Rozhodně ano a ačkoliv v každodenní praxi zjišťujeme, že to skutečně jde, vždy se najdou řidiči, kteří jakoby toužili život za volantem ostatním znechutit. Pojďme se proto podívat na čtyři věci, jejichž dodržováním si výrazně všichni navzájem pomůžeme.
Levoproudařství – jízda z levém pruhu mimo město je určena pouze pro účely předjetí pomalejšího vozidla, po dokončení předjížděcího manévru je řidič povinen zařadit se zpět do pravého pruhu (pokud je volný). Zkrátka vždy když je to možné, musíme jet vpravo.
Ve městě na dvouproudých silnicích je slušnost a nepsané pravidlo řadit se doprava také (především vidím-li za sebou rychlejší vozidlo), ovšem nejde o přestupek, pokud tak neučiníte. Jestliže Vás ve městě někdo předjede zprava, jde o souběžnou jízdu, která je povolena.
Mimo město je situace jiná, je zakázáno předjíždět zprava ovšem pozor, pakliže je před Vámi kolona (2 a více) aut v levém pruhu a pravý je prázdný, můžete tyto vozy předjet pravým pruhem – nejde o tzv. podjíždění nýbrž o předjetí kolony.
Zipování – Pokud vznikne situace, kdy se ze dvou pruhů stává jeden (ve městě/mimo město) uplatňuje se pravidlo zipu – vozidla v pruhu, který brzy „zmizí“ se musí zařadit do druhého pruhu až na konci bezprostředně před překážkou.
Většina lidí tvrdí, že „zipovat“ umí, ale pokud se zařazují do druhého pruhu byť jen 20 metrů před překážkou, je to špatně a plynulost provozu může být rázem narušena.
Ignorace blinkrů – Jistě to znáte, čekáte před „kruháčem“ po kterém jede auto, které nebliká, ale náhle uhne, bez blinkru. Za daným vozidlem byla veliká mezera, do které byste se v pohodě stačili zařadit, pokud by zmíněný řidič blinkr použil. Jenže on ho nepoužil, vy jste tedy nebyli připraveni na rozjezd a do daného „okna“ jste se nemohli zařadit z důvodu dalšího projíždějícího vozidla.
Nejen, že to zdrželo Vás, ale i všechny ostatní auta za Vámi. Přitom by pouze stačilo, aby daný neohleduplný ignorant nebyl líný a tu levou páčku pod volantem použil. Když se takových řidičů sejde více, není se čemu divit, že trávíme část našich životů v kolonách.
Nevěnování se řízení – jde o nejčastější zdroj nehod, proto se vždy zamyslete, zda je opravdu nezbytně nutné tu zprávu na telefonu psát zrovna teď a zda to nepočká, to samé platí o dalších činnostech jako je kouření v autě, malování se a podobně. Bohužel automobilky svými novými vozy, které mají mnohokrát „celodotykové infotainmenty“ toto nebezpečí prohlubují.
Řízení patří ke každodennímu životu a je třeba k němu přistupovat s určitým respektem. Předvídat nepředvídatelné, být ohleduplný a hlavně přemýšlet, jak se chovat, abychom neomezovali ostatní řidiče a nedostávali je do nepříjemných situací, jež nakonec mohou ohrozit nás samotné i ostatní účastníky provozu. Někteří lidé navíc bohužel berou řízení jako nutné zlo a zcela nezajímavou činnost, ale přístup „já jedu a vše okolo je mi šumák“ je špatný, sobecký a ve finále jím nepomohou ani sobě…
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.