Vodíkový náklaďák od Toyoty pokořil legendární Pikes Peak

Kenworth T680 FCEV
Kenworth T680 FCEV, foto: Toyota
AutoRoad.cz , Lukáš Suchý 11. března 2021 20:44
Sdílej:

Při slavném závodu do vrchu Pikes Peak jdou úvahy o spotřebě a emisi zplodin stranou, jediné, na čem záleží, je rychlost. Alespoň doposud tomu tak bylo. Na slavnou coloradskou horu se teď ale vetřel bezemisní vodíkový nákladní vůz, který Toyota postavila se svým americkým partnerem, značkou Kenworth.

Vyjet na horu Pikes Peak v Coloradu je obrovská výzva. Právě proto se tu již více než 100 let pořádá legendární závod do vrchu Pikes Peak International Hill Climb. Vyjet na vrchol strmící do výše 4302 m n.m. ovšem může pro některá auta představovat tvrdý oříšek.

Odvážlivci musejí zdolat prudká stoupání a více než 150 zatáček. Tím větší úspěch je zvládnout tuto trasu v těžkém náklaďáku třídy 8. Přidáme-li ještě další komplikaci - dorazit na vrchol s nulovými emisemi, máme tady výzvu, s níž si málokdo poradí.

A právě to si daly za úkol firmy Kenworth a Toyota, které se rozhodly vyjet na Pikes Peak nákladním autem Kenworth T680 FCEV s vodíkovým pohonem od Toyoty.

Náklaďák má výkon 470 koní a dojezd 350 mil (cca 560 km)

Kenworth T680 FCEV je elektromobil napájený palivovými články, jež vytvářejí elektřinu v reakci vodíku a kyslíku, postavený společně společnostmi Kenworth a Toyota Motor North America Research and Development. Nákladní vůz pohání větší verze vodíkového motoru ze sedanu Toyota Mirai. Generuje výkon 470 koní a umožňuje dojezd 350 mil (cca 560 km). Natankovat všechny vodíkové nádrže Toyoty trvá 15 minut.

Kenworth T680 FCEV je první vozidlo tohoto typu, které vyjelo na Pikes Peak. Jízda měla veřejnosti ukázat možnosti vodíkového nákladního auta.

„Převýšení na trati činí 1430 m, přičemž průměrný náklon mírně překračuje 7 procent. Jsou tu ale dlouhé úseky s náklonem 10 procent nebo více. Při stoupání do kopce disponoval náš vodíkový nákladní vůz značným výkonem, dobře zvládal extrémní výšky a ve 156 zatáčkách a serpentýnách vykazoval dobré jízdní vlastnosti,” řekl Brian Lindgren, ředitel pro výzkum a vývoj Kenworth.

„Cesta na Pikes Peak je dlouhá a úmorná. Jsme velmi rádi, že nákladní automobil poháněný vodíkovým motorem od Toyoty splnil naše očekávání, dorazil na vrchol a prokázal tak svůj skvělý výkon a dokonalé jízdní vlastnosti,“ prohlásil ve svém komentáři Andy Lund, hlavní inženýr z Toyota Motor North America Research and Development.

„Je to další potvrzení toho, jak obrovské možnosti vodíkový pohon Toyoty má. Netrpělivě čekáme na pokračování naší spolupráce s firmou Kenworth, díky níž budeme moci dostat na silnice co nejvíce bezemisních nákladních aut poháněných palivovými články”.

Vodíkové nákladní vozy pro přístav Los Angeles

Kenworth a Toyota Motor North America již delší dobu spolupracují na programu výstavby 10 bezemisních nákladních aut Kenworth T680 FCEV na zakázku přístavu v Los Angeles. Správa přístavu chce takto přispět k rozvoji vodíkového automobilového průmyslu, snížení emisí CO2 produkovaných v důsledku její činnosti a zlepšit kvalitu ovzduší v okolí.

„Doposud jsme postavili pět z plánovaných deseti nákladních aut na palivové články. Vozy již slouží k dopravě zboží v losangeleském přístavu. Ostatních pět FCEV se připravuje a používat se začnou začátkem tohoto roku,“ dodal Brian Lindgren.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.