Elon Musk se nechal slyšet, že jeho Tesla Roadster s příplatkovým balíčkem SpaceX zvládne akcelerovat z 0 na 60 MPH (96 km/h) za dech beroucí 1,1 sekundy. Jak je to vůbec možné a co obsahuje onen balíček SpaceX? Na to vám odpovíme v následujícím článku.
Již samotná Tesla Roadster slibuje výkony, které ho řadí na vrchol potravinového řetězce mezi hypersporty. U Tesly asi nikoho asi nepřekvapí, že se jedná o elektromobil. Do výroby měl dorazit již minulý rok, ale asi budeme rádi, když to bude v roce 2022. Dynamiku mu dodává trojice elektromotorů, kdy jeden pohání přední kola a zbývající dva slouží pro pohon kol zadní nápravy. Udávaná se zrychlení na 60 MPH (96 km/h) za 1,9 sekundy a na 100 MPH (160 km/h) za 4,2 sekundy. Maximální rychlost má být až 402 km/h. Zdroj energie pro elektromotory, jejichž souhrnný točivý moment je 10 000 N.m. se ukrývá v bateriích o kapacitě 250 kWh. Tesla slibuje, že dojezd je 620 mil (998 km).
Co je tedy onen balíček SpaceX, který posouvá již tak úžasné výkony ještě o několik řádů dál? Jak již vesmírný název SpaceX napovídá, jedná se tryskový pohon. Stlačený vzduch uniká zadními tryskami umístěnými ve spodní části nárazníku. Cena této příplatkové výbavy ještě nebyla stanovena, ale samotný Roadster má stát mezi 200 000 až 250 000 USD bez daně (asi 4 až 5 milionů Kč).
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.