Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Namísto hatchbacku už spíše crossover.
Namísto hatchbacku už spíše crossover., foto: Škoda Auto
Simon Korčo 28. května 2025 15:25
Sdílej:

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Automobilka Škoda ukázala moderní vizi modelu Favorit, jenž se v paměti motoristů zapsal jako jeden z nejikoničtějších československých vozů. Nový koncept vznikl v rámci designérského projektu, který převádí historické modely do současné podoby. Favorit se tak po více než třiceti letech vrací – tentokrát jako elektromobil v těle crossoveru.

Původní Favorit navržený italským studiem Bertone debutoval v roce 1987 a vyráběl se až do roku 1994. Nový návrh se snaží zachovat charakteristické rysy původního vozu, ale zároveň reflektuje současné trendy, včetně designového jazyka Modern Solid, který automobilka nasazuje i u svých sériových modelů.

Designéři Ljudmil Slavov a David Stingl z oddělení Škoda Design se nechali inspirovat hranatými tvary originálu. V nové vizi dominují čisté linie, kontrastní plochy a prvky připomínající klasické světlomety Favoritu – nyní převedené do tenkých LED pásků.

Původní karoserie typu hatchback ustoupila populárnímu formátu crossoveru. Důvodem je nejen současná obliba těchto modelů, ale i praktičnost z hlediska elektrického pohonu. Vyšší stavba vozu totiž umožňuje efektivnější integraci baterií do podlahy.

Jedním z originálních prvků nové studie jsou protisměrně otevírané dveře. Společná klika mezi předními a zadními dveřmi je designovým i funkčním prvkem, který umocňuje moderní pojetí historické předlohy.

Rallye inspirace

Součástí projektu je i závodní verze moderního Favoritu, která odkazuje na úspěšné působení původního modelu ve světových rallye soutěžích. Nechybí širší bodykit, černé nárazníky z měkčeného plastu a design evokující tovární závodní vozy.

Designér Ljudmil Slavov zdůrazňuje, že původní Favorit už tehdy naplňoval principy jednoduchosti a funkčnosti. „Bylo to technicky i tvarově jednoduché auto pro širokou veřejnost,“ říká. Nová vize má tyto hodnoty zachovat, ale přenést je do podmínek 21. století.

Přestože nový Favorit zaujal fanoušky i odborníky, automobilka zatím neplánuje jeho sériovou výrobu. Studie vznikla z vlastní iniciativy designérů a zatím jde o čistě konceptuální práci, která má sloužit jako inspirace a pocta značce.

Celý projekt trval přibližně 120 hodin a vznikl mimo běžné pracovní povinnosti. Slavov a Stingl tak ukazují nejen svůj vztah ke značce, ale i ochotu rozvíjet její dědictví vlastním tempem a nápady.

Škoda Auto i prostřednictvím této studie potvrzuje, že se neobává sahat do vlastní historie a hledat v ní nové impulzy. Po modelech jako Popular Monte Carlo přichází další digitální pocta – tentokrát Favoritu, který se do české automobilové historie zapsal jako vůz přelomu epoch.

Témata:
Stalo se