Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Tesla dlouho slibovala příchod cenově dostupného modelu, který by otevřel brány elektrické mobility širší veřejnosti. Elon Musk již několikrát na investičních konferencích zdůraznil, že společnost má v plánu vyvinout auto, které bude nejen ekologické, ale také cenově přístupné. Zatímco o malém voze na bázi Modelu 3 se už mluví spíše jako o vzdálené budoucnosti, model Q, menší crossover odvozený od Modelu Y, by mohl být tím, co se Tesle podaří přivést na trh mnohem dříve. Podle informací se plánuje jeho uvedení již v první polovině roku 2025.
Model Q by měl být kompaktní, s délkou kolem čtyř metrů, což je ideální pro městské prostředí, kde je poptávka po menších vozidlech s dostatečným prostorem pro každodenní použití. S cenovkou okolo 25 000 eur (asi 640.000 korun) by mohl konkurovat nejen tradičním automobilkám, ale i dalším elektrickým výrobcům, kteří se snaží nabídnout dostupnější alternativy. Pokud se Tesla skutečně dostane na tento cenový bod, mohlo by to znamenat zásadní zlom na poli elektrických aut a urychlit přechod ke klimaticky šetrné dopravě.
Finanční ředitel Tesly Vaibhav Taneja na lednové konferenci pro investory potvrdil, že levnější model automobilky dorazí na trh v první polovině roku 2025. Jeho slova podporují i uniklé informace z Deutsche Bank z prosince 2024, které naznačují, že Tesla už pracuje na cenově dostupnějším elektromobilu.
Uvedení na trh potvrdil i vedoucí vztahů s investory Travis Axelrod na exkluzivním setkání s Deutsche Bank. Nový elektromobil by měl stát méně než 30 000 dolarů, přičemž se spekuluje i o ceně pod 25 000 dolarů. Bude postaven na nejnovější platformě Tesly a ponese kódové označení „Redwood“. Očekává se, že vůz bude o 15 % menší a o 30 % lehčí než Model Y, což znamená délku pod čtyři metry.
Tesla chce dosáhnout nízké ceny především díky optimalizaci výroby. Výroba Modelu Q by měla být až o 50 % levnější než u Modelu 3, což bude možné díky novým výrobním technologiím, včetně gigacastingu. Automobilka navíc poprvé vsadí výhradně na lithium-železofosfátové (LFP) baterie, které jsou levnější než dosud používané články NMC. Model Q by měl být dostupný s kapacitou baterií 53 kWh a 75 kWh, přičemž nabídne varianty s jedním i dvěma motory.
Očekává se, že verze s větší baterií dosáhne dojezdu přes 500 km podle WLTP. Tesla se snaží nový model dostat na trh co nejdříve, protože v roce 2025 si stanovila ambiciózní cíl růstu prodejů o 25 až 30 %. Model Q by měl hrát klíčovou roli v dosažení tohoto cíle a pomoci Tesle oslovit širší zákaznickou základnu díky výrazně dostupnější ceně.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?