Elektromobily nabízejí bohatou škálu pozitiv, ovšem jejich hlavním nepřítelem je poměrně omezený dojezd - což platí zejména pro starší kousky. Automobilky sice pracují na vývoji nových baterií a rychlejšího dobíjení, ovšem pokud byste uvažovali o investici do některých ze starších elektromobilů, stane se pro vás omezený dojezd pravděpodobně noční můrou. Za oceánem však vymysleli zajímavý způsob, jak s tím bojovat.
Ačkoliv se automobilky snaží zvyšovat dojezd elektromobilů s každým nově představeným modelem, strach z uvíznutí na kraji silnice s prázdnými bateriemi je jedním z největších strašáků potencionálních zájemců o koupi. Jak se ovšem ukazuje, až dvojnásobné zvýšení dojezdu nemusí být problém ani v domácích podmínkách.
Skvělý příklad ukazuje majitel druhé generace Toyoty RAV4 EV, kterou vyráběla Toyota ve spolupráci s Teslou mezi lety 2012 až 2015. Z vozu se žádný velký hit nestal, což bylo zřejmě přepálenou cenou a také velice skromným dojezdem, který dosahuje jen cca 106 mil, tedy necelých 166 kilometrů na jedno nabití.
Majitel jedné z těchto RAV4, který má své auto opravdu rád, se však nechtěl s omezeným dojezdem smířit. Vyrobil si proto speciální vlek, jehož hlavní částí se staly podobné akumulátory, jaké jsou ukryty v podlaze jeho RAVky. Takové řešení samozřejmě přináší určitá omezení, ovšem dojezd se podařilo téměř zdvojnásobit.
Vlek s bateriemi, které také pocházejí z Toyoty RAV4, sice váží přes 450 kilogramů, ovšem díky nízké výšce a úzkým pneumatikám má naprosto minimální odpor a auto tak z jeho připojení hlavně profituje. Vlek je navíc vybaven speciálním boxem s ovládacím panelem, díky kterému může majitel baterie na vleku bezpečně odpojit od vozu / získat informace o jejich nabití, teplotě, atd.
Baterie na vleku jsou k automobilu připojeny paralelně, díky čemuž se zvýšila celková kapacita obou baterií, ovšem bez změny počtu voltů či ampér. Baterie navíc zůstaly v původním obalu z Toyoty, takže by na vleku měly být zhruba stejně v bezpečí, jako když byly umístěny pod automobilem. Jediným zarážejícím aspektem jsou kabely s vysokým napětím, které na několika místech visí ve vzduchu.
Díky paralelnímu připojení se baterie ve vozíku nabíjejí společně s bateriemi v elektromobilu, ovšem dají se i odpojit a elektromobil se může nabíjet samostatně. Baterie na vleku sice zatím není možné nabíjet samostatně, ovšem i to by se mělo do budoucna změnit. Vozík s bateriemi by totiž mohl najít využití i jako záložní zdroj energie pro dům nebo chatku, kde by mohly napájení zajistit solární panely.
Celkově však celá tato koncepce ukazuje, že s elektromobily rozhodně neskončí časy, kdy si lidé mohli upravovat svoje stroje doma. Ba naopak. Jen už teď nebude potřeba zkušených mechaniků, ale techniků specializujících se na elektrický proud.
Web Jalopnik, který upozornil na video popisující celou úpravu, dokonce označil svět elektromobilů za nový „divoký západ automobilového tuningu," což je skutečně trefné označení. Ať už se bude jednat o přidávání hybridních technologií ke standardním spalovacím motorům, nebo ladění čistě elektrických automobilů - rozhodně se máme na co těšit.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?