O Subaru BRZ druhé generace se v posledních letech napsalo opravdu hodně. Na silnicích jich můžeme vídat výrazně větší počet, než bylo původně v plánu, za což vděčíme skvělé práci českého zastoupení Subaru. Verzi s manuálem jsme měli v recenzi loni a naprosto si ji zamilovali. Dnes se zaměříme na variantu s automatickou převodovkou a zjistíme, která verze je lepší.
Podrobný test druhé generace Subaru BRZ s manuálem včetně rozdílů s dvojčetem v podobě Toyoty GR86 najdete zde:
Automat x manuál
Kdo by čekal, že bude vše stejné a rozdílem bude pouze samotná převodovka, byl by na omylu. Logickým rozdílem je o 50 tisíc vyšší cenovka, ale jiný je zde i pohled na bezpečnost respektive na asistenty. Zatímco u purističtějšího manuálu nenajdete systém Eyesight, tak zde je. Mluvím konkrétně o kameře v čelním skle, která je takovým velkým bratrem, který na řidiče dohlíží. Vůz je tedy vybaven asistentem jízdy v pruzích, adaptivním tempomatem či systémem nouzového brzdění. Jsou zde také navíc dva jízdní režimy Sport a Snow, upozornění na rozjezd vozu vpředu, systém ochrany proti neúmyslnému rozjetí a asistent dálkových světel. Za těch 50 tisíc toho tedy zákazník nedostane málo. Náš konkrétní kousek byl ještě navíc vybaven homologovaným výfukovým systémem od firmy Miltec za 31 tisíc korun. Posledním příplatkem je metalíza za 12 tisíc, takže tento konkrétní kus stojí 1 123 000 Kč včetně DPH.
Jaké máme skóre? Vzhledem k tomu, že přítomnost asistentů někdo hodnotí jako plus, někdo naopak, tak je to remíza, ovšem musím započítat cenový rozdíl v pořizovací ceně či potenciálně dražší servis výměny čelního skla s kamerou pro systém EyeSight, takže manuál vede 1:0.
Co se týče převodovky, tak tu máme šestistupňový automat s hydrodynamickým měničem. Je jinak zpřevodovaný, díky čemuž se trochu zhoršila dynamika, ale zase se lehce snížila spotřeba i hlučnost na dálnici. Manuál točí při 130 km/h cca 3500 otáček za minutu a automat o tisíc méně, tedy 2500 ot./min. Akcelerace na 100 km/h se u automatu zhoršila z 6,3 na 6,9 vteřin a maximální rychlost je lehce nižší - 210 km/h (226 km/h – manuál). Rozdíl v hmotnosti je 21 kg v neprospěch automatu (1371 kg včetně 75 kg řidiče). Bod získává manuál za lepší dynamiku a nepatrně nižší hmotnost, ale i automat za lepší cestovní komfort – 2:1 ve prospěch manuálu.
Jak jezdí?
Dost bylo faktických údajů a rozdílů na papíře, jdeme zjistit, jak to celé funguje a zda-li se do sportovního vozu tento měničový automat hodí. První zkouškou je cesta skrze ucpanou Prahu. V této disciplíně je to rozhodně bod pro automat – je tedy dorovnáno 2:2. Rozjezdy jsou krásně hladké, žádné cukání se nekoná. Celkově je tedy při běžné jízdě po městě, na okresce i na dálnici rozhodně lepší volbou automat.
Vadí mi asi jen přítomnost těch „bezpečnostních“ asistentů navíc, při poslední cestě přes Prahu, kdy jsem jel BRZ vrátit, tak se mi dvakrát stalo, že auto přede mnou zabrzdilo poměrně prudce. To jsem však velmi dobře viděl a vzhledem k autu těsně za mnou jsem dobržďoval plynule, ovšem brzdový asistent to vyhodnotil jinak a dal plné brzdy. Auto zamnou zastavilo tak 10 cm od mého zadního nárazníku. To stejné se mi stalo o pár kilometrů později. Jasně, můžete to vypnout, ale ruku na srdce, kdo si na to vzpomene před jízdou a všechny tyto věci povypíná? Málokdo a abyste to vypnuli, musíte zastavit, vše si naklikat a až pak se rozjet, což je rozhodně lepší řešení, než to provádět za jízdy, kdy je to zablokované.
