Denza Z9 GT míří do Evropy: Čínský luxusní kombík nahání hrůzu i Mercedesu

Denza Z9 GT
Denza Z9 GT, foto: Denza
Petr Landovský 10. dubna 2025 10:15 | akt. 10. dubna 2025 10:39
Sdílej:

Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026. 

Čínská automobilka BYD, která právě vstoupila na český trh, rozšiřuje své evropské působení o další značku – prémiovou Denzu. Ta byla původně společným projektem Mercedesu-Benz a BYD, založeným v roce 2010 s cílem vyrábět elektromobily pro čínský trh. Zatímco jiné podobné iniciativy zůstaly jen na papíře, Denza skutečně vznikla a nabídla několik modelů, byť zpočátku s omezeným úspěchem.

Po postupném odchodu Mercedesu, který se definitivně stáhl v roce 2024, převzal značku zcela BYD a začal ji dynamicky rozvíjet jako luxusní alternativu k evropským značkám. V současnosti má Denza v nabídce pět modelů a za rok 2024 prodala více než 126 000 vozů. Cíl je jasný: stát se konkurencí pro německé prémiové značky jako Mercedes, Audi nebo BMW.

Nová Denza Z9 GT má ambice konkurovat modelům jako Nio ET9, Audi A6 e-tron, Porsche Panamera nebo Mercedes-Benz třídy S.

Byla navržená pod vedením designéra Wolfganga Eggera, bývalého designéra společností Alfa Romeo, Lamborghini a Seat, se vyznačuje elegantním a dynamickým designem. Vůz má délku 5,18 metru a šířku 1,99 metru.

Luxusní shooting brake i sedan

Denza Z9 GT bude dostupná jako shooting brake (kombi) i sedan. EV varianta měří 5,18 metru, PHEV verze pak 5,20 m, čímž se řadí mezi největší vozy své třídy. Vozidlo disponuje aktivním vzduchovým odpružením zadních kol, které umožňuje protisměrné natáčení kol až o 10° pro zmenšení poloměru otáčení na pouhých 4,62 metru. Ve speciálním módu je k dispozici i tzv. „krabí pohyb“ při paralelním natočení zadních kol o 15°.

Varianty výbav a luxusní prvky

Interiér Z9 GT nabízí luxusní prvky, jako je ambientní osvětlení s 128 barvami, masážní sedadla, panoramatickou střechu a audiosystém Devialet s 20 reproduktory. Vůz je vybaven třemi velkými obrazovkami na palubní desce a dvěma chladničkami – 4litrovou vpředu a 10litrovou vzadu

Model bude nabízen ve výbavových stupních Pro, Max a Ultra. Nejvyšší stupeň Ultra nabídne:

- Vzduchové odpružení
- Elektricky ovládané dveře
- Dvě integrované chladničky
- Sedadla s aktivními bočními polštáři
- Displeje: 13" přístrojový panel, 17" centrální infotainment, 13" obrazovka pro zadní pasažéry a druhá zadní obrazovka

Výkon a technika

Z9 GT bude k dispozici ve dvou variantách pohonu:​

Plug-in hybrid (PHEV): kombinuje 2,0litrový přeplňovaný benzínový motor o výkonu 152 kW s třemi elektromotory, což poskytuje celkový výkon 870 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h dosáhne za 3,6 sekundy, maximální rychlost činí 230 km/h. Baterie o kapacitě 38,5 kWh umožňuje dojezd 201 km na čistě elektrický pohon. 

PHEV verze kombinuje:

- Spalovací motor 2,0 l R4 o výkonu 207 hp
- Tři elektromotory (dva vzadu, jeden vpředu)
- Celkový výkon: 870 hp
- Zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy
- 38,5kWh baterii typu LFP (lithium-železo-fosfát)
- Nabíjení výkonem až 82 kW
- Maximální rychlost: 230 km/h

PHEV systém umožňuje, aby spalovací motor primárně fungoval jako generátor, ale v případě potřeby může být přímo napojen na pohon.


Elektrická verze (BEV): vybavena třemi elektromotory s celkovým výkonem 965 koní, zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy a maximální rychlostí 240 km/h. Baterie o kapacitě 100 kWh poskytuje dojezd až 630 km podle standardu CLTC.

EV varianta nabídne:

- Tři elektromotory s celkovým výkonem 965 hp a pohon všech kol (AWD)
- Zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy
- 100kWh LFP baterii
- Rychlonabíjení až 270 kW (10–80 % za 25 minut)
- Maximální rychlost: 240 km/h

Podvozek a řízení

Vůz je vybaven systémem Yi Sanfang, který integruje tři nezávislé motory a dvoumotorové řízení zadních kol s úhlem natočení až 20 stupňů, což umožňuje "krabí" pohyb pod úhlem 15 stupňů a minimální poloměr otáčení 4,62 metru. Dále obsahuje inteligentní vzduchové odpružení Yunnian-A pro lepší stabilitu.

Dostupnost a výroba

Prodej elektrické verze Z9 GT v Evropě je plánován na listopad 2025, následovaný hybridní variantou v únoru 2026. Zpočátku budou podle agentury Reuters vozy vyráběny v Číně, s plánovanou výrobou v Maďarsku od října 2025 a v Turecku od března 2026, s cílem dosáhnout kombinované produkce 500 000 vozidel ročně. 

Cenová politika

Ceny modelu Z9 GT v Evropě budou podle agentury Reuters začínat nad 72 000 eury (kolem 1,8 milionu korun - pozn. redakce), což je více než současné nejdražší modely BYD v regionu.

Uvedením modelu Z9 GT na evropský trh se Denza snaží etablovat jako významný hráč v segmentu luxusních vozů a konkurovat zavedeným značkám jako Porsche a Mercedes-Benz.​

Denza Z9 GT se díky kombinaci výkonu, technologické výbavy a interiérového komfortu řadí mezi nejnadupanější čínské vozy mířící na evropský trh. 

Video: Denza Z9 GT a prezentace pro Evropu | Autogefühl

Stalo se
Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.

Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu. Ale je dobře, že tu je

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.