DISKUZE K ČLÁNKU

Jak prodloužit dojezd starších elektromobilů? Nadšenec přišel s překvapivě funkčním řešením

Elektromobily nabízejí bohatou škálu pozitiv, ovšem jejich hlavním nepřítelem je poměrně omezený dojezd - což platí zejména pro starší kousky. Automobilky sice pracují na vývoji nových baterií a rychlejšího dobíjení, ovšem pokud byste uvažovali o investici do některých ze starších elektromobilů, stane se pro vás omezený dojezd pravděpodobně noční můrou. Za oceánem však vymysleli zajímavý způsob, jak s tím bojovat.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Jak prodloužit dojezd starších elektromobilů? Nadšenec přišel s překvapivě funkčním řešením

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 14, poslední 09.10.2018 23:16 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Josef A. (Hlasoval 1 člověk) 09.10.2018 11:30
To je opravdu vynálezce jako stehno. Nosit si… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • Masan

    Masan

    178.255.168.XXX
    Elektromobily co dokážou jezdit po městě (do práce a zase domů) už máme. Stále narážíme na omezený dojezd při delších cestách jako třeba na chalupu nebo na dovolenou. No a tohle mi připadá jako docela elegantní řešení. Dovedu si představit půjčovnu akupřívěsů třeba u benzínky ve městě A. Po připojení k elektromobilu by palubní systém čerpal elektřinu pouze z přívěsu. Dobíjení na trase by proběhlo pouhou výměnou přívěsu za jiný plně nabitý (u benzínky) a po příjezdu do města B a vrácení přívěsu by elektromobil jezdil na svůj (nedotčený) akumulátor. Připojení přívěsu zvládne asi opravdu každý, netrvá to ani tolik co natankování nádrže. Jen by všechny elektromobily musely mít stejné provozní napětí a stejný připojovací konektor pro aku přívěs. Takže za mne je to dobrá myšlenka, která se pravděpodobně nikdy neuskuteční!!!!

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Josef A.

    Josef A.

    78.102.57.XXX
    To je opravdu vynálezce jako stehno. Nosit si náhradní tužkové baterie, to jsme dělali už když jsme si hráli muziku na walkmanech.

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Jirka_1

    Jirka_1

    217.30.64.XXX
    V první řadě dva paraleleně spojené a kapacitně totožné akumulátory budou mít stejné napětí, ale možnost odběru dvojnásobného proudu. Protože když se zvýší kapacita, musí se zvýšit i výstupní veličiny. Kdo nevěří, ať se vrátí na ZŠ a zkusí znovu fyziku.
    Žádný elektromobil není osazen bateriemi, ale akumulátorem nebo akumulátory. Baterie je označení pro několik článků, nejčastěji tří a spojených sériově (stejný proud, třikrát vyšší napětí), které nelze dobíjet. Slovo baterie se používalo u dělostřelců, baterie děl znamenaly tři v řadě. "Baterka" bylo později označení pro ploché baterie nebo svítilnu jako celek.

    K věci - nevím, na jaké napětí ten krám jezdí, svého času se bojovalo s 96 V, později kvůli proudu se začalo napětí zvyšovat až na cca 400 V. Obě velikosti už dokáží člověka zabít, je jedno, jestli jde o stejnosměrný nebo střídavý proud. Táhnout za sebou další vozík je sice v praxi možné, ale znehodnotí se kapacita akumulátorů, jelikož je zapotřebí většího výkonu pro rozjezdy, jízdu do kopce a i odpor valení přidané nápravy dělá své. A stále to neřeší problém vybití aku, protože když se vybije jeden, může se vybít další - a pokud je má skutečně trvale spojené, vybíjejí se oba stejnou rychlostí. Ano, dojede dál, ale třeba parkovat s vlekem není zrovna to, po čem každý toužíme. A hlavně se zhorší dynamika.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Karel O.

      Karel O.

