Vodíkový náklaďák od Toyoty pokořil legendární Pikes Peak

AutoRoad.cz / Lukáš Suchý, 11. března 2021, 20:44 Google+

Při slavném závodu do vrchu Pikes Peak jdou úvahy o spotřebě a emisi zplodin stranou, jediné, na čem záleží, je rychlost. Alespoň doposud tomu tak bylo. Na slavnou coloradskou horu se teď ale vetřel bezemisní vodíkový nákladní vůz, který Toyota postavila se svým americkým partnerem, značkou Kenworth.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kenworth T680 FCEV

Kenworth T680 FCEV | foto: Toyota

Sdílejte článek

Vyjet na horu Pikes Peak v Coloradu je obrovská výzva. Právě proto se tu již více než 100 let pořádá legendární závod do vrchu Pikes Peak International Hill Climb. Vyjet na vrchol strmící do výše 4302 m n.m. ovšem může pro některá auta představovat tvrdý oříšek.

Odvážlivci musejí zdolat prudká stoupání a více než 150 zatáček. Tím větší úspěch je zvládnout tuto trasu v těžkém náklaďáku třídy 8. Přidáme-li ještě další komplikaci - dorazit na vrchol s nulovými emisemi, máme tady výzvu, s níž si málokdo poradí.

A právě to si daly za úkol firmy Kenworth a Toyota, které se rozhodly vyjet na Pikes Peak nákladním autem Kenworth T680 FCEV s vodíkovým pohonem od Toyoty.

img-responsive

Kenworth T680 FCEV | foto: Toyota

Náklaďák má výkon 470 koní a dojezd 350 mil (cca 560 km)

Kenworth T680 FCEV je elektromobil napájený palivovými články, jež vytvářejí elektřinu v reakci vodíku a kyslíku, postavený společně společnostmi Kenworth a Toyota Motor North America Research and Development. Nákladní vůz pohání větší verze vodíkového motoru ze sedanu Toyota Mirai. Generuje výkon 470 koní a umožňuje dojezd 350 mil (cca 560 km). Natankovat všechny vodíkové nádrže Toyoty trvá 15 minut.

Kenworth T680 FCEV je první vozidlo tohoto typu, které vyjelo na Pikes Peak. Jízda měla veřejnosti ukázat možnosti vodíkového nákladního auta.

„Převýšení na trati činí 1430 m, přičemž průměrný náklon mírně překračuje 7 procent. Jsou tu ale dlouhé úseky s náklonem 10 procent nebo více. Při stoupání do kopce disponoval náš vodíkový nákladní vůz značným výkonem, dobře zvládal extrémní výšky a ve 156 zatáčkách a serpentýnách vykazoval dobré jízdní vlastnosti,” řekl Brian Lindgren, ředitel pro výzkum a vývoj Kenworth.

„Cesta na Pikes Peak je dlouhá a úmorná. Jsme velmi rádi, že nákladní automobil poháněný vodíkovým motorem od Toyoty splnil naše očekávání, dorazil na vrchol a prokázal tak svůj skvělý výkon a dokonalé jízdní vlastnosti,“ prohlásil ve svém komentáři Andy Lund, hlavní inženýr z Toyota Motor North America Research and Development.

img-responsive

Kenworth T680 FCEV | foto: Toyota

„Je to další potvrzení toho, jak obrovské možnosti vodíkový pohon Toyoty má. Netrpělivě čekáme na pokračování naší spolupráce s firmou Kenworth, díky níž budeme moci dostat na silnice co nejvíce bezemisních nákladních aut poháněných palivovými články”.

Vodíkové nákladní vozy pro přístav Los Angeles

Kenworth a Toyota Motor North America již delší dobu spolupracují na programu výstavby 10 bezemisních nákladních aut Kenworth T680 FCEV na zakázku přístavu v Los Angeles. Správa přístavu chce takto přispět k rozvoji vodíkového automobilového průmyslu, snížení emisí CO2 produkovaných v důsledku její činnosti a zlepšit kvalitu ovzduší v okolí.

„Doposud jsme postavili pět z plánovaných deseti nákladních aut na palivové články. Vozy již slouží k dopravě zboží v losangeleském přístavu. Ostatních pět FCEV se připravuje a používat se začnou začátkem tohoto roku,“ dodal Brian Lindgren.

Vytisknout

Diskuze: Vodíkový náklaďák od Toyoty pokořil legendární Pikes Peak

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Konec aut na benzín a naftu od roku 2030. Devět zemí chce od EK datum zákazu prodeje

Konec aut na benzín a naftu od roku 2030? Devět zemí chce od EK datum zákazu…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud