Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Čínská automobilka BYD, která právě vstoupila na český trh, rozšiřuje své evropské působení o další značku – prémiovou Denzu. Ta byla původně společným projektem Mercedesu-Benz a BYD, založeným v roce 2010 s cílem vyrábět elektromobily pro čínský trh. Zatímco jiné podobné iniciativy zůstaly jen na papíře, Denza skutečně vznikla a nabídla několik modelů, byť zpočátku s omezeným úspěchem.
Po postupném odchodu Mercedesu, který se definitivně stáhl v roce 2024, převzal značku zcela BYD a začal ji dynamicky rozvíjet jako luxusní alternativu k evropským značkám. V současnosti má Denza v nabídce pět modelů a za rok 2024 prodala více než 126 000 vozů. Cíl je jasný: stát se konkurencí pro německé prémiové značky jako Mercedes, Audi nebo BMW.
Nová Denza Z9 GT má ambice konkurovat modelům jako Nio ET9, Audi A6 e-tron, Porsche Panamera nebo Mercedes-Benz třídy S.
Byla navržená pod vedením designéra Wolfganga Eggera, bývalého designéra společností Alfa Romeo, Lamborghini a Seat, se vyznačuje elegantním a dynamickým designem. Vůz má délku 5,18 metru a šířku 1,99 metru.
Denza Z9 GT bude dostupná jako shooting brake (kombi) i sedan. EV varianta měří 5,18 metru, PHEV verze pak 5,20 m, čímž se řadí mezi největší vozy své třídy. Vozidlo disponuje aktivním vzduchovým odpružením zadních kol, které umožňuje protisměrné natáčení kol až o 10° pro zmenšení poloměru otáčení na pouhých 4,62 metru. Ve speciálním módu je k dispozici i tzv. „krabí pohyb“ při paralelním natočení zadních kol o 15°.
Interiér Z9 GT nabízí luxusní prvky, jako je ambientní osvětlení s 128 barvami, masážní sedadla, panoramatickou střechu a audiosystém Devialet s 20 reproduktory. Vůz je vybaven třemi velkými obrazovkami na palubní desce a dvěma chladničkami – 4litrovou vpředu a 10litrovou vzadu
Model bude nabízen ve výbavových stupních Pro, Max a Ultra. Nejvyšší stupeň Ultra nabídne:
- Vzduchové odpružení
- Elektricky ovládané dveře
- Dvě integrované chladničky
- Sedadla s aktivními bočními polštáři
- Displeje: 13" přístrojový panel, 17" centrální infotainment, 13" obrazovka pro zadní pasažéry a druhá zadní obrazovka
Z9 GT bude k dispozici ve dvou variantách pohonu:
Plug-in hybrid (PHEV): kombinuje 2,0litrový přeplňovaný benzínový motor o výkonu 152 kW s třemi elektromotory, což poskytuje celkový výkon 870 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h dosáhne za 3,6 sekundy, maximální rychlost činí 230 km/h. Baterie o kapacitě 38,5 kWh umožňuje dojezd 201 km na čistě elektrický pohon.
PHEV verze kombinuje:
- Spalovací motor 2,0 l R4 o výkonu 207 hp
- Tři elektromotory (dva vzadu, jeden vpředu)
- Celkový výkon: 870 hp
- Zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy
- 38,5kWh baterii typu LFP (lithium-železo-fosfát)
- Nabíjení výkonem až 82 kW
- Maximální rychlost: 230 km/h
PHEV systém umožňuje, aby spalovací motor primárně fungoval jako generátor, ale v případě potřeby může být přímo napojen na pohon.
Elektrická verze (BEV): vybavena třemi elektromotory s celkovým výkonem 965 koní, zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy a maximální rychlostí 240 km/h. Baterie o kapacitě 100 kWh poskytuje dojezd až 630 km podle standardu CLTC.
EV varianta nabídne:
- Tři elektromotory s celkovým výkonem 965 hp a pohon všech kol (AWD)
- Zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy
- 100kWh LFP baterii
- Rychlonabíjení až 270 kW (10–80 % za 25 minut)
- Maximální rychlost: 240 km/h
Vůz je vybaven systémem Yi Sanfang, který integruje tři nezávislé motory a dvoumotorové řízení zadních kol s úhlem natočení až 20 stupňů, což umožňuje "krabí" pohyb pod úhlem 15 stupňů a minimální poloměr otáčení 4,62 metru. Dále obsahuje inteligentní vzduchové odpružení Yunnian-A pro lepší stabilitu.
Prodej elektrické verze Z9 GT v Evropě je plánován na listopad 2025, následovaný hybridní variantou v únoru 2026. Zpočátku budou podle agentury Reuters vozy vyráběny v Číně, s plánovanou výrobou v Maďarsku od října 2025 a v Turecku od března 2026, s cílem dosáhnout kombinované produkce 500 000 vozidel ročně.
Ceny modelu Z9 GT v Evropě budou podle agentury Reuters začínat nad 72 000 eury (kolem 1,8 milionu korun - pozn. redakce), což je více než současné nejdražší modely BYD v regionu.
Uvedením modelu Z9 GT na evropský trh se Denza snaží etablovat jako významný hráč v segmentu luxusních vozů a konkurovat zavedeným značkám jako Porsche a Mercedes-Benz.
Denza Z9 GT se díky kombinaci výkonu, technologické výbavy a interiérového komfortu řadí mezi nejnadupanější čínské vozy mířící na evropský trh.
Video: Denza Z9 GT a prezentace pro Evropu | Autogefühl
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.