Tesla ztrácí své pozice v Evropě. Čínský BYD ji poprvé předběhl v prodeji elektromobilů

Čínský elektromobil BYD Atto 3
Čínský elektromobil BYD Atto 3, foto: BYD
Petr Landovský 26. května 2025 11:05
Sdílej:

Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.

Krize Tesly v Evropě se prohlubuje. V dubnu se poprvé od vstupu značky na evropský trh stalo, že v žebříčku deseti nejúspěšnějších značek elektromobilů chybí. S 7 165 novými registracemi a meziročním poklesem o 49 procent se americká automobilka Elona Muska propadla až na jedenácté místo. Její pozici převzal čínský výrobce BYD, který ve stejném období dodal 7 231 vozů – o 169 procent více než před rokem.

V čele evropského trhu s elektromobily se v dubnu podle údajů Jato udržel koncern Volkswagen se 23 514 registracemi. Druhé místo obsadilo BMW (14 867 vozů), třetí pak Škoda Auto s 13 598 kusy. Právě model Škoda Elroq se stal nejprodávanějším elektromobilem měsíce, když si jej pořídilo 7 998 zákazníků.

V celkovém pořadí nejúspěšnějších elektromobilů následovaly další modely z koncernu VW: ID.3, ID.7 a ID.4. Do první desítky se dostaly i modely značek Kia, Renault, BMW a Citroën. Tesla Model Y se sice do první desítky dostal, ale zůstává jediným zástupcem značky v této části žebříčku. Modely BYD se naopak mezi 25 nejoblíbenějších modelů zatím neprosadily.

Z pohledu celkového trhu se v Evropě v dubnu zaregistrovalo 184 312 nových elektromobilů. To představuje meziroční nárůst o 28 procent a potvrzuje rostoucí trend zájmu o bezemisní vozidla. Podíl elektromobilů na celkovém trhu vzrostl ze 13 na 17 procent.

Vývoj ukazuje, že čínské automobilky si i přes politické napětí s Evropou postupně nacházejí cestu k evropským zákazníkům. BYD se tak stává vážným konkurentem nejen pro Teslu, ale i pro zavedené evropské značky. Propad Tesly zároveň potvrzuje, že pozice lídra není na rychle se vyvíjejícím trhu elektromobility zaručena.

Analytici upozorňují, že Tesla v Evropě bojuje nejen s rostoucí konkurencí, ale i s poklesem poptávky po dražších modelech a nedostatkem novinek. Zatímco konkurence sází na širší nabídku a lokalizovanou výrobu, Tesla podle některých expertů ztrácí tempo.

Témata:
Stalo se