Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
Tesla čelí v Evropě výraznému poklesu prodejů, přičemž meziroční propad o 45 procent naznačuje, že automobilka ztrácí své dominantní postavení na trhu s elektromobily.
Zatímco konkurence sílí, část viny lze připsat i samotnému Elonu Muskovi, jehož politická angažovanost a kontroverzní výroky mohou odrazovat zákazníky.
Muskovo otevřené podporování krajně pravicových stran, jako je německá AfD, a jeho blízký vztah s Donaldem Trumpem vyvolávají v Evropě vlnu nevole. Jeho veřejné poblahopřání předsedkyni AfD Alici Weidel k volebnímu úspěchu jen prohloubilo obavy, že se nejbohatší muž světa snaží aktivně ovlivňovat politiku na starém kontinentu.
Ještě větší kontroverzi pak vzbudilo jeho údajné zapojení do britské politiky, kde podle Financial Times hledal způsoby, jak destabilizovat labouristickou vládu premiéra Keira Starmera. Jeho příspěvky na sociální síti X podporující protiimigrační hnutí a spekulace o zapojení do kampaně strany Reform UK vyvolávají otázky, zda jeho aktivity nemají širší politické ambice.
Není proto divu, že politici jako Emmanuel Macron či britští a němečtí představitelé začínají proti Muskovi otevřeně vystupovat. Francouzský prezident se začátkem roku ohradil proti jeho pravicovým postojům a naznačil, že jeho vliv na veřejnou debatu je znepokojivý. Přímé důsledky těchto střetů se už projevují i v obchodních číslech – Tesla v Německu, Francii i Velké Británii zaznamenává rekordní pokles prodejů.
Propad Tesly přitom nepřichází v době krize, ale naopak v období růstu trhu s elektromobily. Konkurenční značky jako čínská BYD expandují, zatímco Muskova automobilka ztrácí důvěru zákazníků. Ačkoliv je Tesla stále globálním lídrem v oblasti elektromobility, její budoucnost v Evropě bude záviset nejen na kvalitě vozů, ale i na tom, jak moc bude Musk ochoten oddělit své politické názory od svého byznysu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.