V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Je to podobné, jako když přecházíte z Windows na macOS nebo se stěhujete z bytu do rodinného domu. V první řadě je třeba říct, že zimní podmínky ovlivňují provoz všech typů vozidel, u elektromobilů je dobré zohlednit některé konkrétní věci. Jedním z nejdiskutovanějších témat především ve skupině odpůrců elektromobility je vliv silných mrazů na praktickou využitelnost elektroaut, jejich vyšší spotřebu a vybíjení baterií v koloně. Pojďme si rozebrat tuto oblast detailně z pohledu Jana Staňka, odborníka na elektromobilitu a autora populárního kanálu Electro Dad. Na pomoc si vezmeme také výsledky podrobného testování uznávané německé organizace ADAC.
Zásadní pro bezpečnost jízdy na vlhku, sněhu či náledí jsou u všech aut kvalitní zimní nebo dnes čím dál oblíbenější celoroční pneumatiky. Ty jsou v zásadě stejné pro všechny typy aut, byť přibývá pneumatik homologovaných právě pro elektrická auta, které optimalizují valivý odpor a tím i dojezd, a zároveň snižují hlučnost, což je mimochodem jeden ze základních benefitů elektromobilu.
Elektromobily mají pohon na zadní, přední nebo obě nápravy. Díky výrazně lehčím motorům i setrvačným hmotám a špičkovým asistenčním systémům mají elektromobily obecně minimálně 5x rychlejší odezvu kol na situaci vozovce. Lze se nimi velice citlivě a bezpečně rozjíždět na sněhu či náledí. Zadokolky mají navíc motorem vzadu i těžkou baterií dobře zatíženou hnanou nápravu a potažmo srovnatelné, ne-li lepší zimní jízdní vlastnosti než předokolky. Čtyřkolky mají motory dva, jeden na každé nápravě, a tedy opět výrazně rychlejší odezvy na situaci na vozovce. V té souvislosti však zvažte, zda skutečně potřebujete ke svému životu čtyřkolku, která s sebou nese celoroční nárůst spotřeby o 10 a více procent a potažmo úměrně nižší dojezd. Mé osobní zkušenosti dokazují, že celoročně úspornější elektrická zadokolka občasné zimní cesty do hor hravě zvládne.
V zimě je třeba počítat během provozu se zvýšenou spotřebou. To platí jak pro elektromobil, tak i pro automobil se spalovacím motorem, nicméně u elektromobilu je nárůst výraznější. Je to dáno především potřebou vytápění interiéru a využíváním energie pro provoz některých dalších prvků. Spalovací motory mají nízkou účinnost (cca 20 až 30 %) a zbytek energie se přeměňuje na odpadní teplo, které ohřívá chladící kapalinu a ve spojení s tepelným výměníkem je využíváno k vytápění kabiny vozu. Elektromobil potřebuje k vyhřátí interiéru za jízdy zejména energii z baterie, protože jeho pohon má účinnost přes 90 % a tudíž při jeho provozu vzniká odpadního tepla málo. Především z tohoto faktu plyne zvýšení reálné spotřeby energie elektroauta v zimě.
Na měření reálné spotřeby během mrazivého období se zaměřil nedávný detailní test ADAC. Podle výsledků se spotřeba elektromobilu může na dlouhých cestách zvýšit v zimě o 25 až 30 %. Mimochodem, auta s benzinovým motorem si ve stejném režimu vezmou průměrně o 15 % paliva víc, dieselům vzroste spotřeba o 24 %. Nárůst spotřeby je výraznější na krátkých trasách, kde hraje největší roli právě vyhřívání kabiny. Prakticky každý elektromobil umožňuje před jízdou v zimě předehřát a v létě zase vychladit interiér. To lze zpravidla buď pomocí předem určeného času odjezdu, nebo dálkově přes mobilní aplikaci. Řidiči s přístupem k nabíjecí zásuvce / wallboxu doma nebo v práci mají výhodu, protože mohou kabinu před odjezdem natemperovat elektřinou ze sítě. Při krátkých přejezdech proto doporučuji využít předehřev zaparkovaného auta ze sítě nebo omezení vytápění na sedadla a volant, zkrátka neohřívat celý interiér vozu. Tento způsob zajistí pro krátkou cestu dostatečný komfort a zároveň je šetrnější k baterii. Většina elektromobilů také nabízí možnost prohřívat jen tu část kabiny, kde sedí posádka, tedy například jen místo řidiče. V extrémních podmínkách doporučuji také využívat elektromobil v eco režimu, který nenabídne maximální výkon, ale snižuje spotřebu.
V rámci výbavy nabízí výrobci elektromobilů také tepelná čerpadla, která efektivněji pracují s odpadním teplem motorů, silové elektroniky i baterie během nabíjení. Díky tomu je při ohřevu kabiny spotřeba elektřiny zhruba 3x nižší a celková zimní spotřeba klesne o přibližně 10 %. Často se však jedná o příplatkovou výbavu v hodnotě až 30 000 Kč.
Během několikadenního stání v silných mrazech je s ohledem na bezproblémový provoz a dlouhodobou životnost trakční baterie ideální udržovat ji nabitou na 50 % až 80 %.
