Na autosalonu v Los Angeles dne 16. listopadu 2022 Porsche představí speciální verzi ikonické 911ky - nový model 911 Dakar. Bude to první dvoudveřový sportovní vůz, který nabídne vynikající terénní schopnosti. Název modelu je poctou prvnímu celkovému vítězství Porsche v Rallye Paříž-Dakar. Tento průlomový triumf přišel v roce 1984 v upraveném Porsche 911, které bylo poprvé vybaveno pohonem všech kol.
Přes 10 000 kilometrů off-roadového testováníPři testování vozu se vývojoví inženýři kolem generálního projektového manažera Achima Lampartera neomezili pouze na intenzivní využívání terénních polygonů ve Weissachu. Vývojový tým zkoušel 911 Dakar po celém světě v extrémních podmín-kách na více než půl milionu km včetně více než 10 000 km naježděných v terénu. Například testovací dráha Château de Lastours v jižní Francii byla použita k testování ovladatelnosti na typických rallyových tratích a k jemnému doladění od-pružení. „Všechny dakarské týmy sem přijíždějí, aby před legendární soutěží otesto-valy své vozy ještě v Evropě,“ říká tovární jezdec Porsche Romain Dumas. Francouz byl nejprve překvapen ze zadání řídit novou 911ku v Château de Lastours. Údiv však rychle vystřídal obdiv k energickému výkonu 911 Dakar v terénu. Dokonce ani skoky nebyly díky robustní konstrukci a zvýšené světlosti problém. Stejně tak Porsche 911 Dakar zvládlo s přehledem i sněhové závěje. „Věděl jsem, co 911ka dokáže na silnici,“ říká Dumas. „Ale to, co dokáže i mimo zpevněné cesty, tím jsem byl naprosto uchvácen.“
Walter Röhrl ohromen ovladatelností na sněhu a leduDvojnásobný mistr světa v rallye Walter Röhrl samozřejmě neodolal možnosti vy-zkoušet si 911 Dakar na obrovském testovacím polygonu ve švédském Arjeplogu. Silný led zamrzlých jezer nabízí testovacím jezdcům Porsche ideální základ pro při-bližně z 90 % zhutněný sněhový povrch – realističtější scénář zimy než čistý led. S nízkou adhezí to na sněhu bylo o trakci a přesnosti řízení. Dokonce i v terénu musí Porsche 911 poskytovat přesnou zpětnou vazbu. Röhrl coby ambasador značky neskrýval nadšení: „Řízení vozu je neuvěřitelně zábavné. Všechno funguje tak přesně a klidně. Žádný zákazník Porsche neuvěří, co vůz dokáže, dokud ho sám neřídí.“
Intenzivní testovací program ve skalnatých a písčitých pouštíchNové Porsche 911 Dakar se muselo osvědčit rovněž na rychlých písčitých tratích a ve vysokých dunách. V Dubaji a Maroku testovací jezdci nemilosrdně vodili terénní sportovní kupé po strmých 50metrových dunách při teplotách až 45 °C. „Model 911 Dakar předvedl suverénní výkon i v poušti,“ říká Fank Moser, viceprezident modelové řady 911/718. „Zejména zde může 911 Dakar maximálně využít výhod své koncepce – kombinace nízké hmotnosti, vyšší světlé výšky, výkonného motoru umístěného vzadu a krátkého rozvoru vytváří vzrušující zážitek z jízdy. Zažil jsem to na vlastní kůži na Sahaře.“
Bergmeister a Kern překvapeni jízdní dynamikou na každém povrchuJörg Bergmeister, ambasador značky Porsche byl při testech překvapen jízdními vlastnostmi nezvykle vysokého sportovního vozu jak na nezpevněném povrchu, tak na asfaltu. „Nikdy bych si nemyslel, že se auto s tak vysokou světlostí a terénními pneumatikami bude chovat jako 911ka na asfaltu,“ říká Bergmeister. Vývojový jezdec Lars Kern byl překvapen také během závěrečných jízd. „Zpočátku jsem neměl odva-hu tlačit vůz na jeho limity. Ale jsem velmi spokojen s ovladatelností na nezpevně-ných površích. Dokonce i ABS je optimalizováno pro brzdění na štěrku. Je úžasné, kolik trakce poskytují terénní pneumatiky. Řídit tohle auto je pecka.“
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?