Čeká nás také vodíková budoucnost s Toyotou po vzoru Číny?

toyota mirai
toyota mirai, foto: Toyota
Lukáš Suchý , AutoRoad.cz 11. května 2021 20:43
Sdílej:

Peking chce mít do roku 2025 na silnicích více než 10 tisíc automobilů poháněných palivovými články a vybudovat 74 vodíkových čerpacích stanic. Čínská metropole pracuje na ambiciózním plánu rozvoje zahrnujícím využívání právě tohoto nízkoemisního paliva, informovala tamní média.

Čína je největším producentem skleníkových plynů na světě, do roku 2060 však hodlá docílit uhlíkové neutrality. Je v čele globální expanze využití obnovitelných zdrojů energie, jako jsou sluneční záření a vítr, k nimž se v posledních letech zařadil také vodík. Mnohé provincie a města zpracovávají plány, které s vodíkem počítají, a aby sektor povzbudily, usilují o státní dotace.

Peking předvídá, že spotřeba vodíku v dopravě a výrobě energie do roku 2023 dosáhne na území města 50 tun, do roku 2025 pak 135 tun. Tuto informaci přinesl deník Beijing Daily s odvoláním na plán městské samosprávy na období let 2021-2025.

Vodíková auta budou jezdit na Zimních olympijských hrách v Pekingu

Součástí nové flotily vozů poháněných vodíkem by byly ty, které mají na Zimních olympijských hrách v roce 2022 jezdit v Pekingu a jeho okolí. Později by se měly tyto vozy používat i na autostrádách v regionu Peking-Tianjin-Hebei, kde nahradí těžká nákladní auta s naftovými motory.

Podle zprávy v letech 2021-2025 přejde cca 4400 nákladních vozů na palivové články a nahradí tak spotřebu asi 145 tisíc tun nafty ročně.

Na sklonku roku 2020 měla Čína méně než 10 tisíc nákladních vozů a autobusů poháněných vodíkem, s roční spotřebou pohonných hmot na úrovni 3 tisíc tun, což je druhá nejvyšší spotřeba na světě po Spojených státech. Výrobce automobilů Beiqi Foton Motor sídlící v Pekingu vloni v září oznámil, že má v úmyslu do roku 2023 prodat 4 tisíce vozů poháněných vodíkem a do roku 2025 jich má být celkem 15 tisíc.

Hlavní město Číny má dostávat část výroby vodíku od firmy Yanshan Petrochemical Corp, která patří státní rafinérii Sinopec Corp, jež se hodlá stát největším producentem vodíku v celé Číně.

Vodík změní trh, Toyota přichází s Mirai

Vodík se může stát jedním ze základů energetické transformace, ale bude nutné investovat do projektů, které přispějí k popularizaci vodíku jako pohonné hmoty, vyplývá z nedávné zprávy společnosti Deloitte.

Velkým hybatelem vodíku v dopravě i průmyslu je japonská Toyota. Ta již před šesti lety uvedla na trh první sériový automobil na palivové články Mirai. Ten je nyní na trhu již v druhé generaci a letos na jaře se začal prodávat i v Česku. Automobilka se také podílí na vývoji nákladních vodíkových vozidel, vlaků či lodí. Aktivní je rovněž v oblasti vodíkové infrastruktury v Japonsku, kde spolupracuje na projektech pro levnou a bezpečnou výrobu a skladování vodíku.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?