Ačkoliv se automobilky stále snaží vyvíjet nové zabezpečovací systémy, které by měly zlodějům pořádně zkomplikovat živobytí, krádeže automobilů stále neubývají. Ba naopak. Řada řidičů se proto snaží bránit proti zlodějům po svém a mnohdy neváhají sáhnout ani po značně kontroverzních opatřeních. Dokáže ale masivní řetěz a zámek skutečně uchránit vůz před zloději?
Stejnou otázku si položil i náš oblíbený ruský YouTuber z kanálu Garage 54, který už na internetu viděl nespočet vozidel "zabezpečených" pomocí masivních řetězu a zámku. Lidé ve své kreativitě často omotávali řetěz mezi ploty či lampami veřejného osvětlení a auto k němu připojovali za kola, kliky nebo sloupky dveří. Jiní pak propojovali řetězem kola s jinými částmi vozu, jako třeba s klikami, tažnými oky nebo s jinými koly. Nabízí se však otázka, o jak spolehlivé zabezpečení vlastně jde?
Aby bylo možní podat jednoznačnou odpověď, rozhodli se v Garage 54 vyzkoušet si různé metody na vlastní kůži. Tedy vlastně spíše na kůži starého vozu, který měl beztak těsně před smrtí. K vozu si navíc přichystali masivní řetěz, odolný zámek a vyhlédli si pořádný sloup, ke kterému budou vůz poutat.
Aby se vyhnuli předčasnému poškození vozu, začal experiment s připoutáním vozu přes méně důležité komponenty, jako byla klika nebo okenní rám předních dveří. Jak se dalo předpokládat, klika vzala krátce po rozjetí zasvé. Překvapivě rychlé selhání ale předvedl i rám okna, kterým řetěz projel jak nůž máslem. U takto starého vozu, kde se dá rám okénka snadno ohnout holýma rukama, by nás to však překvapovat nemělo.
Poté přišla na řadu metoda, která konečně vypadala slibně. Pomocí delšího kusu řetězu totiž byla propojena zadní kola, která se po pár otáčkách skutečně zablokovala. Řetěz se totiž zastavil o komponenty podvozku a kola prostě dál nepustil. A ačkoliv se poháněným předním kolům hrdinně dařilo vůz rozpohybovat, na žádné velké a hlavně nenápadné cestování to rozhodně nebylo.
Další pokus opět spoléhal na propojení kol, ovšem tentokrát šlo o kola na jedné straně vozu. Přední a zadní kolo tak bylo opět spojeno pomocí pevného řetězu, který byl již v momentě spojení kol poměrně napnutý. Jakmile se řidič pokusil s vozem rozjet, řetěz se napnul jak struna a vůz se ani nehnul. Když se řidič pokusil přidat více plynu, napnutý řetěz vytočil kolo a řidiči doslova vytrhl volant z ruky. Jakou ránu přitom dostal podvozek a řízení si ani nechceme představovat.
Pokud tedy chcete spolehlivě zabezpečit svůj vůz, můžete tuto metodu vyzkoušet. Vůz se pohnul maximálně o pár centimetrů ale nikam dál. K nevýhodám ale patří vysoká pravděpodobnost poničení kol, poškození řízení a v neposlední řadě i poničení laku a karoserie. Proto bychom tuto možnost zabezpečení rozhodně nedoporučovali, jakkoliv je funkční.
Poslední alternativou, která se na internetu také mnohokrát objevila, je řetěz připevněný k volantu. Během tohoto testu si však nikdo netroufl za volant usednout, což bylo velice moudré rozhodnutí. Po rozjetí vozu, který byl tažen za dodávkou na laně, byl totiž volant doslova vytržen. Svým způsobem se tedy jedná o účinný způsob, jak zloději zabránit s vozem odjet a ještě mu vyrazit pár zubů. K samotnému automobilu však tento experiment příliš šetrný nebyl.
Ve skutečnosti však většina těchto způsobů "zabezpečení" není namířena proti zlodějům, ale proti obsluze dotahových vozidel. Často se proto v Rusku tyto "zabezpečovací" systémy objevují u aut, které parkují na místech, kde je to zakázáno. Jak na to reaguje obsluha odtahových vozidel bohužel nevíme, možná se to ale dozvíme v některém z dalších videí na YouTube kanálu Garage 54.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.