      193.165.12.XXX
      "Protože když se zvýší kapacita, musí se zvýšit i výstupní veličiny. Kdo nevěří, ať se vrátí na ZŠ a zkusí znovu fyziku" to není tak úplně pravda. Proud není až tak úplně vlastnost té baterie. Max přípustný odebíraný proud je vlastnost baterie, ale spíše její omezení, než klasická veličina. A při odběru z paralelní baterie bez dalších prvků bohužel nikdo nezajistí že bude z obou baterií odběr stejný. Takže při pokusu o dvojnásobný odběr než je přípustný pro jednu baterii se také může stát že z jedné bude odběr 50% a z druhé 150%.

      "Baterie" obecně je pojem pro něco co je složené za stejných článků. V elektrice obvykle uvažujeme o seriovém zapojení, ale není to kodifikované. A už vůbec není kodifikované množství článků v baterii. V elektromobilech je typicky použitá baterie akumulátorových článků. Rozhodně se výraz baterie neomezuje na 3 seriově řazené primární články (omezení není na to "seriově" ani na "primární"

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Jirka_1

        Jirka_1

        217.30.64.XXX
        Správně nejde o baterii, ale o akumulátor. Akumulátor je zařízení, které lze nabíjet nějakou energií (nemusí jít jen elektřinu, může jít o tlakový vzduch nebo setrvačník, případně teplo) a vybíjet, což označení baterie není. A jestli jde o tři nebo nekonečný počet není zase tak důležité, jen tím chci říct, že označení baterií není technicky správné.
        V článku píše, že se při paralelním zapojení napětí ani proud nezmění, což není až tak pravda. Jde o to, že by měly být oba akumulátory stejného typu a kapacity, jinak se budou navzájem ovlivňovat, jeden bude druhý vybíjet. A platí to i v případě, když je každý jiného stáří. Starší bude díky jiné vybíjecí křivce vybíjet ten novější. Předpokládejme, že na tom přívěsu má jiný aku ze stejného vozidla stejného stáří. Má tedy dvojnásobnou kapacitu a možnost odebírat větší proud, což je výhodné při vyšším stupni vybití, kdy se začíná projevovat vyšší vnitřní odpor akumulátoru. Jsem původně autoelektrikář a komplikace se sério-paralelním zapojením akumulátorů znám velmi dobře z vétřiesek, kde se dva akumulátory přepínaly do série při startu a pak paralelně pro provoz (v době vzniku vozu neexistovaly žárovky na 24 V a na 12 V nebylo možné vyrobit spouštěč patřičného výkonu). Vždy se dávaly dva nové akumulátory, jinak se při delším odstavení z provozu vybily pod rozumnou mez. Když se na vojně demontovalo více aut kvůli větším opravám, akumulátory se číslovaly, aby se pak správně spárovaly.
        Schopnost dodat větší proud se pozitivně projeví na chodu elektromotoru, jelikož při zátěži nepoklesne svorkové napětí o běžnou hodnotu a víme, že výkon je obecně napětí krát proud krát účinnost stroje. Nepůjde o desítky procent, ale na funkci motoru je to poznat. Stačí si vzpomenout na to, jak auto startuje s plně nabitým akumulátorem a pak částečně vybitým.

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Karel O.

          Karel O.

          193.165.12.XXX
          Na elektrikáře trváte na zbytečných pitomostech. Elektrochemické články rozdělujeme podle funkce na primární (nenabíjecí) a sekundární (opakovaně nabíjecí). Podle "složitosti" na jednotlivé články, nebo baterie článků. Dohromady jsou to 4 možné kombinace. To čím běžný vůz standardně startuje je olověná akumulátorová baterie.
          Viz třeba VARTA: "Automobilové baterie
          Kde dostat automobilové baterie? Automobilové baterie VARTA, navržené v Německu, jsou vytvořeny tak aby dodávaly správnou hladinu energie a dlouhou životnost pro všechny druhy automobilů. "

          " Jde o to, že by měly být oba akumulátory stejného typu a kapacity, jinak se budou navzájem ovlivňovat, jeden bude druhý vybíjet. " - to by se nemělo stávat pokud jeden z těch akumulátorů nebude úplně v pr... (ale nevylučuji to)

          " Starší bude díky jiné vybíjecí křivce vybíjet ten novější." nemělo by být. Už proto, že akumulátory mají jistý rozsah napětí který je úměrný stupni nabití. Akumulátory by se měli relativně brzy dostat do rovnovážného stavu. Pro vybíjení by jeden z nich musel být natolik v háji, že by sám trpěl silným samovybíjením.

