Elektromobily nabízejí bohatou škálu pozitiv, ovšem jejich hlavním nepřítelem je poměrně omezený dojezd - což platí zejména pro starší kousky. Automobilky sice pracují na vývoji nových baterií a rychlejšího dobíjení, ovšem pokud byste uvažovali o investici do některých ze starších elektromobilů, stane se pro vás omezený dojezd pravděpodobně noční můrou. Za oceánem však vymysleli zajímavý způsob, jak s tím bojovat.
Ačkoliv se automobilky snaží zvyšovat dojezd elektromobilů s každým nově představeným modelem, strach z uvíznutí na kraji silnice s prázdnými bateriemi je jedním z největších strašáků potencionálních zájemců o koupi. Jak se ovšem ukazuje, až dvojnásobné zvýšení dojezdu nemusí být problém ani v domácích podmínkách.
Skvělý příklad ukazuje majitel druhé generace Toyoty RAV4 EV, kterou vyráběla Toyota ve spolupráci s Teslou mezi lety 2012 až 2015. Z vozu se žádný velký hit nestal, což bylo zřejmě přepálenou cenou a také velice skromným dojezdem, který dosahuje jen cca 106 mil, tedy necelých 166 kilometrů na jedno nabití.
Majitel jedné z těchto RAV4, který má své auto opravdu rád, se však nechtěl s omezeným dojezdem smířit. Vyrobil si proto speciální vlek, jehož hlavní částí se staly podobné akumulátory, jaké jsou ukryty v podlaze jeho RAVky. Takové řešení samozřejmě přináší určitá omezení, ovšem dojezd se podařilo téměř zdvojnásobit.
Vlek s bateriemi, které také pocházejí z Toyoty RAV4, sice váží přes 450 kilogramů, ovšem díky nízké výšce a úzkým pneumatikám má naprosto minimální odpor a auto tak z jeho připojení hlavně profituje. Vlek je navíc vybaven speciálním boxem s ovládacím panelem, díky kterému může majitel baterie na vleku bezpečně odpojit od vozu / získat informace o jejich nabití, teplotě, atd.
Baterie na vleku jsou k automobilu připojeny paralelně, díky čemuž se zvýšila celková kapacita obou baterií, ovšem bez změny počtu voltů či ampér. Baterie navíc zůstaly v původním obalu z Toyoty, takže by na vleku měly být zhruba stejně v bezpečí, jako když byly umístěny pod automobilem. Jediným zarážejícím aspektem jsou kabely s vysokým napětím, které na několika místech visí ve vzduchu.
Díky paralelnímu připojení se baterie ve vozíku nabíjejí společně s bateriemi v elektromobilu, ovšem dají se i odpojit a elektromobil se může nabíjet samostatně. Baterie na vleku sice zatím není možné nabíjet samostatně, ovšem i to by se mělo do budoucna změnit. Vozík s bateriemi by totiž mohl najít využití i jako záložní zdroj energie pro dům nebo chatku, kde by mohly napájení zajistit solární panely.
Celkově však celá tato koncepce ukazuje, že s elektromobily rozhodně neskončí časy, kdy si lidé mohli upravovat svoje stroje doma. Ba naopak. Jen už teď nebude potřeba zkušených mechaniků, ale techniků specializujících se na elektrický proud.
Web Jalopnik, který upozornil na video popisující celou úpravu, dokonce označil svět elektromobilů za nový „divoký západ automobilového tuningu," což je skutečně trefné označení. Ať už se bude jednat o přidávání hybridních technologií ke standardním spalovacím motorům, nebo ladění čistě elektrických automobilů - rozhodně se máme na co těšit.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?