Jak prodloužit dojezd starších elektromobilů? Nadšenec přišel s překvapivě funkčním řešením

Nadšenec připojil za svou elektrickou Toyotu vlek s dalšími bateriemi, dojezd stoupl na dvojnásobek
Nadšenec připojil za svou elektrickou Toyotu vlek s dalšími bateriemi, dojezd stoupl na dvojnásobek, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 8. října 2018 11:22 8. října 2018 12:18
Sdílej:

Elektromobily nabízejí bohatou škálu pozitiv, ovšem jejich hlavním nepřítelem je poměrně omezený dojezd - což platí zejména pro starší kousky. Automobilky sice pracují na vývoji nových baterií a rychlejšího dobíjení, ovšem pokud byste uvažovali o investici do některých ze starších elektromobilů, stane se pro vás omezený dojezd pravděpodobně noční můrou. Za oceánem však vymysleli zajímavý způsob, jak s tím bojovat.

Ačkoliv se automobilky snaží zvyšovat dojezd elektromobilů s každým nově představeným modelem, strach z uvíznutí na kraji silnice s prázdnými bateriemi je jedním z největších strašáků potencionálních zájemců o koupi. Jak se ovšem ukazuje, až dvojnásobné zvýšení dojezdu nemusí být problém ani v domácích podmínkách.

Skvělý příklad ukazuje majitel druhé generace Toyoty RAV4 EV, kterou vyráběla Toyota ve spolupráci s Teslou mezi lety 2012 až 2015. Z vozu se žádný velký hit nestal, což bylo zřejmě přepálenou cenou a také velice skromným dojezdem, který dosahuje jen cca 106 mil, tedy necelých 166 kilometrů na jedno nabití.

Majitel jedné z těchto RAV4, který má své auto opravdu rád, se však nechtěl s omezeným dojezdem smířit. Vyrobil si proto speciální vlek, jehož hlavní částí se staly podobné akumulátory, jaké jsou ukryty v podlaze jeho RAVky. Takové řešení samozřejmě přináší určitá omezení, ovšem dojezd se podařilo téměř zdvojnásobit.

Vlek s bateriemi, které také pocházejí z Toyoty RAV4, sice váží přes 450 kilogramů, ovšem díky nízké výšce a úzkým pneumatikám má naprosto minimální odpor a auto tak z jeho připojení hlavně profituje. Vlek je navíc vybaven speciálním boxem s ovládacím panelem, díky kterému může majitel baterie na vleku bezpečně odpojit od vozu / získat informace o jejich nabití, teplotě, atd.

Baterie na vleku jsou k automobilu připojeny paralelně, díky čemuž se zvýšila celková kapacita obou baterií, ovšem bez změny počtu voltů či ampér. Baterie navíc zůstaly v původním obalu z Toyoty, takže by na vleku měly být zhruba stejně v bezpečí, jako když byly umístěny pod automobilem. Jediným zarážejícím aspektem jsou kabely s vysokým napětím, které na několika místech visí ve vzduchu.

Díky paralelnímu připojení se baterie ve vozíku nabíjejí společně s bateriemi v elektromobilu, ovšem dají se i odpojit a elektromobil se může nabíjet samostatně. Baterie na vleku sice zatím není možné nabíjet samostatně, ovšem i to by se mělo do budoucna změnit. Vozík s bateriemi by totiž mohl najít využití i jako záložní zdroj energie pro dům nebo chatku, kde by mohly napájení zajistit solární panely.

Celkově však celá tato koncepce ukazuje, že s elektromobily rozhodně neskončí časy, kdy si lidé mohli upravovat svoje stroje doma. Ba naopak. Jen už teď nebude potřeba zkušených mechaniků, ale techniků specializujících se na elektrický proud.

Web Jalopnik, který upozornil na video popisující celou úpravu, dokonce označil svět elektromobilů za nový „divoký západ automobilového tuningu," což je skutečně trefné označení. Ať už se bude jednat o přidávání hybridních technologií ke standardním spalovacím motorům, nebo ladění čistě elektrických automobilů - rozhodně se máme na co těšit.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nová Tesla model Y Juniper (2025)

Nová Tesla model Y Juniper zná české ceny

Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.

Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.