Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Automobilka Škoda ukázala moderní vizi modelu Favorit, jenž se v paměti motoristů zapsal jako jeden z nejikoničtějších československých vozů. Nový koncept vznikl v rámci designérského projektu, který převádí historické modely do současné podoby. Favorit se tak po více než třiceti letech vrací – tentokrát jako elektromobil v těle crossoveru.
Původní Favorit navržený italským studiem Bertone debutoval v roce 1987 a vyráběl se až do roku 1994. Nový návrh se snaží zachovat charakteristické rysy původního vozu, ale zároveň reflektuje současné trendy, včetně designového jazyka Modern Solid, který automobilka nasazuje i u svých sériových modelů.
Designéři Ljudmil Slavov a David Stingl z oddělení Škoda Design se nechali inspirovat hranatými tvary originálu. V nové vizi dominují čisté linie, kontrastní plochy a prvky připomínající klasické světlomety Favoritu – nyní převedené do tenkých LED pásků.
Původní karoserie typu hatchback ustoupila populárnímu formátu crossoveru. Důvodem je nejen současná obliba těchto modelů, ale i praktičnost z hlediska elektrického pohonu. Vyšší stavba vozu totiž umožňuje efektivnější integraci baterií do podlahy.
Jedním z originálních prvků nové studie jsou protisměrně otevírané dveře. Společná klika mezi předními a zadními dveřmi je designovým i funkčním prvkem, který umocňuje moderní pojetí historické předlohy.
Součástí projektu je i závodní verze moderního Favoritu, která odkazuje na úspěšné působení původního modelu ve světových rallye soutěžích. Nechybí širší bodykit, černé nárazníky z měkčeného plastu a design evokující tovární závodní vozy.
Designér Ljudmil Slavov zdůrazňuje, že původní Favorit už tehdy naplňoval principy jednoduchosti a funkčnosti. „Bylo to technicky i tvarově jednoduché auto pro širokou veřejnost,“ říká. Nová vize má tyto hodnoty zachovat, ale přenést je do podmínek 21. století.
Přestože nový Favorit zaujal fanoušky i odborníky, automobilka zatím neplánuje jeho sériovou výrobu. Studie vznikla z vlastní iniciativy designérů a zatím jde o čistě konceptuální práci, která má sloužit jako inspirace a pocta značce.
Celý projekt trval přibližně 120 hodin a vznikl mimo běžné pracovní povinnosti. Slavov a Stingl tak ukazují nejen svůj vztah ke značce, ale i ochotu rozvíjet její dědictví vlastním tempem a nápady.
Škoda Auto i prostřednictvím této studie potvrzuje, že se neobává sahat do vlastní historie a hledat v ní nové impulzy. Po modelech jako Popular Monte Carlo přichází další digitální pocta – tentokrát Favoritu, který se do české automobilové historie zapsal jako vůz přelomu epoch.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.