Jedním jediným převodem lze zvládnout všechny jízdní situace u elektromobilu, přitom si zabudovaný mechanismus vystačí s malým počtem ozubených kol.
Takto se hnací síla dostane na kolaHnací síla, tedy síla, která umožňuje pohyb vozidla a rychlost motorového vozidla, je určována otáčkami pohonu. S rostoucím počtem otáček se však může síla přenášená na kola – tedy točivý moment – měnit. U vozidla se spalovacím motorem se točivý moment s rostoucími otáčkami nejprve zvyšuje, ale od určité hranice znovu klesá. U elektrického pohonu je naopak maximální točivý moment k dispozici okamžitě a zůstává konstantní v širokém rozsahu využitelných otáček. Díky tomu není nutné používat vícestupňové převodovky, aby vůz dosáhl požadované rychlosti jízdy, resp. potřebného točivého momentu závislého na otáčkách.
Jeden stupeň pro všechny případyElektromobil proto používá jednostupňovou převodovku se dvěma ozubenými soukolími. Pro zpětný chod se jednoduše změní směr otáčení elektromotoru. Tuto funkci a též výkonovou charakteristikou pohonu má kromě dalších komponentů na starosti výkonová elektronika. Pro dosažení vysokého výkonu jsou u elektrického pohonu nezbytné vysoké otáčky. Aby bylo možné poskytnout vysoký kroutící moment, je využito skoro desetinásobného převodového poměru. Z prostorových důvodů je požadovaného převodu dosaženo dvěma menšími soukolími místo jednoho soukolí s velkým ozubeným kolem. Díky tomu poskytuje elektromotor maximální točivý moment v širokém rozsahu otáček. Nejvyšší rychlosti 160 km/h je u Volkswagenu ID.3 dosaženo při maximálních otáčkách 16 000 ot/min. Při optimalizaci pro co nejdelší dojezd, je použití pouze jednoho převodového stupně naprosto dostačující ve všech jízdních situacích.
Elektromobil je mimořádně tichý díky precizní výroběVzhledem k velmi tichému provozu elektrického pohonu hraje akustický komfort u elektromobilů důležitou roli. Dokonce i nepatrné rušivé zvuky jsou náhle slyšitelné. Díly jednostupňové převodovky proto musejí být vyrobeny s takovou precizností, aby akusticky nepřitahovaly pozornost. Na konci montážní linky jsou proto u elektrického pohonu kontrolovány nejen výkonové charakteristiky, ale také relevantní akustické ukazatele.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.