Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Tragická nehoda se odehrála ve středu 11. června v ranních hodinách poblíž vesnice Elganowo na severovýchodě Polska. Doretto, který se připravoval na svůj start v rámci mistrovství Evropy v rallye, se účastnil soukromého testu spolu se spolujezdcem Samuelem Pellegrinem. Jejich vůz Peugeot 208 Rally4 vyjel mimo trať a následně čelně narazil do stromu.
Podle Grzegorze Różańského, mluvčího hasičského sboru města Olsztyn, byl náraz mimořádně prudký. Hasiči museli vynaložit značné úsilí, aby Doretta vyprostili z prostoru pro cestující. Lékaři na místě už bohužel nemohli zasáhnout – mladý jezdec zemřel na následky zranění. Spolujezdec Pellegrino stihl z vozu vystoupit sám a byl převezen do nemocnice na preventivní vyšetření.
Evropské rallyové mistrovství FIA (ERC) potvrdilo úmrtí jezdce a vyjádřilo hlubokou soustrast rodině a celému týmu. „S hlubokým zármutkem informujeme o úmrtí Mattea Doretta během soukromého testu pro ORLEN OIL 81. Rallye Poland,“ uvedlo vedení ERC v oficiálním prohlášení.
Matteo Doretto patřil k vycházejícím hvězdám juniorské kategorie ERC. V roce 2024 získal titul italského juniorského mistra díky třem vítězstvím a v rámci odměny dostal příležitost absolvovat svou první plnou sezónu v evropském šampionátu. Byl součástí rozvojového programu ACI Team Italia a rychle si získal respekt soupeřů i organizátorů.
Letos v dubnu dosáhl Doretto výrazného úspěchu, když na šotolinové Rally Hungary obsadil třetí místo v kategorii mladých jezdců. Přesto podle svých slov cítil, že na nezpevněném povrchu má ještě co zlepšovat. V pozávodním shrnutí tehdy vyjádřil ambici posunout se dál a uspět na domácí Rally di Roma Capitale, která ho měla čekat v červenci.
Matteův tým MS Munaretto, stejně jako jeho kolegové a přátelé, nyní truchlí. „Matteo byl nejen velkým talentem, ale i výjimečně skromným, pracovitým a vstřícným mladým mužem,“ uvedla ERC. Vzpomínají na něj i jeho spolujezdci Andrea Budoia a Samuele Pellegrino. Organizátoři Polské rally zatím neoznámili, zda bude program podniku nějak upraven.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.