Pro baterii elektromobilu je optimální zhruba pokojová provozní teplota a před zimním rychlonabíjením je velmi vhodné prochladlou baterii předehřát. Ve srovnání s vymrzlou baterií umožňuje zahřátý akumulátor dobíjet násobně vyšším výkonem, což výrazně snižuje celkový čas rychlonabíjení na cestách.
Funkci předehřátí neboli termomanagementu baterie nabízí téměř každý elektromobil. Dostupná je prostřednictvím infotainmentu a zpravidla se aktivuje automaticky během jízdy na základě v navigaci naplánované zastávky na nabíjení. Předehřev baterie, který trvá obvykle desítky minut, si v tomto případě auto před příjezdem k rychlonabíječce organizuje samo. V tomto ohledu roste úloha vestavěné navigace a vřele ji doporučuji využívat i na trasách, které dobře znáte. Před výjezdem na delší cestu je možné také baterii předehřát doma nebo v práci elektřinou ze sítě, jedná se o podobnou funkci jako již zmíněný předehřev kabiny.
Určitě jste už slyšeli námitku, že stání v zimní koloně je pro elektromobil fatálním problémem. Po dálnici D1 mezi Prahou a Brnem jezdím minimálně jednou týdně a na základě osobních zkušeností mohu říct, že elektromobil může být při dlouhém čekání v koloně díky efektivnímu využívání energie naopak dobrým společníkem. Během vytápění elektromobilu není totiž třeba mít zapnutý motor a posádka nevdechuje část jeho emisí pronikajících do kabiny. Moje osobní zkušenosti vyvrací jednoznačně mýtus, že zimní stání v koloně bude znamenat volání odtahovky kvůli vybité baterii. Pro případ dlouhého stání v koloně je třeba jediné – nejezdit s elektromobilem takzvaně nadoraz a počítat s určitou rezervou, což platí i pro auta se spalovacími motory – pokud máte málo energie nebo paliva uvíznete v zácpě, musíte zkrátka topit méně. Již před třemi lety jsem osobně zkusil strávit mrazivou noc, kdy se venkovní teplota pohybovala pod -12 °C, v elektrické nošovické Hyundai Kona. Po uplynutí 11 hodin můj test prokázal, že při nabité baterii by tento elektromobil s baterií 64 kWh zvládl udržovat posádce v takových mrazech v kabině teplo víc než 50 hodin. Video ze zmíněného testu můžete vidět na mém YouTube kanálu Electro Dad.
„Nevěřící Tomášové“ mohou nahlédnout opět na výsledky práce ADAC, který testoval spotřebu energie malých městských elektromobilů s poměrně malou baterií (52 kWh a 32,3 kWh) během noci, kdy padly teploty až na -14 °C. Auta byla nabitá, stála se zapnutými parkovacími světly, interiér byl vyhříván na 22 stupňů a přední sedadla zůstala vyhřívána. Po dvanácti hodinách stání zůstalo v baterii automobilu s větší baterií 30 % energie, u auta s menší baterií 20 %.
Poslední věc, kterou bych rád zmínil, je 12 V baterie, která je při studených zimních startech u spalovacích aut extrémně zatěžovaná. Proto také právě v zimním období selhává a nastává okamžik její výměny. V elektromobilu tuto baterii také najdete, ale vzhledem k tomu, že její úlohou je především pohánět palubní elektroniku, není v zimě namáhána většími odběrovými proudy než v létě.
Na životnost motoru spalovacího auta mají studené zimní starty negativní dopad. Čím častější krátké zimní popojížďky, tím hůře. Aby bylo vůbec možné v opravdu silných mrazech nastartovat, spalovací motory aut jsou v severských zemích doplňovány předehřevem. Stejné studené starty naproti tomu neovlivňují negativně životnost jednoduchého motoru elektromobilu s jednostupňovou redukční převodovkou a minimem pohybujících se částí. Hlavní trakční baterie umožňuje jízdu i teplotách kolem –35 °C a chladné podnebí nemá na její životnost negativní dopad. Příkladem může být Norsko, kde se dnes již jiná než elektrická auta prakticky neprodávají. Zde, hluboko za polárním kruhem, žijí lidé s elektromobily.
Pro provoz elektromobilu není zima žádnou překážkou. Technologický pokrok směřuje ke zrychlování nabíjení s cílem snížit jeho dobu na zhruba 10 minut. První podobné automobily jsou dnes již na čínském trhu k dispozici.
Video: 11 hodin při -12 °C v elektromobilu (mrazivá noc v Koně) | Electro Dad # 175 | Electro Dad
Jan Staněk alias Electro Dad je populární a uznávaný odborník na elektromobily a tvůrce autorského video obsahu, jehož prostřednictvím přispívá k praktické osvětě elektromobilů a využití solární energie. Jeho ambiciózním cílem je inspirovat milion lidí k přechodu na elektromobil a čistou energii.
Jan Staněk nebyl a není s elektromobilitou a využitím fotovoltaiky profesně spojen. Je tátou tří dětí, manažerem, mezinárodním investorem a nezávislým praktikem. Jeho názory přebírá řada významných médií, rád o zmíněných tématech diskutuje a nebrání se ani otevřeným debatám se zastánci opačných názorů.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.