Italská společnost Anytime carsharing začala nabízet sdílení aut v Praze. Pražané zatím mohou využívat 100 hybridních vozů Toyota Yaris s automatickou převodovkou a parkovací kamerou. Počet nabízených vozů dále poroste.
Anytime Carsharing na začátku dubna spustila aplikaci, v rámci které se mohli tuzemští zájemci o službu zaregistrovat a nyní jí začít využívat. Počet registrací za necelý měsíc přesáhl 5000.
"Registrace pro nové klienty jsme spustili na začátku dubna spolu s akcí 40 min jízdy zdarma. Velice brzy nám český trh prokázal svůj nevyužitý potenciál. Prvních 100 uživatelů se registrovalo během několika hodin," říká ředitel Anytime carsharing ČR Milan Beutl.
Ceny začínají od 1,99 Kč za minutu použití vozidla, kilometry jsou zahrnuté v ceně. Stejně jako benzín, mytí, dálniční známka i pojištění vozu. Součástí je bezplatné parkování v modrých a fialových zónách v Praze. Platba se uskuteční automaticky po ukončení pronájmu z připojené platební karty. Kromě ceny za minutu uživatel nic dalšího neplatí.
Odemykání a zamykání z mobilu
Zájemce o využití služby stáhne bezplatnou aplikaci z Apple Store nebo Google Play a provede on-line registraci, která trvá do 15 minut. Vyfotí průkaz totožnosti, řidičský průkaz a pořídí selfie. Pak už jen stačí pomocí aplikace vyhledat nejbližší vozidlo a může vyrazit. Klíče ani vstupní kartu nepotřebuje, vozidla se odemykají a zamykají přímo z mobilní aplikace. Cesty pak může podnikat po celé ČR a auto nakonec nechá kdekoli po Praze.
Hybridní vozy při provozu ve městech dokáží podle statistik automobilky Toyota jezdit 80 až 90 procent doby provozu čistě na elektřinu. Vedle ekologičnosti a nízké spotřeby patří mezi další benefity hybridů nízké náklady na servis, srovnatelná cena s benzínovými auty, a až desetiletá výdrž baterie.
Anytime je jedním z největších poskytovatelů sdílení vozidel na světě a prvním nadnárodním hráčem, který přichází do Česka. V České republice plánuje v příštích letech investovat až 30 milionů eur.
Sdílení aut vede před půjčováním
Podle nedávného průzkumu EY celkem 69 procent českých motoristů preferuje carsharing před klasickou autopůjčovnou. V Praze jezdí okolo 1,1 milionu aut, která denně najedou 23 milionů kilometrů. Ke konci roku 2017 připadal v Praze jeden automobil na 1,5 obyvatele. Obsazenost osobních aut při jízdách po městě se dlouhodobě pohybuje kolem 1,3 člověka na vůz.
Lidé podle statistik využívají vlastní auto jen zhruba čtyři procenta z celkového času. Počet uživatelů carsharingu by se měl do roku 2024 zvýšit na 30 milionů z předloňských sedmi milionů lidí. Velikost trhu dosáhne za pět let 16,5 miliardy eur.
Společnost Anytime začala poskytovat služby v oblasti pronájmu aut v roce 2012. V současné době provozuje flotilu více než 8000 automobilů v různých segmentech. Působí ve 14 městech ve čtyřech zemích.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.