Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Automobilka Alpine, dceřiná značka Renaultu, včera představila svůj třetí sériový model – sportovně laděné elektrické SUV A390. Novinka navazuje na koncept A390_β z loňského roku a podle automobilky kombinuje vysoký výkon, špičkovou techniku a praktičnost pro každodenní použití.
Designově A390 zůstává věrná konceptu. Zaujme ostrými liniemi, osvětleným trojúhelníkovým motivem v přední části a aerodynamicky klesající střechou. Vůz stojí na platformě AmpR Medium, známé z modelů Renault Scenic E-Tech nebo Nissan Ariya. Na délku měří 4615 mm, na šířku 1885 mm a na výšku 1532 mm, rozvor činí 2708 mm. Kufr nabídne objem 532 litrů.
Alpine A390 bude dostupná ve dvou verzích: GT a GTS. Obě mají tři elektromotory – jeden vpředu a dva vzadu – a baterii s využitelnou kapacitou 89 kWh. Verze GT nabídne výkon 295 kW (400 k) a točivý moment 650 Nm, silnější GTS dosáhne až na 345 kW (470 k) a 808 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zabere 4,8, respektive 3,9 sekundy. Maximální rychlost je 200 a 220 km/h.
K zajímavým technickým řešením patří například systém aktivního vektorování točivého momentu, který umožňuje rozdělovat sílu mezi jednotlivá kola zadní nápravy, nebo funkce Overtake – tlačítkem na volantu lze na deset sekund uvolnit plný výkon. Launch Control i víceúrovňová rekuperace jsou rovněž standardem.
Podvozek byl výrazně přepracován oproti jiným vozům na platformě AmpR Medium. Alpine použilo specifické komponenty, včetně hydraulických dorazů a šestipístkových třmenů brzd. O vysoký výkon se starají také speciálně vyvinuté pneumatiky Michelin.
Uvnitř nabízí A390 sportovní sedadla Sabelt, luxusní materiály včetně kůže Nappa, ambientní osvětlení, infotainment s 12“ vertikálním displejem a digitální kokpit. Nechybí ani prvky známé z jiných vozů Renaultu, ovšem ve výrazně prémiovém pojetí.
Dojezd podle předběžných údajů činí 520 až 555 kilometrů dle WLTP. Rychlé nabíjení je možné výkonem až 190 kW, z 15 na 80 % se vůz nabije za méně než 25 minut. Kromě toho A390 podporuje i technologii V2L a V2G – tedy napájení spotřebičů nebo připojení k domácí síti.
Prodej nového modelu začne v závěru letošního roku. Cena zatím oznámena nebyla, ale spekuluje se, že by mohla začínat na úrovni elektrického Porsche Macan. Expanze modelu mimo Evropu je však zatím nejistá – překážkou mohou být nová dovozní cla.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.