Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Tragická nehoda se odehrála ve středu 11. června v ranních hodinách poblíž vesnice Elganowo na severovýchodě Polska. Doretto, který se připravoval na svůj start v rámci mistrovství Evropy v rallye, se účastnil soukromého testu spolu se spolujezdcem Samuelem Pellegrinem. Jejich vůz Peugeot 208 Rally4 vyjel mimo trať a následně čelně narazil do stromu.
Podle Grzegorze Różańského, mluvčího hasičského sboru města Olsztyn, byl náraz mimořádně prudký. Hasiči museli vynaložit značné úsilí, aby Doretta vyprostili z prostoru pro cestující. Lékaři na místě už bohužel nemohli zasáhnout – mladý jezdec zemřel na následky zranění. Spolujezdec Pellegrino stihl z vozu vystoupit sám a byl převezen do nemocnice na preventivní vyšetření.
Evropské rallyové mistrovství FIA (ERC) potvrdilo úmrtí jezdce a vyjádřilo hlubokou soustrast rodině a celému týmu. „S hlubokým zármutkem informujeme o úmrtí Mattea Doretta během soukromého testu pro ORLEN OIL 81. Rallye Poland,“ uvedlo vedení ERC v oficiálním prohlášení.
Matteo Doretto patřil k vycházejícím hvězdám juniorské kategorie ERC. V roce 2024 získal titul italského juniorského mistra díky třem vítězstvím a v rámci odměny dostal příležitost absolvovat svou první plnou sezónu v evropském šampionátu. Byl součástí rozvojového programu ACI Team Italia a rychle si získal respekt soupeřů i organizátorů.
Letos v dubnu dosáhl Doretto výrazného úspěchu, když na šotolinové Rally Hungary obsadil třetí místo v kategorii mladých jezdců. Přesto podle svých slov cítil, že na nezpevněném povrchu má ještě co zlepšovat. V pozávodním shrnutí tehdy vyjádřil ambici posunout se dál a uspět na domácí Rally di Roma Capitale, která ho měla čekat v červenci.
Matteův tým MS Munaretto, stejně jako jeho kolegové a přátelé, nyní truchlí. „Matteo byl nejen velkým talentem, ale i výjimečně skromným, pracovitým a vstřícným mladým mužem,“ uvedla ERC. Vzpomínají na něj i jeho spolujezdci Andrea Budoia a Samuele Pellegrino. Organizátoři Polské rally zatím neoznámili, zda bude program podniku nějak upraven.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?