Evropu propojí vodíková potrubní síť o délce 40 000 km

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu
Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu, foto: Toyota
AutoRoad.cz 17. května 2021 18:04
Sdílej:

Evropské země do roku 2040 propojí potrubní síť pro přepravu kapalného vodíku o celkové délce 39 700 km. Produktovod by měl procházet 21 státy. Výstavba nové sítě v rámci iniciativy European Hydrogen Backbone (EHB) by měla z téměř 70 procent spočívat v modernizaci stávajících plynovodů a zbylých 30 procent mají tvořit přípojky pro další odběratele. V dalším období se bude tato mezinárodní investice dále rozvíjet.

Rozpočet na modernizaci a výstavbu nových částí produktovodu se pohybuje mezi 40 a 80 miliardami eur. Podle zprávy Gas for Climate 2050 jsou náklady na jeden kilometr produktovodu nižší, než se předpokládalo v loňském roce. Transport vodíku na vzdálenost více než 1000 km by stál průměrně 0,11-0,21 eur za kg vodíku, což představuje ziskovou formu přepravy vodíku na velké vzdálenosti.

Vodík podporuje i Bill Gates

Do iniciativy EHB se zapojilo více než dvě stě evropských plynárenských přepravních soustav. Řada firem, včetně RWE nebo Bosch, již představila plány počítající s významnými investicemi spojenými s výrobou a využitím vodíku. Vodíkové projekty podporují rovněž nejvlivnější podnikatelé světa, včetně Billa Gatese.

Vize vytvoření evropské vodíkové sítě se objevila v červenci 2020 v rámci plánů na dekarbonizaci Evropy. Délka produktovodu měla původně činit 23 000 km a tehdejší plány počítaly s tím, že bude instalace procházet územím deseti států.

Finální vizi plánovaného produktovodu zatím iniciativa EHB nepředstavila. Bude záležet na podmínkách na trhu se zemním plynem, rozvoji vodíkových projektů a zavedení regulačních rámců pro tento sektor.

Velkým hybatelem vodíku v dopravě i průmyslu je japonská Toyota. Ta již před šesti lety uvedla na trh první sériový automobil na palivové články Mirai. Ten je nyní na trhu již v druhé generaci a letos na jaře se začal prodávat i v Česku. Automobilka se také podílí na vývoji nákladních vodíkových vozidel, vlaků či lodí. Aktivní je rovněž v oblasti vodíkové infrastruktury v Japonsku, kde spolupracuje na projektech pro levnou a bezpečnou výrobu a skladování vodíku.

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.