Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Čínská automobilka BYD, která právě vstoupila na český trh, rozšiřuje své evropské působení o další značku – prémiovou Denzu. Ta byla původně společným projektem Mercedesu-Benz a BYD, založeným v roce 2010 s cílem vyrábět elektromobily pro čínský trh. Zatímco jiné podobné iniciativy zůstaly jen na papíře, Denza skutečně vznikla a nabídla několik modelů, byť zpočátku s omezeným úspěchem.
Po postupném odchodu Mercedesu, který se definitivně stáhl v roce 2024, převzal značku zcela BYD a začal ji dynamicky rozvíjet jako luxusní alternativu k evropským značkám. V současnosti má Denza v nabídce pět modelů a za rok 2024 prodala více než 126 000 vozů. Cíl je jasný: stát se konkurencí pro německé prémiové značky jako Mercedes, Audi nebo BMW.
Nová Denza Z9 GT má ambice konkurovat modelům jako Nio ET9, Audi A6 e-tron, Porsche Panamera nebo Mercedes-Benz třídy S.
Byla navržená pod vedením designéra Wolfganga Eggera, bývalého designéra společností Alfa Romeo, Lamborghini a Seat, se vyznačuje elegantním a dynamickým designem. Vůz má délku 5,18 metru a šířku 1,99 metru.
Denza Z9 GT bude dostupná jako shooting brake (kombi) i sedan. EV varianta měří 5,18 metru, PHEV verze pak 5,20 m, čímž se řadí mezi největší vozy své třídy. Vozidlo disponuje aktivním vzduchovým odpružením zadních kol, které umožňuje protisměrné natáčení kol až o 10° pro zmenšení poloměru otáčení na pouhých 4,62 metru. Ve speciálním módu je k dispozici i tzv. „krabí pohyb“ při paralelním natočení zadních kol o 15°.
Interiér Z9 GT nabízí luxusní prvky, jako je ambientní osvětlení s 128 barvami, masážní sedadla, panoramatickou střechu a audiosystém Devialet s 20 reproduktory. Vůz je vybaven třemi velkými obrazovkami na palubní desce a dvěma chladničkami – 4litrovou vpředu a 10litrovou vzadu
Model bude nabízen ve výbavových stupních Pro, Max a Ultra. Nejvyšší stupeň Ultra nabídne:
- Vzduchové odpružení
- Elektricky ovládané dveře
- Dvě integrované chladničky
- Sedadla s aktivními bočními polštáři
- Displeje: 13" přístrojový panel, 17" centrální infotainment, 13" obrazovka pro zadní pasažéry a druhá zadní obrazovka
Z9 GT bude k dispozici ve dvou variantách pohonu:
Plug-in hybrid (PHEV): kombinuje 2,0litrový přeplňovaný benzínový motor o výkonu 152 kW s třemi elektromotory, což poskytuje celkový výkon 870 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h dosáhne za 3,6 sekundy, maximální rychlost činí 230 km/h. Baterie o kapacitě 38,5 kWh umožňuje dojezd 201 km na čistě elektrický pohon.
PHEV verze kombinuje:
- Spalovací motor 2,0 l R4 o výkonu 207 hp
- Tři elektromotory (dva vzadu, jeden vpředu)
- Celkový výkon: 870 hp
- Zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy
- 38,5kWh baterii typu LFP (lithium-železo-fosfát)
- Nabíjení výkonem až 82 kW
- Maximální rychlost: 230 km/h
PHEV systém umožňuje, aby spalovací motor primárně fungoval jako generátor, ale v případě potřeby může být přímo napojen na pohon.
Elektrická verze (BEV): vybavena třemi elektromotory s celkovým výkonem 965 koní, zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy a maximální rychlostí 240 km/h. Baterie o kapacitě 100 kWh poskytuje dojezd až 630 km podle standardu CLTC.
EV varianta nabídne:
- Tři elektromotory s celkovým výkonem 965 hp a pohon všech kol (AWD)
- Zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy
- 100kWh LFP baterii
- Rychlonabíjení až 270 kW (10–80 % za 25 minut)
- Maximální rychlost: 240 km/h
Vůz je vybaven systémem Yi Sanfang, který integruje tři nezávislé motory a dvoumotorové řízení zadních kol s úhlem natočení až 20 stupňů, což umožňuje "krabí" pohyb pod úhlem 15 stupňů a minimální poloměr otáčení 4,62 metru. Dále obsahuje inteligentní vzduchové odpružení Yunnian-A pro lepší stabilitu.
Prodej elektrické verze Z9 GT v Evropě je plánován na listopad 2025, následovaný hybridní variantou v únoru 2026. Zpočátku budou podle agentury Reuters vozy vyráběny v Číně, s plánovanou výrobou v Maďarsku od října 2025 a v Turecku od března 2026, s cílem dosáhnout kombinované produkce 500 000 vozidel ročně.
Ceny modelu Z9 GT v Evropě budou podle agentury Reuters začínat nad 72 000 eury (kolem 1,8 milionu korun - pozn. redakce), což je více než současné nejdražší modely BYD v regionu.
Uvedením modelu Z9 GT na evropský trh se Denza snaží etablovat jako významný hráč v segmentu luxusních vozů a konkurovat zavedeným značkám jako Porsche a Mercedes-Benz.
Denza Z9 GT se díky kombinaci výkonu, technologické výbavy a interiérového komfortu řadí mezi nejnadupanější čínské vozy mířící na evropský trh.
Video: Denza Z9 GT a prezentace pro Evropu | Autogefühl
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.