Jak prodloužit dojezd starších elektromobilů? Nadšenec přišel s překvapivě funkčním řešením

Nadšenec připojil za svou elektrickou Toyotu vlek s dalšími bateriemi, dojezd stoupl na dvojnásobek
Nadšenec připojil za svou elektrickou Toyotu vlek s dalšími bateriemi, dojezd stoupl na dvojnásobek, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 8. října 2018 11:22 | akt. 8. října 2018 12:18
Sdílej:

Elektromobily nabízejí bohatou škálu pozitiv, ovšem jejich hlavním nepřítelem je poměrně omezený dojezd - což platí zejména pro starší kousky. Automobilky sice pracují na vývoji nových baterií a rychlejšího dobíjení, ovšem pokud byste uvažovali o investici do některých ze starších elektromobilů, stane se pro vás omezený dojezd pravděpodobně noční můrou. Za oceánem však vymysleli zajímavý způsob, jak s tím bojovat.

Ačkoliv se automobilky snaží zvyšovat dojezd elektromobilů s každým nově představeným modelem, strach z uvíznutí na kraji silnice s prázdnými bateriemi je jedním z největších strašáků potencionálních zájemců o koupi. Jak se ovšem ukazuje, až dvojnásobné zvýšení dojezdu nemusí být problém ani v domácích podmínkách.

Skvělý příklad ukazuje majitel druhé generace Toyoty RAV4 EV, kterou vyráběla Toyota ve spolupráci s Teslou mezi lety 2012 až 2015. Z vozu se žádný velký hit nestal, což bylo zřejmě přepálenou cenou a také velice skromným dojezdem, který dosahuje jen cca 106 mil, tedy necelých 166 kilometrů na jedno nabití.

Majitel jedné z těchto RAV4, který má své auto opravdu rád, se však nechtěl s omezeným dojezdem smířit. Vyrobil si proto speciální vlek, jehož hlavní částí se staly podobné akumulátory, jaké jsou ukryty v podlaze jeho RAVky. Takové řešení samozřejmě přináší určitá omezení, ovšem dojezd se podařilo téměř zdvojnásobit.

Vlek s bateriemi, které také pocházejí z Toyoty RAV4, sice váží přes 450 kilogramů, ovšem díky nízké výšce a úzkým pneumatikám má naprosto minimální odpor a auto tak z jeho připojení hlavně profituje. Vlek je navíc vybaven speciálním boxem s ovládacím panelem, díky kterému může majitel baterie na vleku bezpečně odpojit od vozu / získat informace o jejich nabití, teplotě, atd.

Baterie na vleku jsou k automobilu připojeny paralelně, díky čemuž se zvýšila celková kapacita obou baterií, ovšem bez změny počtu voltů či ampér. Baterie navíc zůstaly v původním obalu z Toyoty, takže by na vleku měly být zhruba stejně v bezpečí, jako když byly umístěny pod automobilem. Jediným zarážejícím aspektem jsou kabely s vysokým napětím, které na několika místech visí ve vzduchu.

Díky paralelnímu připojení se baterie ve vozíku nabíjejí společně s bateriemi v elektromobilu, ovšem dají se i odpojit a elektromobil se může nabíjet samostatně. Baterie na vleku sice zatím není možné nabíjet samostatně, ovšem i to by se mělo do budoucna změnit. Vozík s bateriemi by totiž mohl najít využití i jako záložní zdroj energie pro dům nebo chatku, kde by mohly napájení zajistit solární panely.

Celkově však celá tato koncepce ukazuje, že s elektromobily rozhodně neskončí časy, kdy si lidé mohli upravovat svoje stroje doma. Ba naopak. Jen už teď nebude potřeba zkušených mechaniků, ale techniků specializujících se na elektrický proud.

Web Jalopnik, který upozornil na video popisující celou úpravu, dokonce označil svět elektromobilů za nový „divoký západ automobilového tuningu," což je skutečně trefné označení. Ať už se bude jednat o přidávání hybridních technologií ke standardním spalovacím motorům, nebo ladění čistě elektrických automobilů - rozhodně se máme na co těšit.

Stalo se
Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).