Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
„Zatímco při cestách po ČR již můžete doklady nechat doma, při výjezdu do zahraničí si je určitě vezměte s sebou. Na cestu do Itálie budete potřebovat platnou občanku, řidičský průkaz, zelenou kartu jako doklad o pojištění a také malý technický průkaz. Pokud cestujete s dětmi, nezapomeňte na jejich cestovní pas, domácím mazlíčkům pak přibalte evropský petpas,“ říká Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz a dodává: „Ještě před cestou si pečlivě zkontrolujte, že v autě vezete všechno, co je potřeba. V Itálii je povinná reflexní vesta pro všechny pasažéry vozu a výstražný trojúhelník. Lékárnička tu sice povinná není, přesto je lepší vozit ji vždy s sebou. Stejně jako hasicí přístroj.“
Italové využívají systém mýtného, kdy platíte za ujeté kilometry. Při vjezdu na dálnici si u mýtné brány vezmete lístek, při sjezdu zaplatíte kartou nebo hotově hodnotu vypočtenou podle délky vašeho úseku. K dispozici jsou samoobslužné terminály i přepážky se zaměstnanci. Dejte si jen pozor, abyste nevjeli do pruhu určeného pro majitele elektronických jednotek Telepass. Řidiči osobních aut mohou počítat s cenou kolem 8 euro za 100 km dálnice.
Na některých úsecích dálnic (nejznámější je dálnice A36 severně od Milána) se neplatí mýtné v klasických branách, ale využívá se tu takzvaný free flow systém. Údaje o vašem průjezdu se do systému načtou pomocí kamer, následně je nutné nejpozději do 15 dnů uhradit mýtné online na webu www.pedemontana.com. Této povinnosti se určitě nezkoušejte vyhnout, brzy by vám domů dorazila nejen výzva k zaplacení, ale spolu s ní i pokuta. I v Itálii jsou pak kromě dálnic zpoplatněny i některé tunely.
Pravidla pro zimní pneumatiky je v Itálii celkem komplikovaná a liší se region od regionu.Zimní období trvá v Itálii oficiálně od 15. listopadu do 15. dubna. Ve většině horských oblastí však začíná zimní období již 1. listopadu, v oblasti Val d’Aosta již 15 října.
„Podle italského zákona Codice della Strada jste povinni být připraveni na náhlé změny počasí během zimního období, tedy na sníh, led nebo náledí. V tomto období musíte mít na některých úsecích buď nazuté zimní pneumatiky, celoroční pneumatiky nebo alespoň sněžné řetězy v kufru, které můžete v případě potřeby ihned nasadit,“ říká Martin Thienel z Kalkulátor.cz a dodává: „Pokud je v zimě hezké počasí, je možné jet dokonce i na letních pneumatikách. Musíte mít ale sněžné řetězy alespoň připravené v kufru a být schopni je ukázat při policejní kontrole, abyste prokázali, že jste připraveni na případnou náhlou změnu podmínek na silnici.“
Povinné úseky poznáte podle značení, která nařizují zimní obutí nebo řetězy v konkrétním období. Jedná se o značky s nápisem „obbligo di pneumatici invernali o catene a boro“, což znamená povinné nazuté zimní pneumatiky nebo sněžné řetězy v kufru. Minimální hloubka dezénu je stanovená na 1,6 mm, a to pro letní i zimní pneumatiky. Na bočnici zimních pneumatik musí být uveden symbol zimní pneumatiky „M+S“ (zkratka pro „Mud & Snow“), případně slova MS, M/S, M-S nebo M&S.
V české i italské legislativě platí stále za zimní pneumatiky ty s označením M+S (případně M.S, M/S, M&S, nebo MS). V EU byl ale nově zaveden „horský symbol“ („Alpine symbol“), neboli tzv. 3PMSF (Three Peak Moutain Snow Flake) – tři horské vrcholy se sněhovou vločkou, který označuje pneumatiky určené k použití na sněhu a řídí se podle něj nově Německo a Rakousko. Většina výrobců pneumatik, i tuzemských, už tento symbol na svých produktech aplikuje, a to společně s označením M+S. Pozor však, pokud jste pneumatiky kupovali před lety, můžete mít v Německu a Rakousku, pokud přes ně vede vaše cesta, problém. Tam od 1. října je povinností mít již pneumatiky označené 3PMSF.
V Itálii není povinné lyže mít v interiéru upevněné, to však neplatí pro Rakousko, pokud přes něj vede vaše cesta. Pokud chcete lyže vézt v Rakousku uvnitř, je třeba je upevnit, aby se nemohly volně pohybovat a nikoho nemohly poranit.
Pokud jde o rychlostní limity, základní hodnoty jsou v Itálii stejné jako u nás. Platí tu ovšem výjimky pro řidiče bez praxe, tedy pro ty, kteří mají řidičák méně než tři roky. Jejich maximální rychlost na dálnicích klesá na 110 km/h. Denní svícení je povinné mimo zastavěné oblasti, na dálnicích a v tunelech. V obcích to nutné není.
Povinné ručení musí mít uzavřené každý provozovatel auta. Pokud se chystáte do hor, určitě se vám vyplatí vědět, že se můžete v nouzi spolehnout na pomoc díky asistenčním službám, které jsou většinou součástí povinného ručení. Jde ale o základní limity, vyplatí se objednat takovou asistenci, která lépe pokryje možné životní situace. Pokud v kalkulačce srovnáte ceny povinného ručení, pak získáte nabídku pojištění pro vaše auto od různých pojišťoven. Nabídka se liší nejenom cenou a limity povinného ručení, ale také rozsahem asistenčních služeb a připojištění.
„Asistenční služby využijete, pokud vám ve vozidle dojde benzín, vybije se baterie, zjistíte závadu, nebo pokud přeceníte své řidičské schopnosti a z místa nedokážete vyjet. Před odjezdem na hory si tedy zjistěte, na jaké asistenční služby máte nárok a v jakém limitu. Odtah vozidla je někdy limitován počtem kilometrů nebo maximální částkou za odtah. Do mobilu si uložte číslo na asistenční služby vaší pojišťovny. Zde vám vždy sdělí, na jaké služby a v jakém rozsahu máte nárok,“ říká Martin Thienel z Kalkulátor.cz.
Abyste si svou dovolenou užili skutečně naplno a bez starostí, nezapomeňte na cestovní pojištění. S evropskou kartičkou pojištěnce sice máte v členských zemí EU nárok na stejnou péči, jakou mají místní obyvatelé, ne vždy je to ale výhodné či pohodlné. Někdy bude nejblíže soukromý lékař či ambulance, kde si budete muset sice vyšetření zaplatit, ale následně vám jej proplatí vaše pojišťovna. Kvalitní cestovní pojištění zahrnuje i pojištění odpovědnosti, ochranu osobních věcí a další položky, které se na dovolené mohou hodit. Za pár korun jste chráněni před výdaji, které v případě úrazů nebo škod na cizím zdraví a majetku mnohdy šplhají do statisícových částek. Což jsou situace, které se bohužel na sjezdovkách stávají, na tomto se šetřit rozhodně nevyplatí. Pečlivě prostudujte i pojistné limity pro léčebné limity a záchrannou službu včetně přepravy vrtulníkem.
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.