Hrozba nákazy koronavirem znamená, že se s velkou pravděpodobností lidí více přesunout do aut, aby se vyhnuli větším skupinám lidí, např. v prostředcích hromadné dopravy. Vlastní auto je nyní zřejmě nejbezpečnějším dopravním prostředkem, pokud budou řidiči a spolujezdci pamatovat na několik základních pravidel. Odborníci ze sítě ProfiAuto Service proto připravili nejdůležitější doporučení a tipy pro každodenní hygienu při řízení vozidla.
1) Čistá klika dveří, čisté svědomíViry a bakterie se mohou skrývat na částech auta, kterých se nejvíce dotýkáme. To je případ právě klik předních nebo zadních dveří. Proto by měli řidiči přemýšlet o dezinfekčním prostředku, který by se měl stát trvalou součástí vybavení vozidla, a to nejen během hrozby koronaviru. Pravidelně se vyplatí otřít kliky vhodnými přípravky (nepoškozujícími čalounění) a spolu s nimi i další klíčová místa v interiéru vozu. Kliky dveří, volant nebo řadicí páka ale nejsou všechno. Existuje mnoho prvků automobilu, které se obvykle při jízdě s vysokou frekvencí dotýkáme, jako například čalounění, směrovky a stěrače, rádio, seřizovače sedadel, úložné prostory, a dokonce i tlačítko varovných světel, pomocí kterého často komunikujeme s ostatními řidiči, když třeba děkujeme za projetí dopravní zácpou. Je tedy nutné se zamyslet nad našimi zvyky za volantem a identifikovat klíčová místa, na která je dobré pravidelně dezinfikovat.
2) Tankování? Myslete hlavouČerpací stanice jsou místa, kde každý den projedou a projdou stovky dalších motoristů. Postarejme se o to, abychom doplňovali palivo bezpečně. Téměř všechny stanice mají u stojanů rukavice na jedno použití. Jejich hlavním účelem je chránit ruce před nečistotami, ale stejně tak před bakteriemi. Pistoli výdejního stojanu se každý den dotýká mnoho lidí, a proto hlavně v současné době stojí za to si nasadit jednorázové rukavice. Při platbě je nejlepší použít bezkontaktní kartu, takže zákazník i obsluha nebudou mít žádný kontakt s hotovostí, která denně prochází mnoha rukami.
3) Jste tím, co dýchátePéče o klimatizaci a kabinový filtr je bohužel činnost, kterou řidiči často podceňují nebo jednoduše zanedbávají. Mechanici ze sítě ProfiAuto Service odhadují, že až 50 % automobilů jezdí po silnicích s poruchami v klimatizačním systému. Mezitím může mít špinavý filtr nebo znečištěná klimatizace dalekosáhlé důsledky. Co dnes můžeme udělat, je mimo jiné dbát na péči o vnitřní hygienu ve voze, vysávání a čištění interiéru.
„Hlavním úkolem kabinového filtru je zachytávat nečistoty ze vzduchu a filtrovat je dříve, než přijdou do plic řidiče a cestujících. Ucpaný a zanedbaný filtr začíná hromadit nečistoty, které se později vdechují ve větším množství, než je obvyklé. Pravděpodobně nebudeme tímto způsobem infikováni virem, ale můžeme být vystaveni například houbám, které jsou škodlivé pro plíce a znamenají další zbytečné ohrožení dýchací soustavy," říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto pro Českou republiku a Slovensko.
V automobilech je někdy užitečné použít pro základní hygienu činnost, kterou všichni běžně dělají ve svých bytech nebo domech – vyvětrat. Pomáhá to osvěžit a vyčistit vzduch a účinky se projeví okamžitě. Dobrým řešením v boji proti virům a bakteriím je však dekontaminace ventilačního systému a interiéru ozonizací nebo čištění ultrazvukem.
4) Bezpečnost v servisechPři častějším používání automobilu jako dopravního prostředku je také potřeba častějších oprav. Opravy automobilů se proto musejí rychle přizpůsobit nové situaci. Z pohledu možné nákazy koronavirem je velmi důležité, aby všichni dodržovali bezpečnostní postupy týkající se zamezení přímého kontaktu mezi sebou, hygienu v servisech, mytí rukou a nezbytnou dezinfekci. Distributoři doporučují, aby si mechanici objednávali díly a příslušenství prostřednictvím svých autorizovaných online katalogů.
Řidiči v tomto ohledu mohou také ovlivnit svou bezpečnost a bezpečnost mechaniků. „Stále více autoservisů umožňuje moderní, virtuální komunikaci se zákazníkem, například prostřednictvím aplikace. Zájemci o opravu tak mohou předběžně zažádat online. Při návštěvě servisního místa by se měli zeptat mechanika na otázku dezinfekce vozidla po opravě. Upřednostňovat bezhotovostní placení nebo v nově vzniklé situaci netrvat na zkušební jízdě po opravě, není-li to nezbytně nutné," doporučuje dále Jindřich Krejčí.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.