Kultovní auto 70. let, mrknutí oka s plně rozsvícenými světly, říká vám to něco? Samozřejmě R5! Jeho šibalský pohled je součástí našeho dědictví a prototyp Renaultu 5 představený v lednu nemůže zapřít svého předchůdce.
Nicolas Jardin, designér exteriéru prototypu, nám vypráví, jak reinterpretoval moderním způsobem tento slavný pohled původního Renaultu 5.
Ach, R5! Celý svět zná jeho nezbedný a rozpustilý pohled, který se stal stejně kultovním jako auto samotné.
Od roku 1972, kdy se začal vyrábět, Renault zosobňoval tento pohled v Les aventures de Supercar (Dobrodružství super vozidla), slavné animované reklamě. Bylo také možné setkávat se s ním na cestách během akce „Sedněte za volant“, která v té době probíhala. Renault 5, ozdobený krásnýma očima nalepenýma na světlech se tedy vydával na setkání s Francouzi. A právě tento emblematický a spřízněný pohled chtěl Nicolas Jardin zopakovat na prototypu Renaultu 5. A současně ho posunout do budoucnosti.
Od kultovního pohledu k reinterpretaci Prototyp Renaultu 5, představený 14. ledna tohoto roku, který je předobrazem budoucího modelu elektromobilu, jenž bude dědicem R5, byl již předmětem velkého množství komentářů. Je potřeba říct, že jeho designéři brilantně reinterpretovali originální styl verze z roku 1972. Aniž by prototyp upadal do retro stylu, prozrazuje okamžitě rozpoznatelné geny svého kultovního předka. Ze srdce Technocentra, místa, kde se vyvíjejí koncepty a modely skupiny Renault, Nicolas Jardin poodhaluje genezi projektu: „Práce na prototypu nebyla práce na volné téma. Jednalo se o práci na reinterpretaci díla R5 et a jeho projekci do budoucnosti, aby z něho vzniklo moderní dílo“.
Při překreslení šibalských světel a denních potkávacích světel „vše vycházelo z linií, úhlů a paprsků přední strany původní R5. Postupně, s dalšími výkresy, vznikla zcela jiná světla, pokud jde o jejich proporce i kresbu“.
Finální, velmi propracovaná, velmi cizelovaná verze evokuje smějící se, lehce se mhouřící oči. Pokud jde o denní světla obdélníkového tvaru v dolní části, která připomínají dobové přídavné mlhové světlomety, jsou začleněna do nárazníku karosérie jako původně. „Jejich skleněné zpracování je trojrozměrné, jejich rozdělení je velmi přesné a tato světla evokují řezání laserem a odkazují na svět aerodynamiky a letectví.“
Technologie ve službách expresivitySpojily se velmi moderní postupy s cílem přetvořit ikonický pohled R5. Zejména matriční LED technologie, která umožňuje integrovat pohyb a programovat animace pro oživení světel. To je ilustrováno zejména sekvencí při příchodu k vozidlu. Rozsvítí se nové logo auta a spustí se animace, která se rozšiřuje směrem k masce. Potom světla ožijí, jako by auto mrkalo očima. Je nemožné si tohoto mrknutí nevšimnout! „Díky matriční technologii a animacím při příchodu k vozidlu jsme mohli znovu vytvořit expresivitu a šibalský pohled původního auta.“
Ať už jde o jejich nákres, nebo jejich technologii, světla prototypu Renaultu 5 nemají na papíře mnoho společného se světly původní R5. A přece poznáváme její pohled. Povedlo se to! „Abychom mohli navázat na dědictví R5, bylo potřeba, aby auto bylo expresivní a živé. S tímto prototypem, skutečným dílem moderního designu, ztělesňujícím radost ze života à la Renault, se nám to povedlo », uzavírá Nicolas Jardin.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?