Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
„Zatímco při cestách po ČR již můžete doklady nechat doma, při výjezdu do zahraničí si je určitě vezměte s sebou. Na cestu do Itálie budete potřebovat platnou občanku, řidičský průkaz, zelenou kartu jako doklad o pojištění a také malý technický průkaz. Pokud cestujete s dětmi, nezapomeňte na jejich cestovní pas, domácím mazlíčkům pak přibalte evropský petpas,“ říká Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz a dodává: „Ještě před cestou si pečlivě zkontrolujte, že v autě vezete všechno, co je potřeba. V Itálii je povinná reflexní vesta pro všechny pasažéry vozu a výstražný trojúhelník. Lékárnička tu sice povinná není, přesto je lepší vozit ji vždy s sebou. Stejně jako hasicí přístroj.“
Italové využívají systém mýtného, kdy platíte za ujeté kilometry. Při vjezdu na dálnici si u mýtné brány vezmete lístek, při sjezdu zaplatíte kartou nebo hotově hodnotu vypočtenou podle délky vašeho úseku. K dispozici jsou samoobslužné terminály i přepážky se zaměstnanci. Dejte si jen pozor, abyste nevjeli do pruhu určeného pro majitele elektronických jednotek Telepass. Řidiči osobních aut mohou počítat s cenou kolem 8 euro za 100 km dálnice.
Na některých úsecích dálnic (nejznámější je dálnice A36 severně od Milána) se neplatí mýtné v klasických branách, ale využívá se tu takzvaný free flow systém. Údaje o vašem průjezdu se do systému načtou pomocí kamer, následně je nutné nejpozději do 15 dnů uhradit mýtné online na webu www.pedemontana.com. Této povinnosti se určitě nezkoušejte vyhnout, brzy by vám domů dorazila nejen výzva k zaplacení, ale spolu s ní i pokuta. I v Itálii jsou pak kromě dálnic zpoplatněny i některé tunely.
Pravidla pro zimní pneumatiky je v Itálii celkem komplikovaná a liší se region od regionu.Zimní období trvá v Itálii oficiálně od 15. listopadu do 15. dubna. Ve většině horských oblastí však začíná zimní období již 1. listopadu, v oblasti Val d’Aosta již 15 října.
„Podle italského zákona Codice della Strada jste povinni být připraveni na náhlé změny počasí během zimního období, tedy na sníh, led nebo náledí. V tomto období musíte mít na některých úsecích buď nazuté zimní pneumatiky, celoroční pneumatiky nebo alespoň sněžné řetězy v kufru, které můžete v případě potřeby ihned nasadit,“ říká Martin Thienel z Kalkulátor.cz a dodává: „Pokud je v zimě hezké počasí, je možné jet dokonce i na letních pneumatikách. Musíte mít ale sněžné řetězy alespoň připravené v kufru a být schopni je ukázat při policejní kontrole, abyste prokázali, že jste připraveni na případnou náhlou změnu podmínek na silnici.“
Povinné úseky poznáte podle značení, která nařizují zimní obutí nebo řetězy v konkrétním období. Jedná se o značky s nápisem „obbligo di pneumatici invernali o catene a boro“, což znamená povinné nazuté zimní pneumatiky nebo sněžné řetězy v kufru. Minimální hloubka dezénu je stanovená na 1,6 mm, a to pro letní i zimní pneumatiky. Na bočnici zimních pneumatik musí být uveden symbol zimní pneumatiky „M+S“ (zkratka pro „Mud & Snow“), případně slova MS, M/S, M-S nebo M&S.
V české i italské legislativě platí stále za zimní pneumatiky ty s označením M+S (případně M.S, M/S, M&S, nebo MS). V EU byl ale nově zaveden „horský symbol“ („Alpine symbol“), neboli tzv. 3PMSF (Three Peak Moutain Snow Flake) – tři horské vrcholy se sněhovou vločkou, který označuje pneumatiky určené k použití na sněhu a řídí se podle něj nově Německo a Rakousko. Většina výrobců pneumatik, i tuzemských, už tento symbol na svých produktech aplikuje, a to společně s označením M+S. Pozor však, pokud jste pneumatiky kupovali před lety, můžete mít v Německu a Rakousku, pokud přes ně vede vaše cesta, problém. Tam od 1. října je povinností mít již pneumatiky označené 3PMSF.
V Itálii není povinné lyže mít v interiéru upevněné, to však neplatí pro Rakousko, pokud přes něj vede vaše cesta. Pokud chcete lyže vézt v Rakousku uvnitř, je třeba je upevnit, aby se nemohly volně pohybovat a nikoho nemohly poranit.
Pokud jde o rychlostní limity, základní hodnoty jsou v Itálii stejné jako u nás. Platí tu ovšem výjimky pro řidiče bez praxe, tedy pro ty, kteří mají řidičák méně než tři roky. Jejich maximální rychlost na dálnicích klesá na 110 km/h. Denní svícení je povinné mimo zastavěné oblasti, na dálnicích a v tunelech. V obcích to nutné není.
Povinné ručení musí mít uzavřené každý provozovatel auta. Pokud se chystáte do hor, určitě se vám vyplatí vědět, že se můžete v nouzi spolehnout na pomoc díky asistenčním službám, které jsou většinou součástí povinného ručení. Jde ale o základní limity, vyplatí se objednat takovou asistenci, která lépe pokryje možné životní situace. Pokud v kalkulačce srovnáte ceny povinného ručení, pak získáte nabídku pojištění pro vaše auto od různých pojišťoven. Nabídka se liší nejenom cenou a limity povinného ručení, ale také rozsahem asistenčních služeb a připojištění.
„Asistenční služby využijete, pokud vám ve vozidle dojde benzín, vybije se baterie, zjistíte závadu, nebo pokud přeceníte své řidičské schopnosti a z místa nedokážete vyjet. Před odjezdem na hory si tedy zjistěte, na jaké asistenční služby máte nárok a v jakém limitu. Odtah vozidla je někdy limitován počtem kilometrů nebo maximální částkou za odtah. Do mobilu si uložte číslo na asistenční služby vaší pojišťovny. Zde vám vždy sdělí, na jaké služby a v jakém rozsahu máte nárok,“ říká Martin Thienel z Kalkulátor.cz.
Abyste si svou dovolenou užili skutečně naplno a bez starostí, nezapomeňte na cestovní pojištění. S evropskou kartičkou pojištěnce sice máte v členských zemí EU nárok na stejnou péči, jakou mají místní obyvatelé, ne vždy je to ale výhodné či pohodlné. Někdy bude nejblíže soukromý lékař či ambulance, kde si budete muset sice vyšetření zaplatit, ale následně vám jej proplatí vaše pojišťovna. Kvalitní cestovní pojištění zahrnuje i pojištění odpovědnosti, ochranu osobních věcí a další položky, které se na dovolené mohou hodit. Za pár korun jste chráněni před výdaji, které v případě úrazů nebo škod na cizím zdraví a majetku mnohdy šplhají do statisícových částek. Což jsou situace, které se bohužel na sjezdovkách stávají, na tomto se šetřit rozhodně nevyplatí. Pečlivě prostudujte i pojistné limity pro léčebné limity a záchrannou službu včetně přepravy vrtulníkem.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.