Čtyři pětiny energetických firem plánují investice do vodíkových technologií a 31 procent ropných a plynárenských společností, dodavatelů energie a specialistů na obnovitelné zdroje uvedlo, že již aktivně provozuje technologie modrého či zeleného vodíku. Vyplývá to z průzkumu společnosti Womble Bond Dickinson
Průzkum proběhl mezi 170 manažery firem. V horizontu od jednoho roku do pěti let plánuje do vodíkového odvětví vstoupit 29 procent firem, z toho 21 procent již v nadcházejícím roce. Naopak 19 procent energetických společností uvedlo, že do vodíku aktivně neinvestuje a ani o tom aktuálně neuvažuje.
Dvě třetiny manažerů považují vodík za nejatraktivnější růstovou příležitost v energetickém odvětví, těsně za bateriovými úložišti (69 procent). Zhruba 58 procent vidí potenciál v energetické účinnosti a 56 procent v elektrifikaci.
Největší výzvou na trhu s vodíkem jsou podle energetických podniků dodávky a skladování vodíku, absence infrastruktury a obavy ohledně veřejné bezpečnosti. Celkově nevyjadřovaly takové obavy týkající se složitosti distribuce vodíku nebo nejistoty ohledně cen.
Podle jejich názoru je stávající infrastruktura dodávek zemního plynu a zkapalněného zemního plynu dobrým technickým základem pro přepravu vodíku a jsou si jisti, že zelený nebo modrý vodík budou již brzy cenově konkurenceschopné.
Toyota podporuje vodík v dopravě a založila investiční fond
Do vodíkových technologií a jejich vývoje investuje například také automobilka Toyota, která už na trhu nabízí první sériově vyráběné osobní auto na vodík, Toyotu Mirai. Nedávno představila vodíkový kamion nebo nákladní auto zvané Project Portal Alpha, které od spuštění provozu v dubnu 2017 ujelo už několik desítek tisíc kilometrů a s výjimkou vodní páry neprodukovalo žádné emise.
Kromě Mirai a kamiónů postavila Toyota například také vodíkovou loď. Nedávno také založila investiční fond Toyota Ventures Climate Fund na podporu inovativních nápadů zaměřených na boj s globálním oteplováním.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.