Evropské země do roku 2040 propojí potrubní síť pro přepravu kapalného vodíku o celkové délce 39 700 km. Produktovod by měl procházet 21 státy. Výstavba nové sítě v rámci iniciativy European Hydrogen Backbone (EHB) by měla z téměř 70 procent spočívat v modernizaci stávajících plynovodů a zbylých 30 procent mají tvořit přípojky pro další odběratele. V dalším období se bude tato mezinárodní investice dále rozvíjet.
Rozpočet na modernizaci a výstavbu nových částí produktovodu se pohybuje mezi 40 a 80 miliardami eur. Podle zprávy Gas for Climate 2050 jsou náklady na jeden kilometr produktovodu nižší, než se předpokládalo v loňském roce. Transport vodíku na vzdálenost více než 1000 km by stál průměrně 0,11-0,21 eur za kg vodíku, což představuje ziskovou formu přepravy vodíku na velké vzdálenosti.
Vodík podporuje i Bill Gates
Do iniciativy EHB se zapojilo více než dvě stě evropských plynárenských přepravních soustav. Řada firem, včetně RWE nebo Bosch, již představila plány počítající s významnými investicemi spojenými s výrobou a využitím vodíku. Vodíkové projekty podporují rovněž nejvlivnější podnikatelé světa, včetně Billa Gatese.
Vize vytvoření evropské vodíkové sítě se objevila v červenci 2020 v rámci plánů na dekarbonizaci Evropy. Délka produktovodu měla původně činit 23 000 km a tehdejší plány počítaly s tím, že bude instalace procházet územím deseti států.
Finální vizi plánovaného produktovodu zatím iniciativa EHB nepředstavila. Bude záležet na podmínkách na trhu se zemním plynem, rozvoji vodíkových projektů a zavedení regulačních rámců pro tento sektor.
Velkým hybatelem vodíku v dopravě i průmyslu je japonská Toyota. Ta již před šesti lety uvedla na trh první sériový automobil na palivové články Mirai. Ten je nyní na trhu již v druhé generaci a letos na jaře se začal prodávat i v Česku. Automobilka se také podílí na vývoji nákladních vodíkových vozidel, vlaků či lodí. Aktivní je rovněž v oblasti vodíkové infrastruktury v Japonsku, kde spolupracuje na projektech pro levnou a bezpečnou výrobu a skladování vodíku.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.