Na autosalonu v Los Angeles dne 16. listopadu 2022 Porsche představí speciální verzi ikonické 911ky - nový model 911 Dakar. Bude to první dvoudveřový sportovní vůz, který nabídne vynikající terénní schopnosti. Název modelu je poctou prvnímu celkovému vítězství Porsche v Rallye Paříž-Dakar. Tento průlomový triumf přišel v roce 1984 v upraveném Porsche 911, které bylo poprvé vybaveno pohonem všech kol.
Přes 10 000 kilometrů off-roadového testováníPři testování vozu se vývojoví inženýři kolem generálního projektového manažera Achima Lampartera neomezili pouze na intenzivní využívání terénních polygonů ve Weissachu. Vývojový tým zkoušel 911 Dakar po celém světě v extrémních podmín-kách na více než půl milionu km včetně více než 10 000 km naježděných v terénu. Například testovací dráha Château de Lastours v jižní Francii byla použita k testování ovladatelnosti na typických rallyových tratích a k jemnému doladění od-pružení. „Všechny dakarské týmy sem přijíždějí, aby před legendární soutěží otesto-valy své vozy ještě v Evropě,“ říká tovární jezdec Porsche Romain Dumas. Francouz byl nejprve překvapen ze zadání řídit novou 911ku v Château de Lastours. Údiv však rychle vystřídal obdiv k energickému výkonu 911 Dakar v terénu. Dokonce ani skoky nebyly díky robustní konstrukci a zvýšené světlosti problém. Stejně tak Porsche 911 Dakar zvládlo s přehledem i sněhové závěje. „Věděl jsem, co 911ka dokáže na silnici,“ říká Dumas. „Ale to, co dokáže i mimo zpevněné cesty, tím jsem byl naprosto uchvácen.“
Walter Röhrl ohromen ovladatelností na sněhu a leduDvojnásobný mistr světa v rallye Walter Röhrl samozřejmě neodolal možnosti vy-zkoušet si 911 Dakar na obrovském testovacím polygonu ve švédském Arjeplogu. Silný led zamrzlých jezer nabízí testovacím jezdcům Porsche ideální základ pro při-bližně z 90 % zhutněný sněhový povrch – realističtější scénář zimy než čistý led. S nízkou adhezí to na sněhu bylo o trakci a přesnosti řízení. Dokonce i v terénu musí Porsche 911 poskytovat přesnou zpětnou vazbu. Röhrl coby ambasador značky neskrýval nadšení: „Řízení vozu je neuvěřitelně zábavné. Všechno funguje tak přesně a klidně. Žádný zákazník Porsche neuvěří, co vůz dokáže, dokud ho sám neřídí.“
Intenzivní testovací program ve skalnatých a písčitých pouštíchNové Porsche 911 Dakar se muselo osvědčit rovněž na rychlých písčitých tratích a ve vysokých dunách. V Dubaji a Maroku testovací jezdci nemilosrdně vodili terénní sportovní kupé po strmých 50metrových dunách při teplotách až 45 °C. „Model 911 Dakar předvedl suverénní výkon i v poušti,“ říká Fank Moser, viceprezident modelové řady 911/718. „Zejména zde může 911 Dakar maximálně využít výhod své koncepce – kombinace nízké hmotnosti, vyšší světlé výšky, výkonného motoru umístěného vzadu a krátkého rozvoru vytváří vzrušující zážitek z jízdy. Zažil jsem to na vlastní kůži na Sahaře.“
Bergmeister a Kern překvapeni jízdní dynamikou na každém povrchuJörg Bergmeister, ambasador značky Porsche byl při testech překvapen jízdními vlastnostmi nezvykle vysokého sportovního vozu jak na nezpevněném povrchu, tak na asfaltu. „Nikdy bych si nemyslel, že se auto s tak vysokou světlostí a terénními pneumatikami bude chovat jako 911ka na asfaltu,“ říká Bergmeister. Vývojový jezdec Lars Kern byl překvapen také během závěrečných jízd. „Zpočátku jsem neměl odva-hu tlačit vůz na jeho limity. Ale jsem velmi spokojen s ovladatelností na nezpevně-ných površích. Dokonce i ABS je optimalizováno pro brzdění na štěrku. Je úžasné, kolik trakce poskytují terénní pneumatiky. Řídit tohle auto je pecka.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?