Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
„Zatímco při cestách po ČR již můžete doklady nechat doma, při výjezdu do zahraničí si je určitě vezměte s sebou. Na cestu do Itálie budete potřebovat platnou občanku, řidičský průkaz, zelenou kartu jako doklad o pojištění a také malý technický průkaz. Pokud cestujete s dětmi, nezapomeňte na jejich cestovní pas, domácím mazlíčkům pak přibalte evropský petpas,“ říká Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz a dodává: „Ještě před cestou si pečlivě zkontrolujte, že v autě vezete všechno, co je potřeba. V Itálii je povinná reflexní vesta pro všechny pasažéry vozu a výstražný trojúhelník. Lékárnička tu sice povinná není, přesto je lepší vozit ji vždy s sebou. Stejně jako hasicí přístroj.“
Italové využívají systém mýtného, kdy platíte za ujeté kilometry. Při vjezdu na dálnici si u mýtné brány vezmete lístek, při sjezdu zaplatíte kartou nebo hotově hodnotu vypočtenou podle délky vašeho úseku. K dispozici jsou samoobslužné terminály i přepážky se zaměstnanci. Dejte si jen pozor, abyste nevjeli do pruhu určeného pro majitele elektronických jednotek Telepass. Řidiči osobních aut mohou počítat s cenou kolem 8 euro za 100 km dálnice.
Na některých úsecích dálnic (nejznámější je dálnice A36 severně od Milána) se neplatí mýtné v klasických branách, ale využívá se tu takzvaný free flow systém. Údaje o vašem průjezdu se do systému načtou pomocí kamer, následně je nutné nejpozději do 15 dnů uhradit mýtné online na webu www.pedemontana.com. Této povinnosti se určitě nezkoušejte vyhnout, brzy by vám domů dorazila nejen výzva k zaplacení, ale spolu s ní i pokuta. I v Itálii jsou pak kromě dálnic zpoplatněny i některé tunely.
Pravidla pro zimní pneumatiky je v Itálii celkem komplikovaná a liší se region od regionu.Zimní období trvá v Itálii oficiálně od 15. listopadu do 15. dubna. Ve většině horských oblastí však začíná zimní období již 1. listopadu, v oblasti Val d’Aosta již 15 října.
„Podle italského zákona Codice della Strada jste povinni být připraveni na náhlé změny počasí během zimního období, tedy na sníh, led nebo náledí. V tomto období musíte mít na některých úsecích buď nazuté zimní pneumatiky, celoroční pneumatiky nebo alespoň sněžné řetězy v kufru, které můžete v případě potřeby ihned nasadit,“ říká Martin Thienel z Kalkulátor.cz a dodává: „Pokud je v zimě hezké počasí, je možné jet dokonce i na letních pneumatikách. Musíte mít ale sněžné řetězy alespoň připravené v kufru a být schopni je ukázat při policejní kontrole, abyste prokázali, že jste připraveni na případnou náhlou změnu podmínek na silnici.“
Povinné úseky poznáte podle značení, která nařizují zimní obutí nebo řetězy v konkrétním období. Jedná se o značky s nápisem „obbligo di pneumatici invernali o catene a boro“, což znamená povinné nazuté zimní pneumatiky nebo sněžné řetězy v kufru. Minimální hloubka dezénu je stanovená na 1,6 mm, a to pro letní i zimní pneumatiky. Na bočnici zimních pneumatik musí být uveden symbol zimní pneumatiky „M+S“ (zkratka pro „Mud & Snow“), případně slova MS, M/S, M-S nebo M&S.
V české i italské legislativě platí stále za zimní pneumatiky ty s označením M+S (případně M.S, M/S, M&S, nebo MS). V EU byl ale nově zaveden „horský symbol“ („Alpine symbol“), neboli tzv. 3PMSF (Three Peak Moutain Snow Flake) – tři horské vrcholy se sněhovou vločkou, který označuje pneumatiky určené k použití na sněhu a řídí se podle něj nově Německo a Rakousko. Většina výrobců pneumatik, i tuzemských, už tento symbol na svých produktech aplikuje, a to společně s označením M+S. Pozor však, pokud jste pneumatiky kupovali před lety, můžete mít v Německu a Rakousku, pokud přes ně vede vaše cesta, problém. Tam od 1. října je povinností mít již pneumatiky označené 3PMSF.
V Itálii není povinné lyže mít v interiéru upevněné, to však neplatí pro Rakousko, pokud přes něj vede vaše cesta. Pokud chcete lyže vézt v Rakousku uvnitř, je třeba je upevnit, aby se nemohly volně pohybovat a nikoho nemohly poranit.
Pokud jde o rychlostní limity, základní hodnoty jsou v Itálii stejné jako u nás. Platí tu ovšem výjimky pro řidiče bez praxe, tedy pro ty, kteří mají řidičák méně než tři roky. Jejich maximální rychlost na dálnicích klesá na 110 km/h. Denní svícení je povinné mimo zastavěné oblasti, na dálnicích a v tunelech. V obcích to nutné není.
Povinné ručení musí mít uzavřené každý provozovatel auta. Pokud se chystáte do hor, určitě se vám vyplatí vědět, že se můžete v nouzi spolehnout na pomoc díky asistenčním službám, které jsou většinou součástí povinného ručení. Jde ale o základní limity, vyplatí se objednat takovou asistenci, která lépe pokryje možné životní situace. Pokud v kalkulačce srovnáte ceny povinného ručení, pak získáte nabídku pojištění pro vaše auto od různých pojišťoven. Nabídka se liší nejenom cenou a limity povinného ručení, ale také rozsahem asistenčních služeb a připojištění.
„Asistenční služby využijete, pokud vám ve vozidle dojde benzín, vybije se baterie, zjistíte závadu, nebo pokud přeceníte své řidičské schopnosti a z místa nedokážete vyjet. Před odjezdem na hory si tedy zjistěte, na jaké asistenční služby máte nárok a v jakém limitu. Odtah vozidla je někdy limitován počtem kilometrů nebo maximální částkou za odtah. Do mobilu si uložte číslo na asistenční služby vaší pojišťovny. Zde vám vždy sdělí, na jaké služby a v jakém rozsahu máte nárok,“ říká Martin Thienel z Kalkulátor.cz.
Abyste si svou dovolenou užili skutečně naplno a bez starostí, nezapomeňte na cestovní pojištění. S evropskou kartičkou pojištěnce sice máte v členských zemí EU nárok na stejnou péči, jakou mají místní obyvatelé, ne vždy je to ale výhodné či pohodlné. Někdy bude nejblíže soukromý lékař či ambulance, kde si budete muset sice vyšetření zaplatit, ale následně vám jej proplatí vaše pojišťovna. Kvalitní cestovní pojištění zahrnuje i pojištění odpovědnosti, ochranu osobních věcí a další položky, které se na dovolené mohou hodit. Za pár korun jste chráněni před výdaji, které v případě úrazů nebo škod na cizím zdraví a majetku mnohdy šplhají do statisícových částek. Což jsou situace, které se bohužel na sjezdovkách stávají, na tomto se šetřit rozhodně nevyplatí. Pečlivě prostudujte i pojistné limity pro léčebné limity a záchrannou službu včetně přepravy vrtulníkem.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?