Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Xiaomi YU7 navazuje na úspěch sportovního sedanu SU7, který se v Číně od svého uvedení stabilně drží mezi pěti nejprodávanějšími vozy. Novinka přináší populárnější formát crossoveru, což by podle odhadů mohlo výrazně rozšířit okruh potenciálních zákazníků.
Designově YU7 navazuje na estetiku luxusních sportovních vozů. Vizuální inspirace Ferrari Purosangue je patrná, byť oproti prvním zveřejněným fotografiím působí finální podoba vozu o něco zdrženlivěji. S délkou téměř pět metrů přesahuje i Teslu Model Y a rozměrově se blíží Cadillacu Lyriq.
Nové SUV bude dostupné ve třech výbavách – základní RWD, výkonnější Pro AWD a špičkové Max AWD. Nejvyšší verze nabídne systémový výkon 681 koní a zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 3,22 sekundy. I základní model s výkonem 315 koní má ale ambici oslovit méně náročné řidiče.
Dojem z výkonu podtrhují i parametry baterií. Zatímco verze RWD a Pro AWD využívají LFP baterii s kapacitou 96,3 kWh a deklarovaným dojezdem až 518 mil (přes 830 km) podle benevolentního čínského cyklu CLTC, Max AWD spoléhá na NMC baterii s kapacitou 101,7 kWh a dojezdem 472 mil.
YU7 je postaven na stejné platformě Modena jako SU7, ovšem oproti sedanu přidává vzduchové odpružení. Základem pohonu jsou elektromotory vlastní konstrukce Xiaomi, označované interně jako „V6“. Auto bude vybaveno i kompletním balíkem asistenčních a infotainment systémů integrovaných do ekosystému značky.
SUV YU7 se oficiálně začne prodávat v červenci. Cena zatím nebyla oznámena, ale podle odhadů má být srovnatelná s čínskou variantou Tesly Model Y, která startuje na zhruba 36 500 dolarech (asi 830 000 Kč).
Zatím není jasné, zda Xiaomi plánuje exportovat YU7 na zahraniční trhy, především do Evropy. I bez toho ale novinka potvrzuje, že Xiaomi si rychle buduje pozici na extrémně konkurenčním trhu elektromobilů, který dlouho ovládaly značky jako Tesla nebo BYD.
Vstup YU7 přichází v době, kdy se Tesla potýká s poklesem důvěry kvůli kontroverzím kolem Elona Muska. Zatímco facelift Modelu Y nezaznamenal nadšení, Xiaomi přináší nový produkt s vysokou přidanou hodnotou. Pokud SUV zopakuje úspěch sedanu SU7, může to znamenat zásadní narušení rovnováhy sil mezi zavedenými hráči.
Na čínském trhu, který je pro elektromobily klíčový, je Xiaomi YU7 připraven měnit pravidla hry – a pro Teslu to může být začátek vážných problémů.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?