Životní úroveň se dá vyjádřit v mnoha různých formách, ovšem napadlo vás někdy přepočítávat si tento údaj na litry benzínu, které si můžete koupit za průměrnou měsíční výplatu? Nás sice ne, ale lidi z Týmu silniční bezpečnosti ano - a vy se nyní můžete podívat, jak si na tom stojíme v porovnání se zahraničím.
V rámci EU nejlevnější benzin v Bulharsku a Rumunsku. Do nádrže však nejvíce za průměrnou čistou měsíční mzdu natankují v bohatém Lucembursku. Jak jsou na tom Češi?
Cena za barel ropy typu Brent se dlouhodobě pohybuje mezi 45-55 dolary. Pokud cena padá k dolní hranici, roste globální poptávka, současně se přestává vyplácet těžba v některých lokalitách. Pokud naopak cena roste k horní hranici, začíná se vyplácet těžba v místech s vyššími náklady, nabídka ropy stoupá, cena se stabilizuje. Statistiky napovídají, že pokud vzroste cena surové ropy o 10 %, v Evropě vzroste cena paliv o cca 3 %, v USA o 7 %.
„Američané jsou zkrátka na svých automobilech závislejší, zatímco my Evropané můžeme využít alternativních forem dopravy,“ vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Pokud by cena ropy vzrostla ze 45 na 55 dolarů za barel (tj. o 22 %), v zemích s vysokou cenou paliv se motoristům tankování prodraží o zhruba 5-6 %. Ve státech s průměrnou cenou paliv to bude až 10-12 %. Naopak v zemích s nízkou cenou pohonných hmot nebude nárůst nijak dramatický. Zpravidla se totiž jedná o státy, kde je cena vládou regulována či dotována.
Rozdíly v cenách paliv mezi jednotlivými státy jsou propastné
Celosvětově byla v polovině letošního srpna cena za jeden litr benzinu 1,06 dolaru a za litr motorové nafty 0,94 dolaru. „Obecně platí, že v bohatých státech jsou ceny paliv vyšší, zatímco v zemích chudších či produkujících ropu bývají ceny nižší. Významnou výjimkou jsou USA, kde jsou ceny paliv trvale nízké. Nejlevněji vyšel litr benzinu ve Venezuele (0,01 dolaru za litr) a Saúdské Arábii (0,24 dolaru),“ uvádí Roman Budský.
Ostatně levně bylo ve všech státech Perského zálivu, kde ceny činily 0,35 až 0,48 dolaru. Špatné to nebylo ani v Rusku (0,68 dolaru) a USA (0,7 dolaru). Za 99 centů se dal litr benzinu natankovat v Číně, Kanadě a Mexiku. Naopak nejdráže bylo na Islandu (1,85), v Hongkongu (1,93) a prvenství patřilo Norsku s 2,02 dolaru za litr.
V rámci států EU28 byla v polovině srpna cena benzinu nejnižší v Bulharsku a Rumunsku (za jeden litr činila 1,18 dolaru), následují Lotyšsko a Polsko s 1,23 dolaru, v Maďarsku to bylo 1,33 dolaru. V těsném sledu je Česká republika s 1,34 dolaru za litr benzinu. Překvapením může být, že stejně zaplatí motoristé i v bohatém Lucembursku.
Naopak nejvyšší cena benzinu byla v polovině srpna v Nizozemsku (1,8 dolaru za litr), o chloupek levněji bylo v Řecku (1,77), Itálii (1,76), Dánsku (1,74) a Švédsku (1,7 dolaru). Z ekonomicky nejsilnější trojky bylo nejdráže ve Francii (1,58), o něco levněji pak v Německu (1,55) a Velké Británii (1,49 dolaru). O jeden cent méně zaplatili řidiči v Chorvatsku a na Slovensku (1,48 dolaru).
Státy s nízkými cenami paliv zdaleka nemusejí být pro místní motoristy rájem na zemii
Ve Venezuele je benzin bezkonkurenčně levný, místní obyvatelé by za průměrnou měsíční mzdu mohli natankovat 3 200 litrů. Výrazně lépe jsou na tom ovšem například v Saúdské Arábii (cca 7 200), Spojených arabských emirátech (7 000) a samozřejmě též v USA (přes 4 400 litrů). Rusové by mohli doplnit 925 a Číňané 916 litrů. Naopak na Ukrajině by to bylo zhruba jen 250 litrů benzinu.
„V Evropské unii by si za průměrnou měsíční mzdu od stojanu čerpací stanice nejvíce benzinu odvezli Lucemburčané (2 531 litrů), Dánové (1 746 litrů), Irové (1 670 litrů), Němci (1 655 litrů), Rakušané (1 593 litrů) a Finové (1 569 litrů). Naopak nejméně by to bylo v Bulharsku (461), Maďarsku (464), Řecku (469), Lotyšsku (572) a Rumunsku (574 litrů). Průměrný Čech by si mohl dovolit poručit zhruba 752 litrů,“ uzavírá Roman Budský.
*Ceny benzinu jsou ze 14. srpna 2017, údaje ohledně čistých měsíčních mezd pocházejí z října 2016. Uvedené srovnání je tedy orientační.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.