Čeká nás také vodíková budoucnost s Toyotou po vzoru Číny?

toyota mirai
toyota mirai, foto: Toyota
Lukáš Suchý , AutoRoad.cz 11. května 2021 20:43
Sdílej:

Peking chce mít do roku 2025 na silnicích více než 10 tisíc automobilů poháněných palivovými články a vybudovat 74 vodíkových čerpacích stanic. Čínská metropole pracuje na ambiciózním plánu rozvoje zahrnujícím využívání právě tohoto nízkoemisního paliva, informovala tamní média.

Čína je největším producentem skleníkových plynů na světě, do roku 2060 však hodlá docílit uhlíkové neutrality. Je v čele globální expanze využití obnovitelných zdrojů energie, jako jsou sluneční záření a vítr, k nimž se v posledních letech zařadil také vodík. Mnohé provincie a města zpracovávají plány, které s vodíkem počítají, a aby sektor povzbudily, usilují o státní dotace.

Peking předvídá, že spotřeba vodíku v dopravě a výrobě energie do roku 2023 dosáhne na území města 50 tun, do roku 2025 pak 135 tun. Tuto informaci přinesl deník Beijing Daily s odvoláním na plán městské samosprávy na období let 2021-2025.

Vodíková auta budou jezdit na Zimních olympijských hrách v Pekingu

Součástí nové flotily vozů poháněných vodíkem by byly ty, které mají na Zimních olympijských hrách v roce 2022 jezdit v Pekingu a jeho okolí. Později by se měly tyto vozy používat i na autostrádách v regionu Peking-Tianjin-Hebei, kde nahradí těžká nákladní auta s naftovými motory.

Podle zprávy v letech 2021-2025 přejde cca 4400 nákladních vozů na palivové články a nahradí tak spotřebu asi 145 tisíc tun nafty ročně.

Na sklonku roku 2020 měla Čína méně než 10 tisíc nákladních vozů a autobusů poháněných vodíkem, s roční spotřebou pohonných hmot na úrovni 3 tisíc tun, což je druhá nejvyšší spotřeba na světě po Spojených státech. Výrobce automobilů Beiqi Foton Motor sídlící v Pekingu vloni v září oznámil, že má v úmyslu do roku 2023 prodat 4 tisíce vozů poháněných vodíkem a do roku 2025 jich má být celkem 15 tisíc.

Hlavní město Číny má dostávat část výroby vodíku od firmy Yanshan Petrochemical Corp, která patří státní rafinérii Sinopec Corp, jež se hodlá stát největším producentem vodíku v celé Číně.

Vodík změní trh, Toyota přichází s Mirai

Vodík se může stát jedním ze základů energetické transformace, ale bude nutné investovat do projektů, které přispějí k popularizaci vodíku jako pohonné hmoty, vyplývá z nedávné zprávy společnosti Deloitte.

Velkým hybatelem vodíku v dopravě i průmyslu je japonská Toyota. Ta již před šesti lety uvedla na trh první sériový automobil na palivové články Mirai. Ten je nyní na trhu již v druhé generaci a letos na jaře se začal prodávat i v Česku. Automobilka se také podílí na vývoji nákladních vodíkových vozidel, vlaků či lodí. Aktivní je rovněž v oblasti vodíkové infrastruktury v Japonsku, kde spolupracuje na projektech pro levnou a bezpečnou výrobu a skladování vodíku.

Stalo se
Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.