Poslední dobou máme pocit, že se s extrémně odolnými offroady, které by měly přežít i konec světa, snad roztrhl pytel. Výroba podobných strojů pro armádu se dá ještě pochopit, ovšem prodej podobných vozidel na civilním trhu? Člověk má skoro pocit, jako by výrobci těchto vozidel věděli něco, co my ne. Přestaňme ale spekulovat a pojďme se podívat na nové obrněné SUV Senator APC, za kterým stojí kanadská společnost Roshel Defence Solutions.
Nejprve to byl Rezvani Tank, pak Rhino GX a nakonec tu máme Senator APC od kanadské společnosti Roshel Defence Solutions. Ačkoliv se nás všichni snaží přesvědčit, že žijeme v nejbezpečnější době za několika desetiletí, výrobci obrněných automobilů chrlí jeden model za druhým. Nejde přitom o stroje určené jen pro vojenské využití, ale i pro civilní trh.
„S naším novým Obrněným Záchranným Vozidlem (Armored Rescue Vehicle) jsme nechtěli vytvořit jen další obrněný truck," uvedl Roman Shimonov, CEO společnosti Roshel Defence Solutions. „Dali jsme si za cíl dosáhnout technického a inovativního průlomu v oblasti taktických vozidel."
A jaký je výsledek? Senator je už na první pohled působivým strojem v neprůstřelném obleku, ovšem jeho schopnosti jsou ještě působivější. Technicky vzato se jedná o obrněný transportér (APC), jehož karoserie i skla by měla ustát zásahy ze zbraní ráže 50, tedy 12.7 mm. Nechybí ani podlaha upravená tak, aby ustála výbuch miny či nástrahy.
Posádka Senatora se však může i aktivně bránit. Na bocích vozu je několik okének vhodných k prostrčení hlavně a střelbě z paluby a na střeše je umístěná působivá věž s kompletní ochranou, která může být vybavena různým "příslušenstvím a výbavou podle typu mise." Jistě není třeba dodávat víc. A kdyby se náhodou posádka nedokázala uchránit, nechybí ani speciální únikové poklopy.
Pancéřování je tedy působivé, ovšem kde jsou ty slibované technologie? Ty ve vozidle reprezentuje tzv. CBRN systém, což je zkratka pro "chemické, biologické, radiační a nukleární." Vůz je totiž vybaven speciálním systémem ventilace a klimatizace, který je schopný zajistit čistý a dýchatelný vzduch pro 10 až 12 člennou posádku.
Senator také dokáže automaticky detekovat úroveň zamoření různými typy plynů nebo radiací. Vůz je navíc osazen pokročilým monitorovacím systémem, jehož součástí jsou kamery s vysokým rozlišením, termální kamery a výkonné osvětlení, které dokáže nasvítit celé okolí. A pokud by to stále nestačilo, může být Senator osazen systémem žebříků, hydraulickou rampou nebo pluhem na odstraňování překážek z cesty.
Výrobce uvedl, že novinka byla postavena na pevné a odolné platformě běžně prodávaného trucku. Další detaily Roshel neuvedl, podle pohledu na přední sedačky a pracoviště řidiče je však jasné, že by se mělo jednat o Ford, podle Motor1 pak konkrétně o model Super Duty. O pohon monstra se stará 6.7 litrový přeplňovaný Diesel, pravděpodobně Powerstroke.
Stroj je v první řadě určen pro bezpečnostní složky a vládní agentury, takže jeho cena není veřejná a navíc bude vždy záležet na konkrétní specifikaci. Lidé z Roshel Defence Solutions však pro Motor1 prozradili, že civilisté toužící po pocitu naprostého bezpečí si budou moci objednat lehce očesanou variantu. I tak se ale bude jednat zřejmě o nejdrsnější auto ve čtvrti, tedy alespoň pokud soused nebude mít výše zmíněný Rezvani Tank.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?