou proto u elektrického pohonu kontrolovány nejen výkonové charakteristiky, ale také relevantní akustické ukazatele.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?