Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Čínská automobilka BYD, která právě vstoupila na český trh, rozšiřuje své evropské působení o další značku – prémiovou Denzu. Ta byla původně společným projektem Mercedesu-Benz a BYD, založeným v roce 2010 s cílem vyrábět elektromobily pro čínský trh. Zatímco jiné podobné iniciativy zůstaly jen na papíře, Denza skutečně vznikla a nabídla několik modelů, byť zpočátku s omezeným úspěchem.
Po postupném odchodu Mercedesu, který se definitivně stáhl v roce 2024, převzal značku zcela BYD a začal ji dynamicky rozvíjet jako luxusní alternativu k evropským značkám. V současnosti má Denza v nabídce pět modelů a za rok 2024 prodala více než 126 000 vozů. Cíl je jasný: stát se konkurencí pro německé prémiové značky jako Mercedes, Audi nebo BMW.
Nová Denza Z9 GT má ambice konkurovat modelům jako Nio ET9, Audi A6 e-tron, Porsche Panamera nebo Mercedes-Benz třídy S.
Byla navržená pod vedením designéra Wolfganga Eggera, bývalého designéra společností Alfa Romeo, Lamborghini a Seat, se vyznačuje elegantním a dynamickým designem. Vůz má délku 5,18 metru a šířku 1,99 metru.
Denza Z9 GT bude dostupná jako shooting brake (kombi) i sedan. EV varianta měří 5,18 metru, PHEV verze pak 5,20 m, čímž se řadí mezi největší vozy své třídy. Vozidlo disponuje aktivním vzduchovým odpružením zadních kol, které umožňuje protisměrné natáčení kol až o 10° pro zmenšení poloměru otáčení na pouhých 4,62 metru. Ve speciálním módu je k dispozici i tzv. „krabí pohyb“ při paralelním natočení zadních kol o 15°.
Interiér Z9 GT nabízí luxusní prvky, jako je ambientní osvětlení s 128 barvami, masážní sedadla, panoramatickou střechu a audiosystém Devialet s 20 reproduktory. Vůz je vybaven třemi velkými obrazovkami na palubní desce a dvěma chladničkami – 4litrovou vpředu a 10litrovou vzadu
Model bude nabízen ve výbavových stupních Pro, Max a Ultra. Nejvyšší stupeň Ultra nabídne:
- Vzduchové odpružení
- Elektricky ovládané dveře
- Dvě integrované chladničky
- Sedadla s aktivními bočními polštáři
- Displeje: 13" přístrojový panel, 17" centrální infotainment, 13" obrazovka pro zadní pasažéry a druhá zadní obrazovka
Z9 GT bude k dispozici ve dvou variantách pohonu:
Plug-in hybrid (PHEV): kombinuje 2,0litrový přeplňovaný benzínový motor o výkonu 152 kW s třemi elektromotory, což poskytuje celkový výkon 870 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h dosáhne za 3,6 sekundy, maximální rychlost činí 230 km/h. Baterie o kapacitě 38,5 kWh umožňuje dojezd 201 km na čistě elektrický pohon.
PHEV verze kombinuje:
- Spalovací motor 2,0 l R4 o výkonu 207 hp
- Tři elektromotory (dva vzadu, jeden vpředu)
- Celkový výkon: 870 hp
- Zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy
- 38,5kWh baterii typu LFP (lithium-železo-fosfát)
- Nabíjení výkonem až 82 kW
- Maximální rychlost: 230 km/h
PHEV systém umožňuje, aby spalovací motor primárně fungoval jako generátor, ale v případě potřeby může být přímo napojen na pohon.
Elektrická verze (BEV): vybavena třemi elektromotory s celkovým výkonem 965 koní, zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy a maximální rychlostí 240 km/h. Baterie o kapacitě 100 kWh poskytuje dojezd až 630 km podle standardu CLTC.
EV varianta nabídne:
- Tři elektromotory s celkovým výkonem 965 hp a pohon všech kol (AWD)
- Zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy
- 100kWh LFP baterii
- Rychlonabíjení až 270 kW (10–80 % za 25 minut)
- Maximální rychlost: 240 km/h
Vůz je vybaven systémem Yi Sanfang, který integruje tři nezávislé motory a dvoumotorové řízení zadních kol s úhlem natočení až 20 stupňů, což umožňuje "krabí" pohyb pod úhlem 15 stupňů a minimální poloměr otáčení 4,62 metru. Dále obsahuje inteligentní vzduchové odpružení Yunnian-A pro lepší stabilitu.
Prodej elektrické verze Z9 GT v Evropě je plánován na listopad 2025, následovaný hybridní variantou v únoru 2026. Zpočátku budou podle agentury Reuters vozy vyráběny v Číně, s plánovanou výrobou v Maďarsku od října 2025 a v Turecku od března 2026, s cílem dosáhnout kombinované produkce 500 000 vozidel ročně.
Ceny modelu Z9 GT v Evropě budou podle agentury Reuters začínat nad 72 000 eury (kolem 1,8 milionu korun - pozn. redakce), což je více než současné nejdražší modely BYD v regionu.
Uvedením modelu Z9 GT na evropský trh se Denza snaží etablovat jako významný hráč v segmentu luxusních vozů a konkurovat zavedeným značkám jako Porsche a Mercedes-Benz.
Denza Z9 GT se díky kombinaci výkonu, technologické výbavy a interiérového komfortu řadí mezi nejnadupanější čínské vozy mířící na evropský trh.
Video: Denza Z9 GT a prezentace pro Evropu | Autogefühl
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.