Situace se však mění v moment, kdy si chcete užít ostřejší jízdu. Tam je znát, že převodovka má na řazení dost času, reakce na plyn není kdovíjaká a tak si volím manuální režim. Řadím pádly pod volantem, celkově je souhra s vozem lepší, ale stále je znát, že reakce nejsou příliš rychlé. Když se však od tohoto aspektu odprostím, je to boží a opět jsem se utvrdil v tom, že tohle je stroj na zábavu. Vůz je neuvěřitelně čitelný a předvídatelný. Řídí se skvěle, zatáčí s náramnou lehkostí a stopu dokáže lehce utahovat hnanou zadní nápravou, kde odvádí skvělou práci samosvorný diferenciál Torsen.
Dynamika není bůhví jaká a to je vlastně dobře – můžete si dovolit auto drtit naplno a užijete si jízdu i v nižších rychlostech. Další pochvala se line k podvozku, který je sice na limitu měkčí, ale v reálu na českých okreskách, které jsou často rozbité či hrbolaté, funguje úžasně a rozhodně ne nekomfortně. Udivuje mě i přilnavost pneumatik Michelin Pilot Sport 4S, díky kterým si na suché vozovce s vypnutou stabilizací žádné průjezdy dveřmi napřed jen tak neužijete. Pokud tedy nepoužijete hrubou sílu, kdy si vůz rozhodíte skandinávským flikem či kopnutím v zatáčce do brzdy. Situace se velmi rychle mění na mokrém povrchu, kde si můžete užívat velice dobře řiditelné přetáčivé smyky. Při sportovní jízdě celkově odvádí lepší práci manuál, který se tak ujímá vedení – 3:2.
Výfuk Milltec
Když jsem o sériovém BRZ psal posledně, trochu jsem kritizoval zvuk výfuků, který je vlastně nijaký. Řešením je homologovaný výfuk Milltec, který můžete objednat včetně montáže u dealerů Subaru. Stojí 31 tisíc a za mě osobně to rozhodně stojí za to. Studený start je možná až příliš hutný a dunivý, ovšem po pár vteřinách se ústálí na nižších volnoběžných otáčkách a je to velice decentní, leč příjemné zpestření. K dokonalosti chybí už jen občasné střelení do výfuku při skokovém ubrání plynu ve vysokých otáčkách.
Závěr
BRZ je jednoduše vynikající sporťák, který vznikl za účelem bavit řidiče a to mu jde skvěle. Nestojí majlant, jednoduše se ovládá, působí v dosti ohledech archaicky a právě v tom je jeho kouzlo. Atmosférický Boxer vpředu, pohon zadních kol, samosvor, nízká hmotnost a přiměřená cena, co víc si přát?
Pojďme ale k otázce z úvodu – je lepší volbou v Subaru BRZ automat či manuál? V mých očích manuál, ale to proto, že BRZ vnímám primárně jako sporťák, se kterým nejezdím denně, ale jen na víkendové projížďky po zakroucených okreskách či na malé okruhy typu Sosnová apod. Při tomto stylu používání je levnější manuál bez bezpečnostních asistentů vhodnější a vítězí 3:2. Verze s automatem je lepší volbou pro někoho, kdo nepotřebuje „drtit“ auto na okreskách či okruhu, jezdí s vozem i po městě, v kolonách a nebo na dálnicích. Jedná se o univerzálnější auto a fakt, že je vůz o něco pomalejší je dosti lidem zkrátka fuk a raději si užijou větší komfort. Z objektivního hlediska je to plichta a obě verze si zaslouží 9/10 bodů.
Plusy
Design
Jízdní vlastnosti
Zábava
Ovládání
Kvalitní interiér
Skvělá sedadla
Čitelnost
Motor
Cenovka
Exkluzivita
Řízení
Provozní náklady
Minusy
Slabší brzdy
Proti manuálu horší dynamika
Pomalejší řazení
Absence bezdrátového Car Play
Reakce na plyn by mohla být ostřejší
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.