Vzpomínáte si na doby, kdy stačilo k otevření automobilu jen pár šikovných tahů drátem či provázkem a startování obstarávaly vytrhnuté kabely? Tahle doba už je naštěstí dávno minulostí, ovšem rychlost, jakou jsou nyní zloději schopni ukrást nový automobil, je naprosto zarážející. Na vlastní kůži se o tom přesvědčil majitel nového Mercedesu třídy S, který mu zloději odcizili během pár desítek sekund.
Vzpomínáte si na film 60 sekund? Tak za tuhle dobu by tihle zloději stihli ukrást auta hned dvě. Krádež nového Mercedesu zaparkovaného na příjezdové cestě domu jim totiž trval těžko uvěřitelných 23 sekund. Během krádeže navíc vůz nijak nepoškodily ani neaktivovali alarm.
Krádež, během níž přišel Danny Talbot o svůj nový Mercedes-Benz třídy S, byla kompletně zaznamenána na bezpečnostní kameru. Záznam, ze kterého vidíme čas loupeže cca 42 minut po půlnoci, pak Danny vyvěsil na svůj Facebook jakožto varování pro ostatní.
A jak je vlastně možné, že zloději během pouhých 23 sekund odjížděli z místa činu v novém Mercedesu třídy C? Využili totiž stále oblíbenějšího systému bezklíčového odemykání a startování, na jehož slabiny jsme v nedávné době upozorňovali a které podle mnohých expertů stojí za rapidním nárůstem krádeže automobilů.
Celý systém funguje následovně: jakmile se pokusíte vzít za kliku, automobil vyšle signál, který hledá majitelův klíč. Signál je však velice slabý, takže jeho dosah se počítá nanejvýš na desítky centimetrů. A pokud se signál s klíčem najde, vůz se odemkne.
Zloději však používají speciální zařízení, které má dva hlavní komponenty. S tím prvním stojí jeden ze zlodějů u auta, beze za kliku a zachytává signál, který vůz vysílá. Signál se pak přenáší do druhého zařízení, které jej vysílá dál, ovšem pořádně zesílený. Proto můžeme vidět, jak jeden z dvojice zlodějů obchází s jakýmsi kufříkem dveře domu a doufá, že klíče od automobilu jsou někde poblíž.
A v tomto případě měli zloději opravdu štěstí a zesílený signál z automobilu se skutečně setkal s klíčem. Jakmile se tak stalo, zařízení zloděje u domu vyslalo signál zpátky k zařízení prvnímu, které jej poslalo do vozu. Automobil si tak myslel, že majitel s klíčem stojí u dveří a ty se odemkly. Stejný proces pak následovat u startování, kdy zloděj mačkal jen tlačítko start.
Zloději se s touto technikou bohužel velice dobře seznámili a rychle se s ní naučili pracovat, takže bezpečnostní kamery už zaznamenaly několik desítek podobných případů. Jejich hledání vám na YouTube rozhodně nezabere dlouhou dobu. Krádeže se přitom vždy uskutečňují během pár desítek vteřin, bez poškození vozu a během hluboké noci.
Experti už před tímto novým fenoménem několikrát varovali a zdůrazňovali, že není vhodné nechávat klíče od automobilu s bezklíčovým odemykáním a startováním poblíž dveří. Ideální je nechat klíče uprostřed domu, kam se bude i zesílený signál obtížně dostávat. K dalším možnostem patří vložení klíčů do plechové krabičky, která signál odstíní, nebo deaktivace bezklíčového odemykání a startování před každou nocí.
Danny Talbot měl však tu smůlu, že zloději dokázali v jeho voze i poměrně rychle deaktivovat systém sledování, takže podle jeho Mercedes-Benz aplikace je jeho vůz stále pokojně zaparkován na jeho příjezdové cestě. O svůj vůz tak Danny pravděpodobně nadobro přišel, ovšem jeho smysl pro humor ho neopustil. V jednom ze svých facebookových příspěvků totiž dodal:
„Úsměvné je, že jsem šel se psem ráno ven a vůbec jsem si nevšiml, že mi někdo auto ukradl. Dal jsem si sprchu atd., vyšel jsem před dům a myslel jsem si, že mám okno a že jsem zapomněl auto zaparkované před hospodou. Pak mi ale došlo, že jsem minulou noc nikde nebyl."
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.