Opel Vectra OPC: Prototyp poháněný turbodieselem

Petr Horák, 23. listopadu 2003, 22:44 Google+

Na tradiční Motor-Show v německém Essenu, která se letos koná od 28. listopadu do 7. prosince, se veřejnosti ve...

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

světové premiéře představí mimořádně zajímavý vůz: Divize OPC (Opel Performance Center) automobilky Opel připravila ryze sportovní koncept na bázi modelu Vectra GTS. Tento atraktivní automobil je poháněný vznětovým motorem o objemu 1,9 l přeplňovaným dvojicí turbodmychadel.

Vysoký výkon tohoto agregátu (155 kW/212 k) a točivý moment vrcholící už při otáčkách 1400 ot/min na pozoruhodné hodnotě 400 Nm jsou zárukou mimořádných dynamických parametrů: Pro sprint z 0 na 100 km/h prototyp Vectra OPC nepotřebuje více než 6,5 s a jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. Přitom normovaná průměrná spotřeba tohoto vznětového sportovce činí pouze 6 l nafty na 100 km jízdy! Opel tímto unikátním turbodieselem se systémem přímého vstřikování nafty do válců „common-rail“ znovu prokazuje své zkušenosti v oblasti vznětových motorů.

Vedle konceptu Vectra OPC se v Essenu představí i další sportovci ze stáje automobilky Opel – Astra V8 Coupé, která zvítězila v extrémně náročném vytrvalostním závodě na 24 hodin na okruhu Nürburgring, vítězný monopost F3 ze šampionátu Euroseries a soutěžní Corsa S 1600, prakticky totožná s vozem, který v tomto roce vyhrál mimořádně nabitý rallyový šampionát S 1600 ve Velké Británii.

Velká část expozice značky Opel v hale číslo 3 bude vyhražena sériově vyráběným sportovním modelům, jako jsou Speedster Turbo nebo Zafira OPC. Chybět samozřejmě nebude ani zcela nová Astra.

Prototyp Vectra OPC, který specialisté divize OPC postavili na bázi modelu Vectra GTS, je poháněný nově vyvinutým turbodieselem o objemu 1,9 l, jež už začátkem příštího roku obohatí nabídku pohonných jednotek modelů Opel Vectra a Signum. Zatímco ale v sériové podobě dává čtyřválec 1.9 CDTI ECOTEC výkon 110 kW/150 k, jeho verze „Twin-turbo“ přeplňovaná dvojicí turbodmychadel v prototypu Vectra OPC disponuje výkonem 155 kW/212 k. To znamená, že specifický litrový výkon vyšlechtěného turbodieselu 1.9 CDTI Twin-turbo je vyšší, než specifický výkon zážehového dvanáctiválce o objemu 6,0 l pohánějícího supersportovní model Ferrari Enzo. Zatímco totiž pohonná jednotka italského supersportu má specifický výkon 80,8 kW (110 k) na litr objemu, čtyřválec 1.9 CDTI Twin-turbo Opelu Vectra OPC se chlubí specifickým výkonem 82 kW (112 k) na jeden litr zdvihového objemu.

Stěžejním prvkem, kterému turbodiesel 1.9 CDTI Twin-turbo vděčí za své pozoruhodné výkonové parametry, je dvojice turbodmychadel, která vyvinou maximální plnicí přetlak až 3,0 barů. Výkonný vznětový čtyřválec se přitom vyznačuje pozoruhodně klidným a vyváženým chodem, kterým výrazně připomíná nepřeplňované agregáty mnohem většího zdvihového objemu. Mohutný maximální točivý moment 400 Nm je k dispozici v širokém spektru otáček 1400 až 3500 ot/min.

Ve světle pozoruhodných výkonů čtyřválce 1.9 CDTI Twin-turbo je tím více obdivuhodná jeho hospodárnost – obvyklá motorářská praxe totiž vždy počítá s tím, že s nárůstem výkonu roste i spotřeba paliva. Spotřeba výkonné pohonné jednotky prototypu Vectra OPC je však stejná jako spotřeba výchozího sériového turbodieselu a činí v průměru jen 6 l/100 km. Další předností motoru 1.9 CDTI Twin-turbo je čistota spalin – motor vyhovuje přísným emisním limitům normy Euro 4, která začne platit až od 1. ledna roku 2005.

Prototyp Vectra OPC, připravený pro essenskou Motor-Show, je vyvedený v modrém laku „Arden“, což je typická barva pro modely ze stáje divize OPC. Vzhledem ke svému sportovnímu charakteru dostala Vectra OPC snížený podvozek se speciálně naladěnými tlumiči a pružinami, řadu aerodynamických doplňků karoserie a devatenáctipalcová litá kola, na která jsou obuty pneumatiky rozměru 235/30. Vysokým výkonům pohonné jednotky byl přizpůsoben i výkon brzdové soustavy. Téměř celý interiér je čalouněný atraktivní modrou kůží.

Opel CR

Vytisknout

Diskuze: Opel Vectra OPC: Prototyp poháněný turbodieselem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Dvě novinky od Opela - anotační foto

Dvě novinky od Opela

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud