Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Automobilka Škoda ukázala moderní vizi modelu Favorit, jenž se v paměti motoristů zapsal jako jeden z nejikoničtějších československých vozů. Nový koncept vznikl v rámci designérského projektu, který převádí historické modely do současné podoby. Favorit se tak po více než třiceti letech vrací – tentokrát jako elektromobil v těle crossoveru.
Původní Favorit navržený italským studiem Bertone debutoval v roce 1987 a vyráběl se až do roku 1994. Nový návrh se snaží zachovat charakteristické rysy původního vozu, ale zároveň reflektuje současné trendy, včetně designového jazyka Modern Solid, který automobilka nasazuje i u svých sériových modelů.
Designéři Ljudmil Slavov a David Stingl z oddělení Škoda Design se nechali inspirovat hranatými tvary originálu. V nové vizi dominují čisté linie, kontrastní plochy a prvky připomínající klasické světlomety Favoritu – nyní převedené do tenkých LED pásků.
Původní karoserie typu hatchback ustoupila populárnímu formátu crossoveru. Důvodem je nejen současná obliba těchto modelů, ale i praktičnost z hlediska elektrického pohonu. Vyšší stavba vozu totiž umožňuje efektivnější integraci baterií do podlahy.
Jedním z originálních prvků nové studie jsou protisměrně otevírané dveře. Společná klika mezi předními a zadními dveřmi je designovým i funkčním prvkem, který umocňuje moderní pojetí historické předlohy.
Součástí projektu je i závodní verze moderního Favoritu, která odkazuje na úspěšné působení původního modelu ve světových rallye soutěžích. Nechybí širší bodykit, černé nárazníky z měkčeného plastu a design evokující tovární závodní vozy.
Designér Ljudmil Slavov zdůrazňuje, že původní Favorit už tehdy naplňoval principy jednoduchosti a funkčnosti. „Bylo to technicky i tvarově jednoduché auto pro širokou veřejnost,“ říká. Nová vize má tyto hodnoty zachovat, ale přenést je do podmínek 21. století.
Přestože nový Favorit zaujal fanoušky i odborníky, automobilka zatím neplánuje jeho sériovou výrobu. Studie vznikla z vlastní iniciativy designérů a zatím jde o čistě konceptuální práci, která má sloužit jako inspirace a pocta značce.
Celý projekt trval přibližně 120 hodin a vznikl mimo běžné pracovní povinnosti. Slavov a Stingl tak ukazují nejen svůj vztah ke značce, ale i ochotu rozvíjet její dědictví vlastním tempem a nápady.
Škoda Auto i prostřednictvím této studie potvrzuje, že se neobává sahat do vlastní historie a hledat v ní nové impulzy. Po modelech jako Popular Monte Carlo přichází další digitální pocta – tentokrát Favoritu, který se do české automobilové historie zapsal jako vůz přelomu epoch.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.