Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Severozápadní část dálničního obchvatu Wrocławi (česky Vratislavi - pozn. redakce) bude mít nové úsekové měření rychlosti mezi křižovatkami Wrocław-Północ a Wrocław-Stadion. Radní navrhují prodloužení měřicího úseku až ke křižovatce Wrocław-Airport, což by přidalo další 3 km. Tento krok má řešit nelegální závody a hlučnost, zejména v nočních hodinách.
Kamery by měly přimět řidiče dodržovat maximální povolenou rychlost 120 km/h. Prodloužení úseku má však spornou účinnost, protože někteří řidiči se systém snaží obejít.
Alternativou by mohly být kratší měřicí úseky nebo kombinace více úseků za sebou, které by efektivněji zamezily porušování předpisů.
Úsekové měření rychlosti funguje na principu záznamu průjezdu vozidla kamerami na začátku a konci měřeného úseku, přičemž systém na základě času a délky úseku vypočítá průměrnou rychlost. Delší úseky však mohou být méně účinné, protože uvědomělí řidiči dokážou rychlostní limit lépe přizpůsobit, aby předešli pokutám.
Jak popisuje server auto-swiat.pl, efektivita měření klesá také kvůli možnosti obejít systém, například předčasným opuštěním trasy. Vhodnějším řešením mohou být kratší měřicí úseky nebo kombinace několika úseků, což by lépe pokrylo potenciální rizikové chování řidičů.
Chystaná instalace úsekových měření na polských silnicích zahrnuje i zpřísněné sankce za překročení rychlosti. Pokuty se pohybují od 50 PLN (300 korun) za překročení o méně než 10 km/h až po 2 500 PLN (15000 korun) (5 000 PLN - 30000 korun - v případě recidivy) za překročení o více než 70 km/h. Vedle peněžních sankcí se řidičům přičítají i trestné body, přičemž nejvyšší počet dosahuje až 15 bodů. Tyto změny mají motivovat řidiče k dodržování pravidel a přispět ke zlepšení bezpečnosti na silnicích.
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?