Toyota Mirai se zapsala do Guinnessovy knihy rekordů s novým rekordem - nejdelší vzdáleností ujetou na jedno natankování elektromobilem na vodíkové palivové články. Po silnicích Jižní Kalifornie urazila 1360 km. Automobil během celého testu spotřeboval 5,65 kilogramu vodíku, jeho načerpání trvalo pět minut.
Vůz nevypustil do ovzduší žádné zplodiny ani CO2, pouze čistou vodu. Na stejné trase by konvenční automobil poháněný benzínem uvolnil cca 300 kg oxidu uhličitého.
Během celého pokusu Toyota Mirai spotřebovala 5,65 kg vodíku. Automobil cestou minul 12 vodíkových čerpacích stanic. Vůz projížděl zejména hustým provozem během špiček, kdy se teploty pohybovaly mezi 18 až 28 stupni Celsia.
Nádrž zaplombovali
Palivová nádrž byla zaplombovaná hned po načerpání vodíku na začátku testu. Řidiči se zaměřili na co nejnižší spotřebu energie, a nakonec dosáhli výsledku v přepočtu 13,8 kWh/100 km.
Za volant Toyoty Mirai usedl Wayne Gerdes, který se profesionálně věnuje testování dojezdu automobilů, doprovázel ho pilot Bob Winger. Dvoudenní pokus začal v pondělí, 23. srpna tohoto roku, v Toyota Technical Center (TCC) v Kalifornii. Právě zde se nachází americká centrála výzkumu a vývoje palivových článků Toyoty.
Vůz jel nejprve na jih do San Ysidra, potom na sever do Santa Barbary přes Santa Monicu a Malibu po dálnici Pacific Coast Highway. Večer se Wayne Gerdes vrátil do Toyota Technical Center s najetými 761 km. Druhá část trasy, kterou se Toyota Mirai vydala další den, tedy 24. srpna, ve větší míře vedla po místních komunikacích.
Trasa vedla ucpanými silnicemi
Automobil v této etapě ujel 599 km, prodíral se mimo jiné ucpanými silnicemi v ranních a odpoledních špičkách, a to i na dálnici ze San Diega do Los Angeles. Na sklonku dne na zbytek vodíku v nádrži dojel do sídla TTC.
Svědkem jeho příjezdu byl Michael Empric, který následně, společně s řidičem Waynem Gerdesem, ověřil, že je palivová nádrž stále zaplombovaná, a dohlížel na její otevření.
„Jako rozhodčí Guinness World Records jsem již 10 let měl možnost sledovat pokusy o překonání rekordů různého druhu, včetně řady vzdálenostních. Dvoudenní test Toyoty Mirai bez tankování ukazuje sílu a možnosti technologie elektronického pohonu na palivové články. Právě tato technologie společně s promyšlenou konstrukcí Toyoty Mirai umožnila dosažení tohoto historického rekordu,” prohlásil Michael Empric.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.