Před pár týdne jsme mohly být svědky extrémního pokusu, během kterého zdolal spíše městský Range Rover Sport s hybridním pohonem 999 schodů vedoucích k tzv. Nebeské bráně. Experiment to byl působivý, ovšem automobilce zřejmě nestačil a tak se vrátila na místo znovu, tentokrát ale s výkonnějším vozem, který si vzal za cíl pokořit rychlostní rekord na tzv. dračí silnici, která k Nebeské bráně vede.
Dosavadním rekordmanem na silnici Tianmen, která měří 11 kilometrů a tvoří ji 99 zatáček, byl italský řidič Fabio Barone, který ji v roce 2016 ve svém Ferrari 458 Italia pokořil ve velice hezkém čase 10 minut a 13 sekund. Lidé z automobilky Land Rover však byli přesvědčeni, že by se silnice dala pokořit rychleji.
Na místo proto vyslali svůj nejvýkonnější model Range Rover Sport SVR, za jehož řidič usedl zkušený závodník ze stáje Panasonic Jaguar Racing Ho-Pin Tung. Tomu se nakonec rekord skutečně podařilo překonat, když dosáhl času 9 minut a 51 sekund.
Jak je ale možné, že masivní SUV porazilo agilní sportovní Ferrari? Pojďme se nejprve podívat na řeč čísel. Ferrari 458 Italia je nepatrně slabší, jeho 4.5 litrový motor V8 totiž generuje 570 koní, zatím co kompresorem přeplňovaný 5.0 litrový motor V8 Range Roveru generuje výkon 575 koní, což je historicky nejvyšší výkon v historii automobilky.
Teoreticky je tedy SUV výkonnější, ovšem v praxi je Ferrari výrazně nižší a řidiči tak poskytuje nižší těžiště, díky čemuž by mělo být v zatáčkách snáze ovladatelné. Navíc je Ferrari i lehčí, což by mu také mělo dávat náskok. Jak je ale možní, že Range Rover přesto zvítězil?
Odpověď je potřeba hledat za volantem. Zatím co Range Rover řídil profesionální závodník a vítěz závodu typu Le Mans, za volantem Ferrari seděl "pouze" prezident "Ferrari Club Passione Rossa", což je sociálně-mediální skupina zaměřená na vozy Ferrari. Fabio Barbione tak možná měl zkušenosti s řízením, ovšem profesionálnímu závodníkovi nemůže sahat ani po kotník.
Range Rover však tímto tahem mohl rozehrát zajímavou hru, na kterou by mohly brzy reagovat další automobilky. Segment SUV je totiž v Číně poslední dobou velice populární, takže zatím co u nás se sporťáky předhánějí na Ringu, v Číně by se mohla SUVčka prohánět po silnici Tianmen .
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?