Jedním jediným převodem lze zvládnout všechny jízdní situace u elektromobilu, přitom si zabudovaný mechanismus vystačí s malým počtem ozubených kol.
Takto se hnací síla dostane na kolaHnací síla, tedy síla, která umožňuje pohyb vozidla a rychlost motorového vozidla, je určována otáčkami pohonu. S rostoucím počtem otáček se však může síla přenášená na kola – tedy točivý moment – měnit. U vozidla se spalovacím motorem se točivý moment s rostoucími otáčkami nejprve zvyšuje, ale od určité hranice znovu klesá. U elektrického pohonu je naopak maximální točivý moment k dispozici okamžitě a zůstává konstantní v širokém rozsahu využitelných otáček. Díky tomu není nutné používat vícestupňové převodovky, aby vůz dosáhl požadované rychlosti jízdy, resp. potřebného točivého momentu závislého na otáčkách.
Jeden stupeň pro všechny případyElektromobil proto používá jednostupňovou převodovku se dvěma ozubenými soukolími. Pro zpětný chod se jednoduše změní směr otáčení elektromotoru. Tuto funkci a též výkonovou charakteristikou pohonu má kromě dalších komponentů na starosti výkonová elektronika. Pro dosažení vysokého výkonu jsou u elektrického pohonu nezbytné vysoké otáčky. Aby bylo možné poskytnout vysoký kroutící moment, je využito skoro desetinásobného převodového poměru. Z prostorových důvodů je požadovaného převodu dosaženo dvěma menšími soukolími místo jednoho soukolí s velkým ozubeným kolem. Díky tomu poskytuje elektromotor maximální točivý moment v širokém rozsahu otáček. Nejvyšší rychlosti 160 km/h je u Volkswagenu ID.3 dosaženo při maximálních otáčkách 16 000 ot/min. Při optimalizaci pro co nejdelší dojezd, je použití pouze jednoho převodového stupně naprosto dostačující ve všech jízdních situacích.
Elektromobil je mimořádně tichý díky precizní výroběVzhledem k velmi tichému provozu elektrického pohonu hraje akustický komfort u elektromobilů důležitou roli. Dokonce i nepatrné rušivé zvuky jsou náhle slyšitelné. Díly jednostupňové převodovky proto musejí být vyrobeny s takovou precizností, aby akusticky nepřitahovaly pozornost. Na konci montážní linky jsou proto u elektrického pohonu kontrolovány nejen výkonové charakteristiky, ale také relevantní akustické ukazatele.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?