Hrozba nákazy koronavirem znamená, že se s velkou pravděpodobností lidí více přesunout do aut, aby se vyhnuli větším skupinám lidí, např. v prostředcích hromadné dopravy. Vlastní auto je nyní zřejmě nejbezpečnějším dopravním prostředkem, pokud budou řidiči a spolujezdci pamatovat na několik základních pravidel. Odborníci ze sítě ProfiAuto Service proto připravili nejdůležitější doporučení a tipy pro každodenní hygienu při řízení vozidla.
1) Čistá klika dveří, čisté svědomíViry a bakterie se mohou skrývat na částech auta, kterých se nejvíce dotýkáme. To je případ právě klik předních nebo zadních dveří. Proto by měli řidiči přemýšlet o dezinfekčním prostředku, který by se měl stát trvalou součástí vybavení vozidla, a to nejen během hrozby koronaviru. Pravidelně se vyplatí otřít kliky vhodnými přípravky (nepoškozujícími čalounění) a spolu s nimi i další klíčová místa v interiéru vozu. Kliky dveří, volant nebo řadicí páka ale nejsou všechno. Existuje mnoho prvků automobilu, které se obvykle při jízdě s vysokou frekvencí dotýkáme, jako například čalounění, směrovky a stěrače, rádio, seřizovače sedadel, úložné prostory, a dokonce i tlačítko varovných světel, pomocí kterého často komunikujeme s ostatními řidiči, když třeba děkujeme za projetí dopravní zácpou. Je tedy nutné se zamyslet nad našimi zvyky za volantem a identifikovat klíčová místa, na která je dobré pravidelně dezinfikovat.
2) Tankování? Myslete hlavouČerpací stanice jsou místa, kde každý den projedou a projdou stovky dalších motoristů. Postarejme se o to, abychom doplňovali palivo bezpečně. Téměř všechny stanice mají u stojanů rukavice na jedno použití. Jejich hlavním účelem je chránit ruce před nečistotami, ale stejně tak před bakteriemi. Pistoli výdejního stojanu se každý den dotýká mnoho lidí, a proto hlavně v současné době stojí za to si nasadit jednorázové rukavice. Při platbě je nejlepší použít bezkontaktní kartu, takže zákazník i obsluha nebudou mít žádný kontakt s hotovostí, která denně prochází mnoha rukami.
3) Jste tím, co dýchátePéče o klimatizaci a kabinový filtr je bohužel činnost, kterou řidiči často podceňují nebo jednoduše zanedbávají. Mechanici ze sítě ProfiAuto Service odhadují, že až 50 % automobilů jezdí po silnicích s poruchami v klimatizačním systému. Mezitím může mít špinavý filtr nebo znečištěná klimatizace dalekosáhlé důsledky. Co dnes můžeme udělat, je mimo jiné dbát na péči o vnitřní hygienu ve voze, vysávání a čištění interiéru.
„Hlavním úkolem kabinového filtru je zachytávat nečistoty ze vzduchu a filtrovat je dříve, než přijdou do plic řidiče a cestujících. Ucpaný a zanedbaný filtr začíná hromadit nečistoty, které se později vdechují ve větším množství, než je obvyklé. Pravděpodobně nebudeme tímto způsobem infikováni virem, ale můžeme být vystaveni například houbám, které jsou škodlivé pro plíce a znamenají další zbytečné ohrožení dýchací soustavy," říká Jindřich Krejčí, ředitel projektu ProfiAuto pro Českou republiku a Slovensko.
V automobilech je někdy užitečné použít pro základní hygienu činnost, kterou všichni běžně dělají ve svých bytech nebo domech – vyvětrat. Pomáhá to osvěžit a vyčistit vzduch a účinky se projeví okamžitě. Dobrým řešením v boji proti virům a bakteriím je však dekontaminace ventilačního systému a interiéru ozonizací nebo čištění ultrazvukem.
4) Bezpečnost v servisechPři častějším používání automobilu jako dopravního prostředku je také potřeba častějších oprav. Opravy automobilů se proto musejí rychle přizpůsobit nové situaci. Z pohledu možné nákazy koronavirem je velmi důležité, aby všichni dodržovali bezpečnostní postupy týkající se zamezení přímého kontaktu mezi sebou, hygienu v servisech, mytí rukou a nezbytnou dezinfekci. Distributoři doporučují, aby si mechanici objednávali díly a příslušenství prostřednictvím svých autorizovaných online katalogů.
Řidiči v tomto ohledu mohou také ovlivnit svou bezpečnost a bezpečnost mechaniků. „Stále více autoservisů umožňuje moderní, virtuální komunikaci se zákazníkem, například prostřednictvím aplikace. Zájemci o opravu tak mohou předběžně zažádat online. Při návštěvě servisního místa by se měli zeptat mechanika na otázku dezinfekce vozidla po opravě. Upřednostňovat bezhotovostní placení nebo v nově vzniklé situaci netrvat na zkušební jízdě po opravě, není-li to nezbytně nutné," doporučuje dále Jindřich Krejčí.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.