          + 0 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • Jirka_1

            Jirka_1

            217.30.64.XXX
            Starý akumulátor právě trpí větším samovybíjením... 13 Ano, napětí se srovnají a pak společně začne svorkové napětí na obou klesat. Jsou to praktické zkušenosti.

            + 0 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
  • Ondřej M.

    Ondřej M.

    188.75.145.XXX
    Ono je to hodně vidět i na tom co lidi dokážou vymyslet u elektrokol, neni problém zaplnit přímo trubky rámu článkama 18650 a mát tak elektro kolo bez viditelný baterie s 3x vyšší kapacitou než se běžně prodává. A vyšší hmotnost díky dobrýmu těžišti a rozlišení váhy taky zas takovej problém neni. Ale měňte takovou baterii potom. :-D

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Karel O.

    Karel O.

    193.58.79.XXX
    Vysoké napětí v kabelech? Pokud se nemýlím, pak akumulátor by měl mít napětí cca 380V (dle wiki). Pokud je to tak, pak jde o nízké napětí (což je zavedený technický termín, se kterým nemá smysl polemizovat - i nízké napětí může být dost vysoké na to, aby člověka zabilo)

    "Baterie na vleku jsou k automobilu připojeny paralelně, díky čemuž se zvýšila celková kapacita obou baterií, ovšem bez změny počtu voltů či ampér." - blbost, resp. zavádějící informace. Proud (ampéry) určuje řídící jednotka vozu či nabíječky. Akumulátory v tomto režimu by teoreticky zvládly až dvojnásobek oproti jednomu akumulátoru. Nicméně na to nelze zcela spoléhat, v některých aplikacích by to spoléhání se na dvojnásobný proud mohlo vést k potížím.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Ondřej M.

      Ondřej M.

      188.75.145.XXX
      Tim vysokym napětim myslej prostě že to kope. :-D Nevim ale jestli je to na střídavej nebo stejnosměrnej proud, řekl bych že to bude stejnosměrnej, takže to je asi docela bezpečný.

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • Jirka_1

        Jirka_1

        217.30.64.XXX
        Ss nebo st proud je ohledně nebezpečí úrazu elektrickým proudem stejně nebezpečný. Prostě kopyto si cosi postavilo a teď dráždí hada bosou nohou.

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
      • Karel O.

        Karel O.

        193.165.12.XXX
        Pokud je to baterie, tak jednoznačně stejnosměrné napětí. A to napětí je dost vysoké na to aby bylo nebezpečné. Jen je nebezpečné trochu jiným způsobem. V něčem lepší, v jiném horší.

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
      • Karel O.

        Karel O.

        193.165.12.XXX
        A ještě jedno upřesnění: Malé, nízké, vysoké, velmi vysoké napětí jsou odborné elektrotechnické výrazy kodifikované normami. Proto není vhodné je používat jak si zrovna kdo umane. Je to pak matoucí.

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
  • Pavel D.

    Pavel D.

    91.139.12.XXX
    Super na ježdění po městě, kde se elektromobily nejvíce využívají. Hlavně parkování u marketů bude otázkou pár vteřin, že? ....O vizuální podobě této nesmyslnosti ani nemluvě.
    Co je to hle za články?

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Nový Lexus RC

Prvním řidičem Lexusu RC byl kuchař, zážitek z jízdy vyjádřil speciálním pokrmem

Volkswagen Beetle

Ford mohl kdysi získat Volkswagen zadarmo, prý za to ale nestál

Tesla Model 3

Tesla představila dosud nejlevnější Model 3, zákazníci si přesto připlatí

Řidiči přeceňují schopnosti asistenčních systémů, na jejich nedokonalost poukazuje i Euro NCAP

Euro NCAP prověřilo asistenční systémy, cílem je vyvrátit nebezpečný omyl řidičů

GAZ 64

Říká vám něco Ivan Willys? Sovětský Jeep vznikl za pouhých 51 dní

Citroën Visa GTi

Neznámé hot hatche z Evropy i ze světa? O těchto kouscích jste zřejmě ještě neslyšeli

reklama
reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama