Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Krize Tesly v Evropě se prohlubuje. V dubnu se poprvé od vstupu značky na evropský trh stalo, že v žebříčku deseti nejúspěšnějších značek elektromobilů chybí. S 7 165 novými registracemi a meziročním poklesem o 49 procent se americká automobilka Elona Muska propadla až na jedenácté místo. Její pozici převzal čínský výrobce BYD, který ve stejném období dodal 7 231 vozů – o 169 procent více než před rokem.
V čele evropského trhu s elektromobily se v dubnu podle údajů Jato udržel koncern Volkswagen se 23 514 registracemi. Druhé místo obsadilo BMW (14 867 vozů), třetí pak Škoda Auto s 13 598 kusy. Právě model Škoda Elroq se stal nejprodávanějším elektromobilem měsíce, když si jej pořídilo 7 998 zákazníků.
V celkovém pořadí nejúspěšnějších elektromobilů následovaly další modely z koncernu VW: ID.3, ID.7 a ID.4. Do první desítky se dostaly i modely značek Kia, Renault, BMW a Citroën. Tesla Model Y se sice do první desítky dostal, ale zůstává jediným zástupcem značky v této části žebříčku. Modely BYD se naopak mezi 25 nejoblíbenějších modelů zatím neprosadily.
Z pohledu celkového trhu se v Evropě v dubnu zaregistrovalo 184 312 nových elektromobilů. To představuje meziroční nárůst o 28 procent a potvrzuje rostoucí trend zájmu o bezemisní vozidla. Podíl elektromobilů na celkovém trhu vzrostl ze 13 na 17 procent.
Vývoj ukazuje, že čínské automobilky si i přes politické napětí s Evropou postupně nacházejí cestu k evropským zákazníkům. BYD se tak stává vážným konkurentem nejen pro Teslu, ale i pro zavedené evropské značky. Propad Tesly zároveň potvrzuje, že pozice lídra není na rychle se vyvíjejícím trhu elektromobility zaručena.
Analytici upozorňují, že Tesla v Evropě bojuje nejen s rostoucí konkurencí, ale i s poklesem poptávky po dražších modelech a nedostatkem novinek. Zatímco konkurence sází na širší nabídku a lokalizovanou výrobu, Tesla podle některých expertů ztrácí tempo.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.